אף שהאישור להפיכת מערכת המכפלה בחברון לנגישה עבור נכים כבר הגיע ממשרד היועץ המשפטי לממשלה וממשרד המשפטים, העבודות מתעכבות בגלל היעדר חתימותיהם המאשרות של ראש הממשלה, שר החוץ ושר הביטחון, כך נודע ל"מעריב".

ארגון זכויות האדם “בצלמו”, שמוביל את המאבק, מנסה להתיר את הפלונטר הביורוקרטי בין משרדי הממשלה. כך למשל נמסר לאחרונה ממשרד המשפטים: “נערכה בחינה משפטית של סוגיית הפקעת שטחים מסוימים ממערת המכפלה לצורך הנגשתה עבור אנשים עם מוגבלות.

 הבחינה נעשתה בשיתוף פעולה עם המנהל האזרחי, יועמ”ש איו”ש וכלל משרדי הממשלה הרלוונטיים. בסוף הבחינה ולאחר דיון, נמצא כי מהבחינה המשפטית ניתן לממש את פרויקט ההנגשה, ועמדה זו הועברה להכרעת הדרג המדיני, לרבות ראש הממשלה ושר הביטחון ביום 29 במרץ".

מערת המכפלה (צילום: ליאור מזרחי, פלאש 90)
מערת המכפלה (צילום: ליאור מזרחי, פלאש 90)

ממשרד ראש הממשלה נמסר: “המועצה לביטחון לאומי (מל”ל) העבירה את המלצתה לאחר קבלת חוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה כי יש לקדם את הנגשת מערת המכפלה. הנושא הועבר לטיפול משרד הביטחון”.

מלשכת שר הביטחון נמסר: “כדי להשלים את פרויקט הנגשת מערת המכפלה נדרש אישורם של ראש הממשלה ושל שרי הביטחון והחוץ. השר בנט פנה בעניין לראש הממשלה ולשר החוץ, אך פנייתו בנושא טרם נענתה”. ואילו משר החוץ התקבלה התגובה: “היום אישרתי לשר הביטחון לבצע עבודות הנגשה למערת המכפלה בחברון”.

שי גליק מארגון “בצלמו” מסר בתגובה: “הזכות לנגישות היא זכות יסוד, וכך גם חופש הפולחן. לצערנו, הדבר נמנע עד כה ממיליוני מאמינים בארץ ובחו”ל. אנחנו מברכים על החלטת היועמ”ש וקוראים כעת לשר בנט - אל תתמהמה ולא יום אחד. חתום מיידית על אישור ההנגשה”.