שנה בדיוק לאחר שהמחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) בפרקליטות החליטה לסגור את תיק החקירה נגד השוטר שירה למוות באדם הלוקה בנפשו, כעת היא חוקרת מקרה דומה נוסף.

בימים אלה בוחנים במח"ש את האירוע בשבוע שעבר בראש העין, שבמהלכו ירה שוטר למוות בשיראל חבורה (30), לאחר שזה תקף אותו. בשני האירועים תיעדו מצלמות אבטחה באזור את רגעי הירי הקריטיים.

באירוע הקודם, שבמהלכו נורה למוות יהודה ביאדגה (24) מבת ים, הוחלט לסגור את התיק של היורה, שוטר סיור ממרחב איילון, לאחר שבמח"ש קבעו כי "לא נמצא חשד לביצוע עבירות פליליות על ידי השוטר".

יהודה ביאדגה (צילום: ללא)
יהודה ביאדגה (צילום: ללא)

עם זאת, הוחלט להעביר מספר נושאים הקשורים לירי לבחינת הגורמים המוסמכים במשטרת ישראל, "כולל בחינת פרק הזמן שחלף עד להגעת כוחות המשטרה לזירה, ובחינת סוגיית טיפול שוטרי סיור במקרים של קריאה הנוגעת לאדם הלוקה בנפשו".

השוטר שירה למוות בחבורה ביום חמישי כבר נחקר במח"ש, וטען כי נאלץ לירות מחשש לחייו. במח"ש עשויים לזמן את השוטר פעם נוספת להשלמת חקירה. גורמים המעורים בחקירת השוטר, שפרטיו נאסרו לפרסום, הסבירו כי "אירוע הירי מתחלק לשני חלקים. בחלק הראשון רואים בבירור את השוטר מנסה לברוח מהתוקף, שאיים עליו בסכין, עד לשלב הירי הראשוני, כאשר השוטר והאזרח נופלים לקרקע. אין עוררין שהשוטר פעל כנדרש ותוך סיכון ממשי לחייו.

הלוויתו של שיראל חבורה (צילום: יוסי דמארי)
הלוויתו של שיראל חבורה (צילום: יוסי דמארי)

"אלא שפה נכנס לתמונה השלב השני, שבו חבורה כבר שכב על הקרקע לאחר שנורה, ואז הוא נורה מספר פעמים נוספות על ידי השוטר. כאן נוצר פלונטר בחקירה. בשלב הזה אנחנו בודקים אם עדיין נשקפה סכנה לחייו של השוטר ואם לא, אז מדוע התבצע ירי מתמשך".

במח"ש בוחנים גם מדוע לא הופנמו עדיין לכאורה המסקנות מחקירת המקרה של הירי בביאדגה, ובעיקר מדוע הגיע לזירה שוטר סיור שנקלע לסיטואציה קשה כאשר מדובר היה באדם הלוקה בנפשו.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "המשטרה הוזעקה למקום על ידי בני המשפחה בכדי לסייע להם בשל איומים מכיוונו של בן המשפחה. במהלך ניסיון הסיוע של השוטר למשפחה, רץ החשוד לעברו כאשר בידו סכין גדולה. השוטר נמלט על חייו וניסה להדוף את החשוד שהצליח לדקור אותו ברגלו. השוטר חש סכנה ממשית לחייו וביצע ירי לעבר החשוד. בעקבות תקיפת החשוד, פונה השוטר לקבלת טיפול רפואי בביה"ח כשהוא סובל מפצעי דקירה ברגלו. לצד המקרה הטרגי והמצער, השוטר פעל כמצופה ממנו. כמו כן נציין כי המקרה מצוי בימים אלו בבדיקה של מח"ש כמקובל, וראוי להימנע מהסקת מסקנות והשמצות שווא בטרם סיומה".