מדוע הישראלים צורכים פחות תפוחי אדמה? בשנתיים האחרונות חלה ירידה של כ-15% בצריכת תפוחי האדמה. כך הודיע אתמול משרד החקלאות שפרסם נתונים על שוק תפוחי האדמה בארץ לרגל ל"ג בעומר.

על פי הנתונים שנאספו על ידי כלכלי החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות, בעוד שבשנת 2017 צרך אדם ממוצע בישראל כ-40.5 ק"ג תפוחי אדמה בשנה, בשנת 2019 צרך הצרכן הישראלי כ-35 ק"ג תפוחי אדמה בלבד.

חקלאים באזור בית שמש (צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90)
חקלאים באזור בית שמש (צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90)

ישראל מדורגת הרחק מאירופה. בעוד שבמדינות אירופה סך צריכת תפוחי האדמה לנפש בשנה נאמד בממוצע בכ-80 ק"ג, בישראל כאמור הצריכה הממוצעת לנפש עומדת על פחות ממחצית והיא מדורגת בתחתית מדד צריכת תפוחי האדמה.

מעל ישראל מדורגת איטליה – 36 ק"ג צריכה בשנה, צרפת – 51 ק"ג וספרד – 58 ק"ג. בראש הרשימה מדורגות אוקרינה, שתושביה צורכים בממוצע 131 ק"ג תפוחי אדמה בשנה ופולין - 102 ק"ג.

תפוחי האדמה נחשבים למזון בסיסי חשוב וייצורם העולמי עומד כיום על כ-368 מיליון טון, מקום הרביעי מבין הגידולים למזון. גם בישראל נראה, כי תפוחי האדמה עדיין שולטים, ומהווים 1/18 מערך הייצור הצמחי - 511 אלף טון, בשווי מוערך של כמיליארד שקל בשנה. מהפילוח עולה, כי 248 אלף טון מיועדים לצריכה מקומית, 78 אלף טון לתעשייה ולחקלאות ו-185 אלף טון לייצוא.

תפוחי אדמה (צילום: Pixabay)
תפוחי אדמה (צילום: Pixabay)

עוד עולה מבדיקת משרד החקלאות, כי הייצור העולמי של תפוחי האדמה לא עלה במידה ניכרת. בעוד שגידול האוכלוסין בעולם עמד ב-20 השנים האחרונות על כ-24%, ייצור תפוחי האדמה עלה באותה התקופה ב-14% בלבד. לעומת זאת, ב-20 השנים האחרונות, גידולי הסויה התרחבו בכ-116% בהשוואה לשנת 2000, והתירס גדל ב-94% בהשוואה לאותה השנה. 

במשרד החקלאות מעריכים שהירידה בצריכת תפוחי אדמה בישראל נובעת מהדימוי שהם גורמים להשמנה. "אבל בפועל הערך הקלורי שלהם הוא בינוני, יש להם הרבה יתרונות בריאותיים ואם לא צורכים אותם בצורת צ'יפס עם רוטב, שמוסיפים הרבה קלוריות, הם בריאים וטובים", אומרים במשרד החקלאות.

אורי צוק-בר, סמנכ"ל מחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות: "תפוחי אדמה משביעים, בריאים וניתן לגדל אותם אצלנו וכך להקטין את התלות ביבוא של פחמימות, כגון חיטה ואורז", אומר סמנכ"ל מחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות אורי צוק-בר – "כיום מבחר הזנים לצרכן הישראלי מצומצם, אבל קיימים זנים איכותיים עם טעם משובח שכמעט ולא נמצאים בחנויות".