לאחר שהמשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, אישר הערב (חמישי) את חידוש תנועת הרכבות, והודיע כי החל מיום ראשון הרכבות תחזורנה לפעול באופן הדרגתי, הפך מנכ"ל המשרד, משה בר סימן טוב, את ההחלטה.

"האישור שניתן הוא למודל ההפעלה, אך לא למועד. יש להמתין עם חידוש תנועת הרכבות ולהיצמד ללוח הזמנים המקורי קבעה הממשלה", כתב בר סימן טוב.

מנכ״ל משרד הבריאות בר סימן טוב התנצל בפני שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ׳, ובפני ציבור נוסעי הרכבת על אי ההבנה שהייתה במשרד בתהליך אישור הנסיעה ברכבת. 

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: ״אנו מודעים לצורך לאפשר תחבורה ציבורית, אך לצערנו אנו עדיין לא בשלב בו ניתן לתת אישור להתקהלויות בהיקפים כל כך גדולים וצפופים.

בנוסף, פרסמו ברכבת ישראל את התחנות שייפתחו באופן הדרגתי ביום ראשון הקרוב, כחלק מחידוש תנועת הרכבות. במסגרת החזרה לשגרה ובהתאם להנחיות משרד הבריאות.

עוד נמסר בהודעות הרכבת כי "בשל היותה אמצעי הסעת המונים ייחודי ביחס אמצעי תחבורה אחרים, הכולל מספר קרונות עם יציאות וכניסות רבות, אשר עובר במספר רב של תחנות ביניים, לא ניתן לשלוט במספר הנוסעים והתקהלותם ברכבות וברציפים".

מפת פתיחת תנועת הרכבות. באדיבות רכבת ישראל
מפת פתיחת תנועת הרכבות. באדיבות רכבת ישראל

"בהתאם להנחיות משרד הבריאות, נוסעי הרכבת יידרשו לאחריות חברתית בדומה לכלל המקומות הציבוריים, הכוללים שמירה על ריחוק חברתי, עטיית מסיכה, הימנעות מנגיעות בפנים, התרחקות מנוסע עם תסמיני עיטוש או שיעול, הימנעות מהנחת ציוד אישי על משטחים ציבוריים, והימנעות מנסיעה במקרה של תסמיני מחלה. כמו כן מדגיש משרד הבריאות את הצורך בשטיפת ידיים עם סבון ברגע שהדבר מתאפשר", נמסר בהמשך ההודעה.

כמו כן, צוין כי "תנועת הרכבות תחודש בשני שלבים מרכזיים, כאשר על פי הנחיית משרד התחבורה, בשלב זה (בין התאריכים 17-30.5.20), יופעלו קווים מרכזיים, עם שינויים במסלולי הנסיעה, בימי ראשון עד חמישי בלבד, בין השעות 6:00-22:00 (בקירוב)".

רשימת התחנות שתהיינה סגורות עד לחזרת השירות במלואו הן נתניה ספיר, בית יהושע, הרצליה, רעננה מערב ודרום, הוד השרון סוקולוב, כפ"ס, בני ברק, נתב"ג, י-ם גן החיות, י-ם מלחה, חולון וולפסון, צומת חולון, בת-ים יוספטל, בת-ים קוממיות, ראשל"צ משה דיין, יבנה מערב, יבנה מזרח, אשדוד עד הלום ודימונה.

כמו כן, שירות רכבות הנוסעים יופעל רק בהתאם להוראות משרד התחבורה ומשרד הבריאות. לכן, יתכן שההנחיות הכלליות המפורטות להלן ישתנו או יעודכנו בהתאם. אנא הקפידו לפעול בהתאם להוראות שיתעדכנו מעת לעת.