גל החום שהחל ביום רביעי, ממשיך להתחזק במהלך סוף השבוע. על פי התחזית של השירות המטארולוגי, עולה כי היום (שבת) תחול עלייה בטמפרטורות, ובהרים ובפנים הארץ ייעשה שרבי עם עומסי חום כבדים עד קיצוניים. בנוסף, ייתכנו גשמים מקומיים קלים בדרום הארץ משעות הצהריים.

מזג האוויר השרבי הוציא מאות מתרחצים אל חופי תל אביב, למרות איסור השהייה בחופים בתקנות החירום שקבעה הממשלה. על אף פתיחתם הרשמים של החופים ביום רביעי, רבים נכנסו למים. פקחי עיריית תל אביב-יפו סיירו בטיילת עם שוטרים, אולם לא אכפו את ההנחיות ולא חילקו דו"חות.

עם זאת, אלו הנמנים בקבוצת סיכון להידבק בנגיף הקורונה, העדיפו להמשיך להישאר בבית על אף החום. "למרות החום הכבד, החלטתי לשמור על ההנחיות ולא להצטופף עם האנשים הרבים שמילאו את חופי הרחצה", מספר ישראל נחום (63), תושב רמת גן.

"גדלתי בתל אביב ותמיד אהבתי ללכת לים, אבל לפחות לפי מה שבמשרד הבריאות טוענים, עדיין קיימת סכנת הידבקות. כבר למעלה מחודשיים רוב הזמן אני בבית. יצאתי לחל"ת ב-15 במרץ והיציאות שלי מהבית היו רק לצרכים חיוניים בלבד, כמו קניות של מצרכי מזון, בשבוע שעבר סוף-סוף נפגשתי עם הנכדים, אחרי שלא ראיתי אותם למעלה מחודש וחצי. אבל עדיין מוקדם מאוד לשוב לשגרה מלאה. המראות של החופים המלאים רק שכנעו אותי לא להתקרב לאזור", הוא מספר. 

חופי תל אביב מלאים בצל שגרת הקורונה (צילום: אבשלום ששוני)
חופי תל אביב מלאים בצל שגרת הקורונה (צילום: אבשלום ששוני)

שריפת חורש טבעי פרצה ביער הנשיא מצרעה לכיוון מושב צלפון שבאזור בית שמש. משירותי הכיבוי נמסר כי מדובר בשני מוקדים, הראשון בפאתי מושב צלפון. כוחות גדולים של מג"ב פעלו לפינוי קו הבתים הראשון במושב. המוקד השני הוא ביער הנשיא.

לאחר מאמצים מרובים, השיגו כוחות הכיבוי שליטה על השריפה. הכבאים יישארו בשטח כדי לכבות את האש לחלוטין, וכדי למנוע התלקחות מחודשת. המשטרה פרסה מחסומים בכבישים באזור כדי לאפשר לכוחות הכיבוי לפעול.

שריפה ביער הנשיא. צילום: דוברות המשטרה

שריפה ביער הנשיא (צילום:  דוברות כב״ה מחוז ירושלים)
שריפה ביער הנשיא (צילום: דוברות כב״ה מחוז ירושלים)

כמו כן, מזג האוויר החם הוציא עשרות אלפי מטיילים לשמורת הטבע והגנים. במהלך סוף השבוע. כ-30 אלף מטיילים יצאו אל הטבע, כאשר מרביתם בחרו באתרי המים. בנוסף, כ- 1,300 מבקרים לנו, לראשונה מאז פתיחת הפארקים והגנים, בחניוני הלילה של רשות הטבע והגנים.

בין האתרים הפופולריים בקרב המבקרים, כאשר לשמורת הבניאס הגיעו 1,200 מטיילים, לשפך דליות ועין גדי הגיעו 1,100 מטיילים בכל אחד מהאתרים, בפארק ירקון תל אפק נרשמו 1,600 מבקרים ובמעיין חרוד ופארק אשכול 800 מטיילים בכל אחד מהאתרים.

מטיילים בגן לאומי אשכול  (צילום:  אורן אחרק, רשות הטבע והגנים)
מטיילים בגן לאומי אשכול (צילום: אורן אחרק, רשות הטבע והגנים)

רעיה שורקי ראש חטיבת קהל וקהילה ברשות, אמרה כי בעקבות עומס החום הכבד נסגרו מסלולי טיול רבים. מרבית המטיילים נשמעו לאזהרות וביקרו באתרי מים מובהקים. 

כמו כן, מסרו כי פקחי הרשות חילצו היום מטיילים שהתייבשו ,חלקם נמצאו על סף עילפון והובילו אותם למקום בטוח שם פגשו את אנשי מד"א להמשך טיפול ,לאירוע אחד הוזנק מסוק של צה"ל לפינוי הנפגעים .

חילוץ המטיילים ע''י פקחי רט''ג  (צילום: רשות הטבע והגנים)
חילוץ המטיילים ע''י פקחי רט''ג (צילום: רשות הטבע והגנים)

חילוץ המטיילים ע"י פקחי רט"ג (צילום: רשות הטבע והגנים)

בעקבות עומס החום הקיצוני, הזכירו בשירותי הכבאות וההצלה כי יש להימנע מהדלקת אש. רשות הטבע והגנים קראה לציבור להימנע מיציאה לטיולים במסלולי הליכה בשטח הפתוח בימים הקרובים. נמסר כי אפשר לטייל באתרים שבהם משך הטיול קצר ויש פינות ישיבה מוצלות למנוחה ומקומות להתרעננות כגון ברזיות או מים זורמים.

כמו כן, מסרו בשירות  כי סך הכל, במהלך סוף השבוע, אירעו 306 אירועים, בתוכם 136 שריפות שהתרחשו בשטחים פתוחים, 48 שריפות במבנים, ו-122 אירועים אחרים. הכוחות פעלו משעות הבוקר ברחבי הארץ ונתנו מענה לאירועים רבים שהתרחשו בעקבות מזג האוויר החם. טייסת כיבוי אווירית ביצעה כ-38 טיסות מבצעיות.

בנוסף נמסר כי מסלולי הטיול בשפלת יהודה ובהרי יהודה וירושלים סגורים למטיילים עד יום ראשון הבא, 24 במאי. כמו כן מסלול קניון הבזלת בשמורת נחל תבור (שביל כחול) נסגר למטיילים.

המלצות משרד הבריאות לנקיטת צעדי הזהירות:
1. יש לשהות  בסביבה מקוררת, בטמפרטורה של 22-24 מעלות, תוך שימוש במזגן. למי שאין מזגן בביתו, מומלץ לשהות במרחב ציבורי ממוזג, 2-3 שעות ביום, תוך שמירה על כל המלצות הריחוק חברתי.
2. להקפיד על שתיית מים בכמות מספקת כדי למנוע התייבשות.
3. לא להיחשף לחום מעל 25 מעלות. לא לצאת החוצה בשעות החום, לא לבצע מאמץ בחום, לא לשהות במכונית חונה.
4. חשוב להדגיש –חשיפה לשמש אינה מסייעת כנגד וירוס הקורונה! מניעת ההידבקות  בנגיף היא על ידי הקפדה על הנחיות משרד הבריאות – שמירת מרחק חברתי של 2 מטר, עטיית מסיכה על הפה ועל האף ושטיפת ידיים.
5. במיוחד במזג אוויר חם, חשוב לדאוג לבריאותם של בני משפחה חברים ושכנים מבוגרים, השוהים בבית לבדם, להתעניין בשלומם ולסייע להם תוך שמירה על הנחיות משרד הבריאות.