גל שריפות בגלל מזג האוויר הקיצוני: נמשכת הכוננות הגבוהה בשירותי החירום וההצלה ובחברת החשמל היום (שני), בשל גל החום הכבד שצפוי להימשך עד סוף השבוע. באזורים נרחבים בארץ מידות החום בצהריים הייתה מעל 40 מעלות. על פי נתוני השירות המטאורולוגי בבית דגן, בבית שאן ועין גדי נמדדו בצהריים 43 מעלות ובבאר שבע ואילת - 42 מעלות צלזיוס. 

על פי התחזית, ביום שלישי ימשיך לשרור שרב כבד עם עומסי חום כבדים עד קיצוניים. מידות החום בתל אביב יגיעו ל-39 מעלות, בירושלים – 36, בעין גדי, טבריה ובית שאן – 43, בחיפה – 34, בקצרין – 40, בעפולה – 41, בצפת - 34 ובבאר שבע - 42. גם ביום רביעי יימשך השרב הכבד עם עומסי חום כבדים עד קיצוניים.

ביום חמישי צפוייה, לראשונה לאחר כשבוע, ירידה קלה במידות החום לאורך מישור החוף ובשפלה, אך בשירות המטאורולוגי מבהירים שימשיך לשרור שרב כבד עם עומסי חום כבדים עד קיצוניים. החום הכבד גרם במהלך היום לגל שריפות באזורים שונים.

בשל גל החום הכבד, גבר כבן 40 נמצא היום מחוסר הכרה בתוך רכב סגור ברחוב הסיגלית בחדרה. חובשי מד"א דיווחו כי מצאו אותו מחוסר הכרה ללא סימני חיים, עם סימני מכת חום וכוויות וקבעו את מותו. חובש רפואת חירום במד"א אנס אגבאריה סיפר: "כשהגענו למקום ראינו את הגבר עם כוויות חום קשות שוכב מחוץ לרכב. אנשים שהיו במקום סיפרו לנו שהם ראו אותו שוכב מחוסר הכרה ברכב וחילצו אותו. ביצענו בדיקות רפואיות, הוא היה ללא סימני חיים ולא נותר לנו אלא לקבוע את מותו".

דיונים בצל גל החום  (צילום: דוברות כבאות והצלה)
דיונים בצל גל החום (צילום: דוברות כבאות והצלה)

כמו כן, חברת החשמל הודיעה כי שיא צריכת החשמל בחודש מאי בכל הזמנים נשבר בשעה 13:51. מדובר בפעם השנייה ביממה האחרונה בה השיא נשבר, וכעת הוא עומד על 13,291 מגוואט, 599 מגוואט יותר מאתמול, המהווה גידול בשיעור של 4.7%. שיא הביקוש לחשמל בכל הזמנים נרשם בתאריך 17.7.2019 ועמד על 13,568 מגוואט.

בתוך כך, בשל גל החום, נרשם זינוק ברכישות מזגנים. ברשת מחסני חשמל דיווחו שבממוצע, בכל עשר דקות נמכר מזגן באחד מסניפי הרשת. "גל החום גרם לגידול של 15% בהיקף המכירות של מזגנים בהשוואה לשיא הקודם שהיה בגל החום של 2018", סיפר מנהל רשת מחסני חשמל, ארז וסנר – "מכירות המזגנים היוו כ-20% מסך מכירות הרשת".

שריפות ברחבי הארץ
עובדי ויערני קק"ל דיווחו על שריפה שפרצה ברכס משלטים, צפונית לכביש 1. צוותי כבאות והצלה בסיוע מטוסי כיבוי פעלו במקום למניעת התפשטות האש. בקק"ל ציינו ששריפה נוספת פרצה ביערות מנשה וגם בה טיפלו כבאים בסיוע מטוסי כיבוי.

השריפה באזור אוריה  (צילום: דוברות כבאות והצלה)
השריפה באזור אוריה (צילום: דוברות כבאות והצלה)

צוותים מכבאות והצלה ירושלים הוזנקו לטפל בשריפה שפרצה באזור הכפר אוריה. למקום גם הוזעקו מטוסי כיבוי שסייעו בפעולות המשולבות בנסיון לבלימת התפשטות השריפה.

בהמשך, הודיע מפקד תחנת בית שמש, טפסר משנה ראובן יצחק, כי הושגה שליטה בהיקף השריפה ובשלב זה אין סכנה להתפשטות נוספת. סך הכל פעלו במקום 18 צוותי כבאות והצלה בסיוע טייסת הכיבוי האווירי וכוחות רשות הטבע והגנים וקק"ל. 

צוותי כבאות והצלה הוזנו לטיפול שריפת קוצים גדולה וחורש טבעי שפרצה בשטח הפתוח בכביש 4, סמוך לצומת יבנה ופעלו בסיוע צוותי כבאות מראשון לציון ותחנות נוספות מהאזור למנוע את התפשטותה.

השריפה באוריה (צילום: כבאות והצלה)
השריפה באוריה (צילום: כבאות והצלה)

השריפה ברכס משלטים  (צילום: גידי בשן, קק''ל )
השריפה ברכס משלטים (צילום: גידי בשן, קק''ל )

מכה קשה ליבולים
מי שספגו נזקים כבדים מגל החום הם החקלאים. בקנט – הקרן לביטוחי נזקי טבע בחקלאות מעריכים את היקפי הנזקים בעשרות מיליוני שקלים. הדיווחים על הנזקים שהתקבלו בקרן הגיעו מכל אזורי הארץ ובכלל זה דרום רמת הגולן והגליל העליון, מרכז הארץ ובעיקר אזור עמק חפר וכן ממשקים חקלאיים בנגב הדרומי.

מבדיקה ראשונית שנערכה בקנט, עולה כי מרבית הנזקים לענפי המטעים והירקות היו בשל פגיעות חום הפוגעות בפריחה ובחנטה של הפירות והירקות, פגיעה הגורמת לירידה משמעותית בהיקף היבולים העתידיים. בין השאר, מדובר על פגיעה בגידולי העגבניות, הפלפלים, ההדרים, האבוקדו והאבטיחים.

השריפה ברכס משלטים  (צילום: גידי בשן, קק''ל )
השריפה ברכס משלטים (צילום: גידי בשן, קק''ל )

פגיעה משמעותית נוספת בעקבות החום הכבד הייתה של מכות שמש הגורמת לצריבות של הפרי על העצים, צריבות הפוסלות את הפרי לשיווק בהמשך. בענפי הפלחה ובכלל זה גידולי החיטה, החשש הוא לשריפות כתוצאה מגל החום ומהרוחות הצפויות.

לדברי שמוליק תורג'מן, מנכ"ל קנט, בשנים האחרונות, כתוצאה מההתחממות הגלובאלית, אנו עדים לאירועי מזג אוויר עוצמתיים מאוד הגורמים לנזקים כבדים בזמן קצר. "מדובר באירועי קיצון שלחקלאים כמעט ואין איך להתמודד מולם, כאשר הביטוח מעניק להם את הפיצוי הכספי המונע את קריסתם. בנוגע לגל החום הנוכחי, בשלב הראשוני מדובר בהערכת נזקים של למעלה מ-30 מליון שקל, אולם עדיין מוקדם לקבוע את היקף הנזקים הסופי".