ברקע הפתיחה המחודשת של הבריכות ובתי המלון, ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, התראיין ב-103FM אצל ענת דוידוב והגיב למצב התעסוקתי הקשה בו נמצאת עירו בשל תקופת קורונה, כאשר על פי ההערכות, יש כ-80% מובטלים בעיר.

עברו כ-3 שבועות מאז שדיברנו, יש תוכנית חירום בינתיים. מה קרה בחודש האחרון? הייתה אבטלה של כמעט 80%.
"החודש האחרון הראה את גודל המצוקה בה נמצאת העיר אילת, בה נמצאים תושביה, אם זה שכירים, אם זה עצמאיים. כמו שאמרתי לפני כחודש אצלך, כשמדברים על 80% מבתי האב שבהם יש מובטל אחד, ולצערי הגדול, בחלק הגדול מהבתים כ-25% מהבתים יש 2 מובטלים - זה מצב כאוטי, שיש לו, לא רק משמעויות כלכליות. יש כאן משמעויות מורליות, יש כאן טלטלה גם בתחום הנפש. יש כאן מצוקה אמיתית וקשה, ואני לא חושב שיש אירוע כזה במדינת ישראל בעשורים האחרונים, שבה עיר שלמה נמצאת בקושי כל כך גדול".

הייתי אומרת עיר שלמה בטראומה.
"נתוני שירות התעסוקה, שאיתם אנחנו עובדים באופן אינטנסיבי, מראים שיש משהו בסדר גודל של כ-46%, אבל צריך לזכור...

איך הם עושים את החשבון הזה?
"הם לא מתייחסים לעצמאיים. העצמאיים באילת נשענים על תעשיית התיירות, וכשאין תעשייה - הם פשוט בבית. הם לא יושבים בתוך גיליון השכר של שירות התעסוקה. צריך לזכור שיש כאלה שלא מגיע להם תנאים של שירות התעסוקה. אם בוחנים את המספרים האמיתיים, לא על פי המדדים של שירות התעסוקה, שהם מדדים מקצועיים שלהם, אז המספר כמעט מכפיל את עצמו".

שזה מצב מדהים, שפתאום גילו את העצמאיים במדינה הזאת, והנה גם באילת זה כמעט חצי ממה שאתה אומר.
"באילת יש כ-6,000 עצמאיים, ואני אגיד בזהירות, כ-80% מהם נשענים על תעשיית התיירות. כשיש תיירים - יש עסקים".

עוד מעט שבועות, פותחים את בתי המלון. האם אתם מרגישים איזו שהיא תזוזה?
"אין ספק שיש היענות גדולה לאותם בתי מלון שהחליטו, ולשמחתי בצדק, לפתוח. מדובר היום במשהו בסדר גודל של 12 בתי מלון, אנחנו מדווחים על ידי המנהלים שההיענות היא מאוד מאוד טובה. אני חושב שאנשים, כמו תמיד, מפרגנים לעיר. לכן, אנחנו עושים כל פעולה כדי שהשהות בחג השבועות לתיירים שיגיעו תהיה טובה. אנחנו מצחצחים עכשיו את החופים. אני רוצה להזכיר לך, ב-13 במרץ, הסופה הגיעה לאילת, וכמו שאומר דיוויד ברוזה, טרפה לנו את הכול, בנזק שמוערך בכ-100 מיליון שקל. אז אנחנו היום משטחים את החופים, מנקים אותם, מסדרים אותם, מכשירים אותם כפעימה ראשונה - כי קבענו 3 פעימות של טיפול לאורך החופים והטיילות - כדי לאפשר לאותם תיירים שיגיעו אלינו בחג השבועות, וכמובן לתושבים היקרים שלנו, חופי ים שיהיו נקיים ומסודרים".  

אתה יכול לדבר איתי על התפוסות ב-12 בתי מלון שכבר הולכים להיפתח.
"האנשים מספרים שהתפוסות ממש יפות".

וזה מאפשר לבתי המלון לגייס עובדים, כלומר איך שהוא זה מעלה את אחוז התעסוקה בעיר?
"בהחלט, אני גם ביקשתי מבתי המלון שיארגנו, והם עושים את זה, יריד תעסוקה. דרך אגב, ביום שני, אנחנו כשירות תעסוקה ועיריית אילת, עם אגף הצעירים שלנו ועם האגף לעסקים שלנו, נקיים גם כן שירות תעסוקה לאותם אנשים שיירצו, וזה לא רק למלונאות. אם מישהו רוצה לעבוד בנגרייה ויש מקום, יוכל למצוא שם את הנגר שיקבל אותו, ומסעדות וכן הלאה".

אתה יכול, ראש עיריית אילת, לאמוד את הנזקים הכלכליים של העיר הזאת, שספגה, כולל השיטפונות, כולל נגיף קורונה, כולל הכול?
"מדובר במאות מיליוני שקלים. אני אומר לך את זה בעצב גדול מאוד, לא נוח לי להיות בפוזה קורבנית".

מלון באילת (צילום: אסף פינצ'וק)
מלון באילת (צילום: אסף פינצ'וק)

זה לא קורבנית, זה עובדתית.  
"את יודעת, את ראיינת אותי יותר מפעם אחת במשבר, במשבר שדה דב, אני רוצה להזכיר לך. דרך אגב, לא קורה בשדה דב דבר וחצי דבר, אין שום תוכניות נכון לעכשיו, כמעט שנה חלפה, אבל נעזוב את זה".

אתה יודע מה יגידו לך, 'הייתה קורונה', אבל בוא נמשיך הלאה.
"כן, אני אומר יש לנו את הנזק של החופים, של כ-100 מיליון שקל, מתוך זה אני יכול להניח שנוכל לקבל מהביטוח מה שנקבל. לשמחתי, משרד התיירות עם גורמים אוצריים, בעניין הזה יש תוכניות כבר קודם הסופה. אז אנחנו ננצל ונהפוך את המשבר הזה להזדמנות לשדרג את החופים בצורה הטובה ביותר. אבל כשבוחנים את קופת העירייה, את ההכנסות שיש לתושבים, את מה שקרה לסוחרים, את כל הנושאים הקשורים בהיבטים התשתיתיים, אנחנו מדברים על מערכות שלנו של מאות מיליוני שקלים. במשך 16 וחצי שנים שאני מכהן כראש בעיר, מעולם לא הייתה לי בעיה לשלם משכורות לעובדים, ואני אומר, אם אנחנו לא נשופה ומהר על ההכנסות העצמיות, לא על השיפויים מהארנונה, אני לא בטוח שאוכל לשלם משכורות של חודש יולי, ואלה דברים מאוד כואבים. לכן אני מנצל את הבמה שאת מאפשרת לי, לפנות לירושלים, ולהגיד, 'חברים, זה לא סקטור כאן, מדובר בעיר ואם, שהטילה ביצים של זהב לקופת המדינה במשך שנים'".

קמה ממשלה בישראל לפני 3 ימים, ממשלה ענקית, כזו עוד לא הייתה. זה לא מרגיז? זו לא מכה בפרצוף?
"אני בוחר עכשיו להתמקד באתגרים שיש לי, אני מכיר חלק גדול מאוד מהשרים. אני יודע שחלקם יהיו חייבים להיות קשובים וחלקם קשובים".

אבל זה ניתוק, זאת ממשלת הניתוק
"ברור שאני מאוד לא אוהב את מה שקורה, אבל אני רוצה לדבר על העיר אילת ברשותך. אני מאוד מקווה שכל שר שייתיישב היכן שייתיישב, שמכיר את אילת, וכולם מכירים את אילת - את יודעת, כולם מגיעים לאילת לכנסים, ואני שמח, ואני תמיד מארח אותם, והם תמיד אורחים טובים וחשובים. אני מאוד מקווה שיזכרו שהעיר הזאת לאורך שנים גמלה חסד למדינת ישראל, אירחה פה, הכניסה הרבה מאוד כספים. אני טוען שכשמכניסים כספים לעיר זאת השקעה, זאת לא הוצאה, ואנחנו בסוף מניבים את זה בריבית דריבית. אבל, כל גרירה של כל יום נוסף תוביל לנזקים בלתי הפיכים, גם בכלכלה, גם במורל, גם בזה שיש כאן משפחות שנמצאות במצוקה שהיא בלתי אפשרית. תחשבי על 2 הורים שהפרנסה שלהם לא גדולה, כי התעשייה הזו לא עתירת שכר".

ויום אחד אין כלום.
"ברור, זה פשוט יום אחד אין כלום. צריך לטפל בהם. אנחנו לא מתבכיינים, אנחנו רוצים להשיב את העיר הזאת למקום הכל כך גאה שהיא הייתה בו טרום המשבר - עיר חזקה וגאה שמגיעים אליה 2.5 מיליון איש בשנה. אני רוצה לחזור לתקופה היפה הזאת".