לא רק שיאים חדשים בצריכת החשמל שובר גל החום ההיסטורי לעונת האביב שפוקד את ישראל, אלא גם בצריכת המים. חברת מקורות דיווחה היום (רביעי) כי נרשמה עלייה דרמטית של 32% בצריכת המים בשלוש היממות האחרונות לשתייה ולחקלאות במרבית אזורי הארץ, שהגיעה לסך הכול 6.1 מיליון מטר קוב מים רק ביממה שחלפה מצהרי יום שלישי ועד צהרי יום רביעי.

מפלס הכנרת שעלה בעקביות בחודשים האחרונים בעקבות הפשרת השלגים בחרמון והספיקה הנאה באגן ההיקוות של האגם הלאומי בעקבות גשמי החורף, החל שוב לרדת ולא רק בעקות השאיבה המוגברת מהאגם אלא גם בגלל התאדות המים הצפויה עם יריית הפתיחה הקיצונית של העונה החמה. מפלס הכנרת עמד נכון להבוקר על 208.905- מ', ירידה של חצי ס"מ מהיממה הקודמת.

עלייה במפלס הכנרת (צילום: רשות הכנרת)
עלייה במפלס הכנרת (צילום: רשות הכנרת)

יממה לאחר שנשבר שיא צריכת החשמל של כל הזמנים בישראל, הוא נשבר שוב בצהרים והגיע ל-13,854 מגה ואט. "מדובר באתר יוצא דופן של ניהול מערכת ייצור והולכת החשמל בטמפרטורות חריגות" אמר מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך, "בכל יום אנחנו מותחים עוד ועוד את קצה גבול היכולת".

מדובר במעגל המזין את משבר האקלים בדמות הביקושים שוברי השיאים לאותו החשמל שלמעלה מ-90% ממנו עדיין מגיעים בישראל מדלקים מאובנים כמו גז טבעי, תזקיקי נפט ופחם, לעומת 50-70% במרבית מדינות העולם המפותח כיום. רוב החשמל הזה נצרך על ידי המזגנים שלנו, כשרבות ממערכות מיזוג האוויר בישראל עדיין אינן יעילות אנרגטית מספיק ורק מוסיפות לגזי החממה שמחמירים את התחממות כדור הארץ בלאו הכי.

תופעות מזג האוויר ההולכות ומקצינות, בכל עונות השנה, הן פועל יוצא של השינויים שעובר אקלים העולם כולו ובייחוד אזורים "מועדים לפורענות", שעל פי המחקרים אגן הים התיכון ובליבו מדינת ישראל הוא אחד מהם. אם הטמפרטורה העולמית עולה בקצב של 0.5-1 מעלות הרי שקצב ההתחממות של אגן התיכון ביחס לעידן הקדם תעשייתי עומד כבר על 1.5 מעלות יותר בממוצע. לכאורה שינוי עדין אבל הרסני לדפוסי האקלים שהכרנו עשרות שנים.

כמו שבחורף האחרון ידענו ענני סערה שהמיטו את אסון השטפון שגבה קורבנות בערי החוף, לאחר עונות בצורות ממושכות, גם גלי החום של האביב והקיץ הישראלי והסכנות שהם טומנים בחובם רק צפויים להחמיר ולראייה, גל החום שישראל חווה כעת הוא החמור בהיסטוריה של מדידות השירות המטאורלוגי.