נוסף לחגיגות יום ירושלים, מציינת היום קהילת יוצאי אתיופיה את יום הזיכרון הלאומי לזכרם של יהודי העדה שנספו בדרכם לישראל. אחד המיזמים הבולטים לציון היום הוא "סיפור על הדרך" של החברה למתנ"סים הארצית. מיזם זה נועד לחשוף בפני כמה שיותר אנשים את סיפור עלייתם של יהודי אתיופיה, באמצעות עדויות אישיות וסיפורי עלייה של מתנדבים, המתקיימים בקונספט של "זיכרון בסלון". השנה, בשל מגבלות משבר הקורונה, ייערכו מפגשים מקוונים בלבד.

דודו לג'עלם, אחד המרצים במיזם, עלה לישראל בהיותו בן 8, עם אביו ואחיו. למסע הם יצאו כמשפחה שלמה - אמא, אבא ושלושה ילדים קטנים (אחות קטנה נוספת מתה ממחלה עוד באתיופיה, לפני היציאה למסע), לצד המשפחה המורחבת, אך הדרך הקשה והאתגרים האכזריים הכריעו, ולא כולם צלחו אותו.

דודו לג'עלם במסע שורשים באתיופיה (צילום: החברה הארצית למתנסים)
דודו לג'עלם במסע שורשים באתיופיה (צילום: החברה הארצית למתנסים)

"מאז שאני זוכר את עצמי ירוסלם (ירושלים) הייתה בשבילי היעד, תמיד דיברנו על ארץ ישראל. במסע הארוך, מחשש משודדים, מבעלי חיים ומהחום הכבד, צעדנו בעיקר בלילות. כשהגענו לסודן התחילו גם הבעיות. הם לקחו מאיתנו הכל - את הבגדים, הכסף, האוכל, כל מה שהיה לנו, השאירו לנו רק את הבגדים שעלינו".

בתוך כך, יום מיוחד צפוי לעבור היום גם על שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו־שטה (כחול לבן), השרה הראשונה ממוצא אתיופי בישראל, שנכנסה לתפקידה בימים האחרונים. השרה תקבל הבוקר את פניהם של קבוצת עולים חדשים מאתיופיה עם נחיתתם בישראל. "זו זכות גדולה להתחיל את תפקידי בקבלת פניהם של 119 עולים מאתיופיה", אמרה השרה והוסיפה כי "הם מגיעים לארץ לאחר המתנה ארוכת שנים. עכשיו הם בבית וזה מאוד מרגש אותי. אני אדאג לכל צרכיהם כדי להקל עליהם בצעדיהם הראשונים ובהמשך הדרך".

זאת ועוד, תנועת הנוער העובד והלומד תערוך הערב אירוע, שבמהלכו ארבעה חניכי התנועה ידליקו ארבע משואות ביחד עם ארבעה מבוגרים יוצאי אתיופיה, לזכר אלה שלא שרדו את המסע המפרך לארץ. נוסף לטקס, יקיימו חניכי התנועה שני מפעלי הנצחה נוספים - "ימים של זיכרון", סרטונים שבהם חניכים מספרים את סיפורי העלייה של הוריהם, והענקת תעודות הוקרה לעולים המבוגרים.