חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת), התארחה הערב (שני) ב-103FM אצל ענת דוידוב וסיפרה על מצוקות תושבי המגזר הערבי ברקע המשך התפשטות נגיף הקורונה והמשבר הכלכלי שנוצר.

המצב במדינות הערביות הוא טוב, אבל כשאנחנו מסתכלים בתוך הארץ שלנו, ואנחנו מסתכלים על הציבור הערבי - שם המכה של האבטלה היא הגדולה ביותר, נכון?
"נכון, אני חושבת שזה אוסף של כמה גורמים, שגם הכניסו אותנו למשבר במצב נחות, ולצערי הרב ספגנו את המכה הכי קשה, גם בגלל סוג הפעילות הכלכלית של החברה הערבית באופן כללי, ותחומי התעסוקה במיוחד של הצעירים והנשים".

ומה הם תחומי התעסוקה של הצעירים והנשים?
"בדרך כלל זה יותר מתן שירותים, אם זה בקניון או במסעדות. אם אלה נגיד המורות שנמצאות במערכת החינוך - מילא, היו במצב טוב, יצאו מורווחות מהעניין הזה. אבל אלה שנמצאים במתן שירותים, לא רק שחלק מהם לא חזר, אלא שאין לו גם לאן לחזור. חלק גדול גם כן שעבד בעסקים קטנים בתוך החברה הערבית".

אנחנו מדברים על כמעט 25% של אבטלה.
"כן".

שזה נתון מטורף.
"שאני חושבת שעוד יטפס".

עכשיו יש הסיפור של החל"ת שתיכף הוא נגמר, ומי שלא יחזור ממנו, לא יחזור בכלל. כלומר אנחנו נתחיל עוד מעט לתפוס את זה ולהבין מה קורה כאן, כי כל עוד אנשים מקבלים פה כמה אלפי שקלים ושם כמה אלפי שקלים, אפשר עוד איך שהוא להסתדר ומקווים שיחזרו. ברגע שאת לא חוזרת, אין לך את מי לחפש בכלל.
"אין מה לחפש כי המשק כולו יהיה בבעיה והרבה עסקים ייסגרו לצערנו הרב ויתמוטטו, וחוץ מזה שממילא אחוז הנשים שהיו משולבות בעבודה הוא הרבה יותר נחות ממה שנמצא באוכלוסייה היהודית. אם באוכלוסייה 78% מהנשים עובדות, באוכלוסייה הערבית זה בקושי ואחרי כל כך הרבה מאמץ הגיע ל-40% -  אז עכשיו הם יקבלו מכה, גם בגלל האפלייה המגדרית, גם בגלל המצב הכלכלי באופן כללי, וגם הם יסבלו מאפלייה על רקע לאומי. מי שירצה להחזיר עובדים, אני בטוחה שהוא יחזיר קודם כל את הגברים היהודיים, אחר כך הנשים היהודיות, אחר כך הגברים הערביים".

את מדברת על מקומות עבודה משולבים שיש בהם גם אזרחים ישראליים ערביים ויהודיים שעובדים ביחד?
"כן גם. ואם אנחנו מדברים על פנים החברה הערבית, לצערי הרב עדיין יש תפיסה כזו שמשכורת של אישה ערבייה זו משכורת נוספת במשפחה ולא בסיסית".

נכון, אבל גם אצל הרבה משפחות יהודיות זה ככה.
"נכון, בגלל זה אמרתי אפליה גם על רקע מגדרי וגם על רקע לאומי. אבל מעבר לזה, אני חושבת שגם כן הרבה מהענפים שעובדות בהם נשים ערביות וצעירים ערביים, נפגעו קשות, אנחנו עדיין לא רואים את הפגיעה. בחודשיים האחרונים הייתי יו"ר ועדת העבודה והרווחה בכנסת, וראיתי שם את הנתונים המדהימים, ואני חושבת שההתמוטטות של העסקים תתחיל עכשיו להופיע".

קורונה: השוק במזרח ירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)
קורונה: השוק במזרח ירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)

כלומר את מדברת בכלל על נתון כללי, שייגמר תיכף החל"ת, אנשים לא יחזרו לעבודה והנתונים ילכו ויתנפחו.
"כן, ועוד ועוד עסקים לא יחזיקו מעמד. הסיוע והמענקים..."

על איזה מספרים אנחנו מדברות?
"ההשערות עד היום ש-400 אלף לא יחזרו. זה כמעט 40% מהאנשים שהוצאו לחל"ת. זו מכה שאמורה להעיר כל אדם במדינה הזאת. אנחנו חשבנו שאם היו מספקים את התמיכה לעסקים הקטנים בזמן, ולא היו מותחים אותם חודשים על גבי חודשים, אולי חלק מהעסקים האלה היה מחזיק מעמד ולא מתמוטט, ולא מוציא עוד מספר של עובדים לשוק האבטלה".

אני מסתובבת המון בתל אביב ורואה שחנויות נסגרות בסיטונות, אנשים מחזיקים בציפורניים וזה חוצה את החברה שלנו.
"כדאי מאוד להתחיל כבר לבקש ולדרוש בכוח שהממשלה תתעשת ותכין תוכניות, אי אפשר להמשיך בתוכניות כמו ביום רגיל כשיש מצב חירום".