היה פה מאז ומעולם? שרידים של צמח הקנאביס נמצאו במקדש יהודאי בערד. ד"ר ערן אריה, אוצר לארכאולוגיה של ימי בית ראשון במוזיאון ישראל, שוחח היום (שני) עם אראל סג"ל ב-103fm על התגלית המסעירה.

התרגשתי לקרוא על התגלית שבמקדש יהודאי בערד מצאתם שרידי קנאביס.
"נכון, בעצם המקדש הזה נחפר לפני הרבה זמן, כבר בשנות ה-60. התגלו בו בחלק הפנימי ביותר, הקדוש ביותר שלו, התגלו שני מזבחות אבן שעליהם שרידי הקטורת האחרונה שהוקטרה עליהם. בבדיקות שנעשו בשנות ה-60 לא עלו תוצאות, יזמנו ובדקנו יחד עם ד"ר דבורין ממכון וולקני את הקטורת לפני מספר חודשים והתברר שעל מזבח אחד הוקטרה לבונה, שהגיעה מאזור תימן או ערב הסעודית, ועל המזבח השני הפתעה גדולה – קנאביס. בפעם הראשונה ממצא קנאביס מהמזרח הקדום כולו".

אפשר לזהות מאיפה הוא מגיע?
"אנחנו מניחים, לא יכולים לזהות מהממצא הכימי. אנחנו יודעים שקנאביס הוא לא צמח טבעי לארץ ישראל כנראה שמקורו מדרום מזרח אסיה, סין".

אבל קל לגדל אותו בארץ מבחינת התנאים.
"אני לא יודע, אבל אין לנו בעדויות הבוטניות מארץ ישראל ממצא של קנאביס, לכן מניחים שבתקופה הזאת עדיין לא גדל קנאביס בישראל והגיע לכאן בצורה של חשיש, תפרחות נקביות של צמח הקנאביס ולכן הובער באותו מקדש על גללים של בעלי חיים".

קטורת הסמים הידועה לנו מהתנ"ך, ייתכן וזו הייתה הכוונה?
"אנחנו לא יודעים את זה. השערה שלי היא שמכיוון שמדובר בערד, במקדש ממלכתי של מלכת יהודה במאה ה-8 לפני הספירה, מאוד ייתכן שיש לכך השלכות לגבי המקדש בירושלים. יכול להיות שבתקופה מסוימת בירושלים הקטירו קנאביס או השתמשו בקנאביס לצרכים פסיכו-אקטיביים במסגרת הפולחן בירושלים. זו השערה, אנחנו לא יכולים לדעת דבר כזה".

יש לא מעט צמחים מעוררי הזיות בצמחיה הטבעית של ארץ ישראל
"יש לנו עדויות אפילו מוקדמות יותר לאופיום אצל הפלשתים ואנחנו כן יודעים שכל תרבויות המזרח הקדום משתמשות בצמחים מעוררי הזיות או מכניסות למצב תודעתי אחר לצרכים פולחניים. זו פעם ראשונה שזה מתגלה ביהודה וזו פעם ראשונה שקנאביס מתגלה במזרח הקדום כל כך מוקדם".

מבחינת החיות, ידוע אם הן היו חיות כשרות?
"המקדש הוא יהודאי מכל מיני סיבות, בעיקר בגלל כתובות. מכיוון שהחפירות היו בשנות ה-60, הן לא פורסמו בצורה טובה ואני לא בטוח אם אספו עצמות".