ההתפרעויות בנגב: תא"ל במיל' צביקה פוגל, לשעבר מפקד עוצבה בפיקוד צפון ורמ"ט פיקוד דרום, התראיין היום (רביעי) בתכניתם של אראל סג"ל ויריב אופנהיימר ב-103FM והתייחס לסרטון בו נצפים בני המגזר הבדואי כשהם פולשים לשטח אש צבאי ותוקפים את קציני צה"ל בבסיס צאלים בדרום הארץ. איש הצבא, שמכיר היטב את האוכלוסייה המדוברת, טען כי לבעיה שורשים עמוקים ושיש לטפל בה לפני שתצא מכלל שליטה. "חלק לא קטן מהתושבים ביישובים ההללו בוחרים עיסוקים פליליים מרצון, לא דחפו אותם לשם. לכן, לא כל האשמה על הממלכה - אלא גם על הנתינים", אמר פוגל. 

כחלק מתפקידך כראש מטה פיקוד דרום, אני מניח שבילית לא מעט בצאלים.
"ביליתי הרבה מאוד זמן בצאלים ואני מכיר את העניין הזה מזוויות אחרות. הייתי ראש מועצה ביישוב טובא זנגריה, כך שהעולם הזה מוכר לי מכל הכיוונים".

כולם מכירים את נושא הגנבות, אבל שלשום נחשפנו לסרטון מביך של שני קציני נח"ל שזיהו גנבה, יצאו למרדף יצאו למרדף וברחו עם הזנב בין הרגליים. אחר כך הם ננזפו על ידי מפקד הבסיס. 
"אני התחלתי את שירותי הצבאי בקורס טיס ושמרתי על ליין המטוסים. שמרנו שני חברים, אחד על הזנב ואחד על החרטום. זה מה שעשינו, הלכנו לילה שלם ושמרנו. אחרי כך הגעתי לחיל תותחנים ושמרתי בשדה. למדתי אז שיש הוראה מאוד ברורה, נוהל מעצר חשוד. עצור, עצור או שאני יורה, ואז יורה. כל לילה היינו מתעוררים כי מישהו אחר ירה".

לא יורים באנשים אם אין סכנת חיים, זה מה שאני למדתי בשירות הצבאי שלי.
"קודם כל, יכול להיות שהיית בצבא אחר ובתקופה אחרת. אנחנו כמעט כל לילה היינו מתעוררים מירי, בבוקר היינו מזהים או שזה היה חזיר או זאב שנסה להגיע לגדר, ולכן אף אחד לא ניסה להגיע אליה. חלק גדול מהציוד הצבאי שנגנב, משתמשים בו אחרי זה נגדנו. אני רוצה לדעת האם מישהו מוכן למצב בו יגנבו ממישהו ששומר מקלע ומחר בבוקר ישתמשו בו כדי להרוג חייל שלנו". 

אין לי נתונים על זה, ויש הבדל בין גניבת אוהל לגניבת נשק. 
"חלק מהנשק וחלק מהחומר נפץ הולך לאויבנו שלא יהיה לך שום ספק. ודאי לצבא יש נתונים על היקף הגניבות, אני לא רשאי לומר אותם".

מבריחי סמים ירו על חיילים והודיעו שימשיכו משום שהם צריכים להמשיך את עבודתם.
"אני לא רוצה לשים חותמת על הבדואים, כי אני חייתי בקרבם ואני מכיר אותם אני יודע בדיוק מה אפשר ומה הם רוצים לעשות, אז לא נכליל את כולם. אני אומר שמתפתחת בועה פלילית עם פוטנציאל נפיץ בנגב. היום המשטרה יכולה לטפל בו כמו שטיפלה בטובא-זנגריה. אם לא נטפל בזה, בעוד עשור נצטרך לכבוש את הנגב. אני לא איש בשורות רעה, אני פשוט שם את המציאות מול העיניים וזו המציאות נכון להיום".

יריב - מי שחושב שאפשר לפתור בעיות עומק בחברה באמצעות שיטור וכוח יורה לעצמו ברגל. אלו היישובים הכי עלובים בישראל והם בתחתית סדר העדיפויות הכלכלי, אבל יש תרבות עבריינית בנגב וצריך לטפל בה.
"אתם מעלים נקודות נכונות. הייתי שם, אני מכיר את זה, מדינת ישראל השקיעה בטובא זנגריה בתקופה בה אני הייתי שם, והושקע שם למעלה ממאה מיליון ש"ח. לבוא ולהגיד שלא משקיעים זה לא נכון, לא כל האשמה נופלת על הממלכה, חלק מהאשמה נופל על הנתינים. חלק לא קטן מהם מתעסקים בפלילים מרצון, לא מזה שדחפנו אותם".

פשע מאורגן יש גם בשאר הקבוצות והאוכלוסיות בישראל.
"אני ממליץ לך להיפגש עם דורון אלמוג. הוא קיבל בזמנו את הפרויקט לנסות לאכלס ולשדרג את כל האוכלוסייה הבדואית בדרום. שב איתו ותלמד. אני אומר לך - לא כל האשמה על הממלכה".