החלטה מקוממת. החל מאתמול הופסקה עבודתם של שומרים בכניסה לבתי אבות ב־78 מוסדות הנמצאים בפיקוח משרד העלייה והקליטה. החלטה זו תיושם ככל הנראה בכ־100 בתי אבות נוספים כבר בימים הקרובים.

לפני כחודש, לאחר שהתברר כי אוכלוסיית הקשישים נמצאת בסיכון הגדול ביותר לחלות בנגיף הקורונה ובעקבות המלצה של התוכנית "מגן אבות ואמהות" (המטה הלאומי שהוקם לריכוז הטיפול בבתי האבות בישראל), הוחלט להציב שומרים בכניסה ל־78 בתי אבות שבפיקוח משרד העלייה והקליטה וב־100 מוסדות נוספים הנמצאים באחריות משרד השיכון. שומר הוצב בכניסה למוסדות אלה במהלך כל שעות היום, ותפקידו היה בין היתר לבדוק חום של המבקרים במקום ולהקפיד על כניסה למורשים בלבד.

התקצוב ממשרד האוצר היה אמור להימשך עד יוני והתעדכן מדי חודש, אולם בסופו של דבר הוחלט להפסיקו בחודש מאי. לאור זאת משרד העלייה והקליטה הודיע כי החל מאתמול הוסרה השמירה בכניסה למוסדות. במקום מאבטח שיבדוק את הנכנסים למקום, יפטרלו שלוש ניידות שמירה בין עשרות המוסדות. 

גורמים רבים בבתי האבות הללו מתקוממים על ההחלטה, וטוענים כי היעדר פיקוח על הנכנסים והיוצאים מהמוסדות, עטיית מסיכות, חיטוי וקוד סגול "מגביר באופן דרמטי את הסיכון להתפרצות המחלה שוב בקרב אוכלוסייה בסיכון".

קשישים בבית אבות, אילוסטרציה (צילום: אנה קפלן, פלאש 90)
קשישים בבית אבות, אילוסטרציה (צילום: אנה קפלן, פלאש 90)

בתגובה נמסר ממשרד העלייה והקליטה כי "לאחר קבלת ההחלטות בנושא ההקלות שהתקבלו על ידי הממשלה, פעל המשרד להקל על העולים המתגוררים במקבצים, בכפוף להנחיות משרד הבריאות. לאור ההחלטות האחרונות וההקלות, המשרד הגיע למסקנה להסתפק בעובדים הקיימים במקבצים ולאפשר לעולים לנהל שגרת חיים שלהם, בכפוף להנחיות משרד הבריאות".

באופן מפתיע, ראש התוכנית "מגן אבות ואמהות", פרופ' נמרוד מימון דווקא תומך בהחלטה. "אף שמדובר בקשישים, הם אנשים עצמאים שיכולים לנוע כרצונם", הוא מסביר. "נוסף לכך, המוסדות עצמם מורכבים ממבנים רבים בעלי כניסות רבות, כך שאין ממש משמעות לשמירה בכניסה אחת שמשאירה פתחים אחרים לא מוגנים".

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה: "משרד הבינוי והשיכון הפעיל את מערך הבקרה בבתי גיל זהב במתכונת הנוכחית עד לתאריך ה 6.6 (כולל) על פי החלטת משרד הבריאות והתקציב אשר ניתן לעניין זה. בקשת המשרד להאריך את בקרת הכניסה לחודש נוסף הוצגה בפני מנהל פרויקט "מגן אבות ואימהות", ובפני המטה לביטחון לאומי. עמדת גורמי המקצוע בגופים אלה הינה כי אין עוד הצדקה מקצועית להמשך פעילות האבטחה. לאור זאת, ובשים לב להפחתה המשמעותית במגבלות על ביצוע ביקורים, והסרת הסיוע הלוגיסטי לבתים שמחייב יציאה של הדיירים החוצה לרכש מזון והצטיידות, המשרד נערך להפסקת בקרת הכניסה בתיאום עם משרד הבריאות ומטה "מגן אבות ואימהות".