הגבלת ביקורי משפחות הקשישים בבתי האבות פוגעת קשות ברווחתם הנפשית והפיזית של הקשישים. כך טוענות משפחות רבות, שזועמות על העיכוב ביישום ההחלטה שסוכמה עם משרד הבריאות לאפשר "נוהל ביקורים מורחב" בעקבות היציאה מהסגר. לטענת חלק מהמשפחות, הסיבה לעיכוב היא מאבקי כוחות בצמרת המקצועית של משרד הבריאות, שמכחיש מצדו את הטענות.

למרות ההכחשות, יש לציין כי כבר לפני כמעט חודש סוכם בין "מגן אבות ואמהות" (התוכנית הלאומית לטיפול בקורונה בבתי האבות) למשפחות הקשישים כי הנוהל ישונה ויתאפשר בין היתר לשני מבקרים - במקום אחד - לשהות עם יקיריהם בבית האבות, ולא רק בשטח הפתוח, ותוך כדי שמירה על מרחק בין הצדדים.

ל"מעריב" נודע כי מנהלת אגף הגריאטריה במשרד הבריאות ד"ר אירית לקסר הורתה למנהלי המחוזות של המשרד להיצמד לנוהל המגביל שהיה קיים עד כה, ולא לשנות את הנהלים, למרות הסכמתו של ראש התוכנית הלאומית פרופ' נמרוד מימון למתווה הרחב יותר. על פי הטענות, הגורם המרכזי שמסרב לשחרר את הרסן ולהתיר ליותר מקרוב משפחה אחד לבקר את הקשישים במוסדות הוא מנכ"ל משרד הבריאות היוצא משה בר סימן טוב. בשיחה עם "מעריב" טוען ראש ועד הפעולה של משפחות הקשישים ד"ר אוריין יצחק כי צמרת משרד הבריאות "ממשיכה להפקיר את הקשישים".

לדבריו, "סכנת ההדבקה של הקשישים נובעת בעיקר מאנשי הצוות ולא מביקורי המשפחות. עד כה 109 אנשי צוות הדביקו 274 דיירים, שמתוכם נפטרו 93. אף אחד מהמבקרים במוסדות, מיום הפתיחה לביקורים מוגבלים ב־21 באפריל, לא הדביק אף דייר או איש צוות".

בית אבות: אילוסטרציה (צילום: אנה קפלן, פלאש 90)
בית אבות: אילוסטרציה (צילום: אנה קפלן, פלאש 90)

המשפחות הזועמות החלו לנהל מאבק במטרה להתיר את הביקורים המורחבים. אתמול שלחו מספר משפחות מכתבי מחאה לשר הבריאות יולי אדלשטיין, ובמקביל הן נערכות להגיש עתירה לבג"ץ נגד הממשלה בטענה ל"אי חוקיות כליאתם הממושכת בפועל של הקשישים בבתי האבות".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "עם בלימת המגיפה הוכן על ידי מטה 'מגן אבות ואמהות' נוהל ביקורים מעודכן, אולם בשל החשש מהתפרצות חוזרת בימים אלה, בפרט במוסדות הגריאטריים, הוחלט על דעת כלל הגורמים המקצועיים במשרד לעכב במספר ימים את ביצוע הנוהל החדש על מנת לבחון את המצב. אנו תקווה כי בזמן הקרוב, לצד ירידה בתחלואה, נוכל להוציא את נוהל הביקורים לפועל לרווחת הדיירים והמשפחות. התוכנית פועלת במשרד הבריאות בהובלת פרופ' מימון, בשיתוף פעולה ובשיח עם כלל גורמי המקצוע".