"נפתח את השמיים ליוון וקפריסין": ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע היום (שלישי) בתום פגישתו עם ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטקיס, במסגרת מפגש בין-ממשלתי (G2G) ישראל-יוון, כי היעד לפתיחת השמיים לטיסות הוא ה-1 באוגוסט, וציין כי ההחלטה תלויה בהיקף התחלואה. ראש ממשלת יוון הודיע כי "מה-1 ביולי נפתח את השמיים, ומה-1 באוגוסט ישראלים יוכלו לבקר ביוון".  

"אנחנו רוצים לשים את ה-1 באוגוסט כיעד, תלוי אם נצליח לשמור על המגפה בשליטה ואם נהיה מרוצים מהמצב לפתיחת השמיים ליעדים, קודם כל ליוון וקפריסין", אמר נתניהו בפתח דבריו.

"אנחנו מדברים פה על תאריך יעד של הראשון באוגוסט לפתיחת השמיים, ליעדים יוון וקפריסין. זה תלוי גם מה יקרה עם מגפת הקורונה, אבל אם המספרים יאפשרו זאת זהו תאריך היעד לפתיחת השמיים. זוהי בשורה חשובה מאוד", הוסיף.

מיצוטקיס חתם את דבריו באומרו: "אנחנו בנקודת מפנה. אני בטוח שמערכת היחסים הזו יכולה לתרום עוד רבות לשתי המדינות. אנחנו מרגישים תמיד בבית כשאנחנו מגיעים לכאן, ואני יודע שזה המצב כשישראלים מבקרים אצלנו".

נתניהו אמר בסיום הפגישה: "ראש הממשלה מיצוטקיס, בשם ממשלת ישראל ועם ישראל - ברוכים הבאים. זוהי אולי פגישת ה-G2G הראשונה בעולם בתקופת הקורונה או אחת מהן. זה משקף שני דברים: ראשית, את העובדה ששנינו הצלחנו למדי במאבק במגפת הקורונה ושנית, את הידידות האדירה שנבנית בין ישראל ליוון. לאחרונה, חגגנו 30 שנה לכינון יחסים דיפלומטיים מלאים בין מדינותינו. זה נעשה על ידי אביך המנוח שהיה גם ראש ממשלת יוון. מדובר בסגירת מעגל והמשך הכיוון של הקשרים הקרובים שלנו. הקשרים הללו בין יוון לישראל הם טבעיים מאוד. ראשית, כיוון שיש קירבה עתיקת יומין בינינו - ירושלים ואתונה, אתונה וירושלים הן היסודות של הציוויליזציה המערבית, ואנו נושאים יחד בגאון את המורשת הזו.

"שנית, הייתה פה אנומליה - מסיבה כלשהי, לשתי הדמוקרטיות המודרניות שלנו שנמצאות בקצה הים התיכון, באזור מזרח הים התיכון, לא היו קשרים קרובים וטבעיים. לכן, ברגע שביססנו אותם, כל היתר התחיל לזרום והוא זורם בכיוון הנכון. יש לנו אינטרסים משותפים, אנחנו עומדים בפני אתגרים משותפים, ויש לנו הזדמנויות משותפות ויוצאות דופן. האתגרים בעולם ובאזורנו הם ברורים. החל מהכבאות - הזכרתי שטייס יווני כיבה את השריפות בחיפה לפני שנים אחדות. יש לנו שירותי חירום משלימים. אנו משתפים פעולה שם. זה כמובן נוגע למטרה גדולה בהרבה – הבטחת ביטחון, יציבות ושגשוג באזורנו. ניתן להבטיח שגשוג רק אם נבטיח ביטחון ויציבות.

"יש שיתוף פעולה ביטחוני נרחב באימונים, וכעת גם בפרויקטים בטחוניים ובמגוון אפשרויות שאנחנו מאמינים שנוכל לשתף בהן פעולה כדי להבטיח את היציבות והביטחון באזורנו. זה נוגע גם להגנת סייבר ולמאמצים המשותפים שלנו בסוגיה הזו. זה נוגע גם לשיתוף מודיעין, לכל תחום שמאפשר לשתי הדמוקרטיות שלנו ולשתי המדינות שלנו, שחותרות לשלום ויציבות, להבטיח שלום ויציבות באזורנו".

כזכור, מיצוטקיס, הוא האישיות הזרה הבכירה הראשונה שנשארת ללון בישראל מאז פרוץ משבר הקורונה. בישראל אמרו שהעובדה שהוא יישן כאן מסמלת את החשיבות של היחסים בין המדינות. כמו כן, התלוו לראש הממשלה היווני שרים ממשרדי החוץ, תיירות, אנרגיה, איכות סביבה ומים ופיתוח ההשקעות, ודגש חזק יהיה על הנושאים הכלכלים המשותפים לשתי המדינות, במיוחד לאור העובדה שיוון שוב נכנסה למצב כלכלי לא טוב זמן קצר בלבד לאחר שנחלצה מהמשבר הכלכלי שפקד אותה לפני מספר שנים.