"אנשים פונים אליי, רוצים לרשום את ילדיהם לקייטנה, ואנחנו עונים לכולם ששום דבר עדיין לא ידוע. שברגע שנדע, נהיה בקשר ונשלח מייל עדכון", מספרת דניאלה אביב, הבעלים של קייטנת "אנגלית בדרך אחרת" בכפר הירוק. כבר מעל ל־20 שנים היא עורכת קייטנות שבהן משתתפים במהלך הקיץ כ־300 ילדים וילדות. נכון לעכשיו, היא עומדת בפני שוקת שבורה. "אני לא רושמת עכשיו אף אחד, רק נותנת מידע. אפילו לא מבקשת מההורים למלא שאלון הרשמה ללא תשלום. עד שלא אדע מה קורה, אין לי בשביל מה לרשום אותם. אני לא רוצה לשגע את ההורים. בקיצור, אנחנו באוויר".

כמו אביב, כך מרגישים גם בעלי קייטנות פרטיות נוספות, שבימים אלה, כשבועיים לפני מועד הפתיחה המשוער של חלק מהקייטנות, עדיין לא קיבלו אישור להפעילן. "נכון להיום אין מתווה של תו סגול להפעלת קייטנות פרטיות", מסביר שלמה מוכתרי, מנכ"ל ארגון הקייטנות של ישראל. מוכתרי, שמפעיל קייטנות פרטיות מזה 12 שנים, ובשלוש השנים האחרונות גם מפעיל במסגרת הארגון את תוכנית הקייטנות "החודש ה־12" לילדי הגנים העירוניים של עיריית ירושלים, מבהיר: "כרגע משרד החינוך ומשרד הבריאות מעכבים מתן מתווה מסודר להפעלת הקייטנות הפרטיות. זה גורם לכך שמנהלי הקייטנות הפרטיות לא יכולים להיערך, ונכון לעכשיו גם לא יכולים להתחיל את תהליך הרישוי המסודר להפעלת הקייטנה בהתאם לחוזר מנכ"ל.

"כלומר, בפועל הם לא יכולים לפתוח קייטנה. אנחנו טוענים שצריך להיות דין זהה לקייטנות הציבוריות, דהיינו בתי הספר של החופש הגדול שיופעלו בקיץ, מול הקייטנות הפרטיות. ידוע שבתי הספר של החופש הגדול ייפתחו, ואילו לגבי קייטנות פרטיות עדיין אין אישורים. זו אפליה ופגיעה ישירה בבעלי הקייטנות הפרטיות וגם בבעלי העסקים שבעלי הקייטנות צורכים את שירותיהם. אפשר לראות שמתקיימות השתלמויות למנהלי קייטנות ציבוריות מזה חודש ימים, ואילו כל ההשתלמויות המקצועיות למגזר הפרטי – השתלמות שכל מנהל קייטנה חייב לעבור פעם בשנה – מבוטלות חדשות לבקרים על ידי משרד החינוך".

כיצד אתם פועלים כדי לפתור את בעיית הקייטנות הפרטיות?
"קיבלנו את תגובת משרד החינוך שמעביר את האחריות למשרד הבריאות, שמחזיר בחזרה למשרד החינוך. כרגע אנחנו מדברים עם חברי כנסת כדי לנסות לפתור את הבעיה. נפגשנו עם הח"כים נפתלי בנט ומתן כהנא. ח"כ רם שפע, יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט, העלה אותנו לדיון הציבורי שהיה ביום שני בוועדת החינוך. הוא אמר שזה נושא חשוב ושהוא לוקח זאת על עצמו לטיפול. אם לא יהיו קייטנות, במיוחד באוגוסט, הורים רבים לא יוכלו להגיע לעבודה וזה גם עלול לפגוע ממשית במשק ובפעילות השוטפת שלו. כמו כן, המון בני נוער מקבלים מאיתנו מקומות תעסוקה. בהיעדר הקייטנות הם יהיו ברחובות".

בדקה ה־90

"אני עובדת כל השנה בתחום לימוד אנגלית, יש לי פרנסה במהלך השנה, אבל יש כאלה שקייטנות זו הפרנסה העיקרית שלהם", מציינת אביב. "אבל בשביל כולנו הקיץ הוא 'בום' רציני. לפעמים הקיץ שווה להכנסה של כל השנה. כרגע לא ידוע לנו כלום. כדי לפתוח קייטנה את צריכה להוציא אישור ממשרד החינוך ומהרשות המקומית. אני בקשר עם הרשות המקומית וכולם אומרים תחכו למשרד החינוך. נכון לרגע הזה אין אישור לפתוח קייטנה פרטית".

"תמיד בקיץ, החל ב־1 ביולי, מתקיימת אצלנו קייטנה למשך שלושה מחזורים, כמעט עד סוף אוגוסט. בשנה שעברה היו יותר מ־3,000 ילדים בכלל המחזורים", מספרת אלה רובינשטיין, מנהלת השיווק של מועדון הספורט באוניברסיטת תל אביב. "השנה אנחנו בחוסר ודאות מאוד גדול. אף אחד לא עדכן אותנו מה קורה, הסיטואציה לא פשוטה".

מה אתם עושים בינתיים?
"החלטנו לקחת על עצמנו סיכון ולהתחיל את ההיערכות, את ההרשמה. כל מי שאחראי על המטבח וגם צוות ההקמה מגיעים ועובדים. יש לנו אוהלים שצריך להקים, זו אופרציה מאוד רצינית. אנחנו לא יכולים לחכות, כי זו אופרציה מאוד גדולה. תמיד אנחנו מתחילים אחרי פסח בתהליך ההקמה. השנה התחלנו בתחילת חודש יוני. מועדון הספורט גם מבין כמובן שלאותם האנשים שעכשיו עוסקים בהקמה הוא יצטרך לשלם, בין אם הקייטנה תיפתח ובין אם לא. לקחנו סיכון מתוך התקווה שיהיה אישור, מתוך ההבנה שאין סיבה שתהיה פה איפה ואיפה. אם בתי הספר של החופש הגדול יפעלו, אז אין סיבה לא להפעיל גם את הקייטנות הפרטיות. כרגע אנחנו אפילו לא יודעים כמה ילדים אנחנו יכולים להכניס לקבוצה".

יש כבר נרשמים?
"נכון לסוף השבוע שעבר היו 150 נרשמים. לנקודת הזמן הזו זה לא הרבה, אלה לא המספרים של השנה שעברה, אבל בשביל תקופת חוסר הוודאות הקיימת זה סביר. אנחנו אופטימיים ומקווים שברגע שיינתן אישור של משרד החינוך, קצב ההרשמה יגדל משמעותית. אם לא יהיה אישור, הכסף יוחזר לנרשמים. אנחנו קייטנה שקיימת מעל ל־35 שנה, יש לה ביקוש גדול, 90% לקוחות חוזרים ואנחנו מחויבים ללקוחות. יש צורך בקרב הלקוחות לקייטנה הזאת. הציבור הרחב רוצה לשלוח את הילדים לקייטנה עם תחומי עניין רבים, קייטנה שהיא שונה מבית הספר".

לוטם דובינסקי, הבעלים של קייטנת "עולם הכושר" בכפר הירוק, תכנן להפעיל ארבעה מחזורים, סך הכל 450 ילדים בגילי 14־4, כשהמחזור הראשון אמור להתחיל ב־14 ביולי. "מה שקורה נורא מרגיז", הוא אומר. "משרד החינוך קודם כל פרסם שיש קייטנות של החופש הגדול בבתי הספר עד ה־6 באוגוסט. כהורה שמקבל סבסוד עבור הילדים שלו, זה צעד מבורך. אבל כשאני בא ורוצה לקיים קייטנה פרטית באותם התנאים בדיוק עם שמירת ההנחיות, אז אני לא מקבל אישור. שלשום קיבלתי מייל ממִנהל חברה ונוער במשרד החינוך על כך שאין אישור בשלב זה לפתוח קייטנות. הכי מרגיז שהם עצמם כן פותחים קייטנות".

איך אתם מתמודדים עם המצב בימים אלה?
"אני מקיים הרשמה מבלי לגבות תשלום ומחכה ומצפה לטוב. אני אופטימי. אולי בדקה ה־90 ייתנו לי זמן להתארגן. העניין הוא שהתארגנות לקראת קייטנה דורשת זמן. אצלי זו הפרנסה העיקרית לכן הפגיעה הכלכלית מאוד קשה. הרי זה לא נשמע הגיוני בכלל שיפתחו קייטנות של החופש הגדול ולא ייתנו לנו לפתוח. הפחד שלי זה שהם יתעוררו מאוחר מדי ואז לא אצליח לארגן את הקייטנה כמו שתכננתי".

קייטנות זום

אורן חן, הבעלים של חברת "הארה תוכניות העשרה", הבין שאין כבר למה לחכות וויתר מראש על חלק גדול מהפעילות שלו. "אנחנו עושים 20 שנה קייטנות פרטיות We Make בהשתתפות 500 ילדים בהוד השרון; ומחנה טיס עם לינה בכפר הנוער מוסינזון בהוד השרון ל־100 ילדים מכל רחבי הארץ. כמו כן, אנחנו עושים קייטנות לוועדי עובדים בארגונים ולרשויות מקומיות", הוא מספר. "את הקייטנות הפרטיות ביטלנו. לא נקיים השנה קייטנות לציבור הרחב, כיוון שאין מתווה ואני לא יכול לחכות לדקה ה־90 ולהרים קייטנה של 500 ילדים. אני לא רוצה להגיע למצב שכשנראה את המתווה, נגלה שחלק ממה שהבטחנו לא נוכל לקיים ואז אצטרך להסביר להורים שלא ידעתי. לכן מראש העדפתי לבטל".

מבחינתך בעצם הלך הקיץ?
"גם את הקייטנות של הארגונים בספק אם נצליח לקיים, מהטעם הפשוט שרובם עדיין לא חזרו לעבודה סדירה במשרדים. לכן הקייטנות העיקריות שנעשה אלה קייטנות זום לארגונים. ילדי העובדים יקבלו מראש ערכות מוכנות הביתה ונפעיל אותם מרחוק. בארגונים שכן חזרו לעבודה, אנחנו מתכננים לקיים את הקייטנה במקום העבודה כרגיל. הקייטנות הללו לרוב מתקיימות במחצית השנייה של אוגוסט ואני מקווה שעד אז יהיה מתווה ושנוכל לעבוד. לזה אנחנו נערכים. כמו כן, ב־62 רשויות שונות בארץ אנחנו מקיימים מאות קייטנות שממומנות על ידי משרד המדע והטכנולוגיה. אלה קייטנות שמתקיימות מחוץ לבתי הספר, אבל כיוון שמדובר בקייטנה של הרשות אז ההנחיות דומות מאוד לאלה שניתנות לבית ספר של החופש הגדול וכן ניתן להפעילן.

"ללא ספק ידענו ימים טובים יותר. אני ער לכך שהרגולטור שלנו, שהוא משרד החינוך, עושה מאמצים מאוד גדולים, אבל משרד הבריאות לא מספק את המידע הנדרש ובטח לא בזמן, ומשרד החינוך לא יכול לקחת את האחריות על עצמו. אבל אותנו מכעיס שמשרד החינוך עושה הפרדה בין קייטנות של החופש הגדול לקייטנות פרטיות. לא יכול להיות שהרגולטור שלנו, שהוא גם ספק קייטנות, מתחרה בנו, ויאפשר לעצמו לקיים קייטנות ולאחרים לא יאפשר. הם כרגולטור צריכים לדאוג לכולם באותה המידה, וזה התסכול שלנו".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "משרד החינוך הגיש למשרד הבריאות מתווה אחד כולל לצורך הפעלתן של הקייטנות הציבוריות והפרטיות כאחד. עם קבלת האישור ממשרד הבריאות יפרסם המשרד את המתווה בהתאם. במקביל, החל המשרד בהכשרות למנהלי כל סוגי הקייטנות כדי שיהיו ערוכים ומוכנים מבעוד מועד להפעלת הקייטנות".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "המתווה בשלבי עבודה סופיים. עם זאת, חשוב לציין שפרסום המתווה כפוף להחלטת הממשלה".