בית המשפט המחוזי בתל אביב הוציא היום (רביעי) צו ביניים זמני להפסקת עבודות הריסתו של בית הקברות 'אל-אסעאף', בצל מחאתם של תושבי יפו על הכוונה להקים מעון לדרי רחוב באתר שבו התגלה בית עלמין מוסלמי עתיק. עבד אבו שחאדה, חבר מועצת העיר תל אביב, שוחח עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM בנושא.

בן: אתה משתתף בהפגנות, גם נפצעת, גם פרשת מהקואליציה של חולדאי. אבל תשמע, כשאני שומע את כל הסיפור עם כל הנתונים איך הטורקים בנו שם, כולם בנו שם, מה הסיפור הזה עם בית הקברות שם אצלכם ביפו?
הסיפור מאוד פשוט. יש נרטיב של האוכלוסייה הערבית ביפו סביב כל מה שקרה אחרי 1948, עם בתי הקברות המוסלמיים בעיר. כל כמה שנים, מחליטים או לבנות בית מלון על אחד מבתי הקברות שלנו כמו הילטון, או שאוניברסיטת תל אביב מחליטה להרחיב את החניון שלה ואת המעונות על חשבון בית הקברות המוסלמי, או לאשר מכירה לא חוקית של בית קברות טאסו שממשיך איתנו עד היום, שזה בעצם בית הקברות היחיד שלנו. נושא סופר רגיש. היו כמה אופציות להתמודד עם הנושא.

אריה: אבל זה לא היה בית קברות פעיל עכשיו, זה היה בית קברות שהתגלה רק כשהרסו את הבניין.
אבו שחאדה: היסטורית, כי אני גם שומע את הטענות של ההיסטוריה הסלקטיבית של העירייה, נאמר שזה בעצם היה פעם. בית קברות ועכשיו לא. עובדתית היסטורית מהנתונים שנמצאים אצלנו גם אז הייתה מחאה מאוד גדולה, 12 שנה אנשים החרימו את האזור, את כל מה שקרה שם בגלל שינוי המדיניות לגבי בית הקברות. נושא שהיסטורית הוא מאוד קשה.

אריה: זה בית קברות שהיה פעיל לפני כ-200 שנה, אני צודק?
לא, לפני פחות מ-100 שנה.

בן: אבל עבד, אני אגיד לך למה.
אריה: הטורקים בנו שם לפני יותר ממאה שנה.
בן: עד 1915 היה שם בית קברות. ג'מאל פאשה פינה את כל הקברים, הרחיב את הכניסה ליפו, אחר כך הוואקף הפך את זה למגרש כדורגל, ואחר כך מחסנים של הנמל. המופתי חאג' אמין אל חוסייני לא התנגד.
אריה: הוא גם מכר את בית הקברות בממילא בירושלים כדי להקים מלון, המופתי מכר את בית הקברות.
תראה, אני לא מקבל את קריאת ההיסטוריה הסקלטיבית. גם אם היה בית קברות ונבנה באישור של סמכות דתית, עדיין נשאר וואקף מוסלמי. אז אם אתם רוצים להשתמש בטיעון הזה אין לי שום בעיה, תחזירו אותו לוואקף המוסלמי ונמשיך את הדיון מפה.

אריה: אבל הוואקף מכר אותו.
אבו שחאדה: הוואקף לא מכר שום דבר, אסור למכור. לפני החוקים העותמאניים שישראל גם אימצה אותם אסור למכור וואקף את מקום ההקדש, בין אם זה לנוצרים או למוסלמים.

אריה: אז חאג' אמין לא ידע את זה?
עכשיו, גם אם מכשירים בנייה מעל בית קברות, אלף כל יש הלכה מסוימת על איך מתמודדים עם הקברים שיש שם,זה אחד, ודבר שני הבעלות נשארת בידי הוואקף, היא לא יכולה לעבור לידי אף אחד אחר חוץ מהוואקף המוסלמי. אז הקריאה הסלקטיבית הזאת היא עוד פעם מאוד בעייתית ואני לא מקבל אותה. אבל אתה יודע מה? אם אנחנו נלך אפילו למציאות של היום. יש שתי דרכים להתמודד עם מה שקיים: או שמתמודדים עם החוק היבש ורוצים להוכיח משילות, וריבונות ונעשה מה שאנחנו רוצים ויש לנו פסק דין, אין בעיה אבל צריך לקחת בחשבון מי שלוקח החלטות כאלה, שזאת החלטה שאתה מפסיד בה את האנשים. זה המסר שהם מעבירים לאנשים, לתושבים.

בן: יש כרגע ביניכם לבין העירייה איזשהי הידברות?
למרות הכל, אני עדיין אופטימי. אני עדיין חושב שעכשיו זה הזמן לשבת על שולחן המשא ומתן ולמצוא פתרון שלא סותר את ההלכה המוסלמית, ופתרון הולם.