התוכנית האסטרטגית לפתיחת השמיים הוגשה השבוע לשולחנם של שרים שונים בממשלה, ופורסמה היום (חמישי), כאשר הרעיון המרכזי בה הוא הקמת מערך בדיקות לנכנסים וליוצאים מישראל, אשר יאפשר את קיצור זמן הבידוד לנכנסים לארץ וליוצאים ממנה, עד לכדי ביטולו המלא של חובת הבידוד לאחר שיוכלו לבצע את הבדיקות במספר דקות בלבד.

התוכנית, שהוגשה על ידי מספר חברות, בהם passportcard, בשיתוף פרופ' מוניץ ופרופ' גרליץ מהפקולטה לרפואה באונ' תל אביב, הוגשה על רקע פגישתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש ממשלת יוון והסיכום שב-1 באוגוסט יחודשו טיסות התיירים ליוון. הסכם עליו נמתחה ביקורת רבה ומוטל בספק ללא מדיניות מוסדרת.

לטענות החברות שהגישו את ההצעה, המתווה משקף את "המאזן בין הצורך הבריאותי להיאבק בנגיף הקורונה לבין ההכרח הכלכלי והציבורי לפתיחת הגבולות", כפי שפועלות מדינות רבות בעולם, לדבריהם, כחלק מההתמודדות עם המשך התפשטותו של נגיף הקורונה.

במכתב הרשמי שהועבר לשולחן הממשלה בנושא, נכתב כי "נכון להיום, מדינת ישראל עדיין נוקטת בחובת בידוד לכל הנכנסים לארץ והיא אינה מאפשרת ביצוע בדיקות קורונה בהתאם לביקושים, באופן פרטי ובתשלום. בעת הזו , ישראל אף אינה מגלה סימני פתיחות כמו בשאר מדינות העולם המערבי ואין מנגנון פרקטי לביצוע בדיקות בחלון זמן שיאפשר לנוסעים להצטייד באישור שיפטור אותם מחובת בידוד במדינות היעד".