במטה עולם התרבות והאירועים מתכוונים לחדש בשבוע הבא את המחאה. חברי ועד הפעולה נפגשו אתמול עם מנכ"לית משרד האוצר, קרן טרנר-אייל, לאחר שלטענתם, למרות ההבטחות, עדיין לא נמצא פתרון למצוקתם הקשה של אלפי עובדים. "אנחנו קוראים לראש הממשלה להיפגש איתנו שוב ולתת פתרונות", ציינו במטה המאבק.

למרות שנגיף הקורונה עדיין כאן, עולם ההופעות מתחיל לחזור לאט לאט לפעילות ולנקות את האבק מהבמות שנותרו מיותמות בשלושת החודשים האחרונים. הזמר פבלו רוזנברג שחוזר להופיע, שוחח היום (חמישי) עם אלון גל בתוכנית "איפה הכסף" ב-103FM על התחושות המשונות ביום שאחרי התפשטות הנגיף:

מה קורה אחי?
"אני מתגעגע אליך".

אני מתגעגע אליך. אתה יודע מה בא לי לשיר לך? שובר תראש איך זכיתי לזה.
"מתי אתה עולה איתי? אתה עולה איתי אבל".

איזה שאלה. אני מדבר עם עופר שטרית עם כאב גדול על ועדת הפעולה של מחאת התרבות.
"תשמע את הדברים שהוא אומר. הם אפילו לא על הקצה של הקצה של מה שקורה ומה שעובר על אנשים. זה כבר לא צחוק.

תסביר קצת איך זה נראה מהחבר'ה שלך, מהנגנים, מהתאורן, תן לנו את זה מהשטח, מה קורה להם כרגע בעצם?
"מה שקורה זה שנגמר המקצוע הזה, אין אותו יותר, ולעשות הסבה מקצועית מהיום למחר לאנשים שעובדים בתעשייה הזאת, אלו לא אנשים שנכפה עליהם. הם אוהבים ויודעים לעשות את הדבר הזה. הם לא אוהבים ללכת לעבוד מתשע עד חמש. זאת שליחות אחרת. בגלל שאין קושי של פרנסה ושאין עבודה במקצוע הזה, להיות מחר עובד בתחום אחר לפעמים זה יפה בתור אייטם בחדשות. אהלן, יש לי משרד כזה וכזה אבל אין לי פרנסה אז עכשיו אני מתמחר טיטולים בסופר. זה לא יכול לקרות ל-150 אלף איש, וזה גם לא פייר".

נכון. אבל אתה אומר נגמר הענף, מה זה נגמר הענף? זה קצת קיצוני, לא?
"אני אגיד לך משהו, תראה, מתחילים לחזור לעבוד, אז נגיד לי יש הופעות במועדונים ביולי אוגוסט, אבל אין הופעות מכורות, אין גופים כלכליים שעושים אירועים וקונים".

רציתי לשאול אותך, שנינו יודעים שהרבה מאוד מההכנסה ומהתעשייה עובדת בהופעות הסגורות באירועים הגדולים של ועדי העובדים, זה בעצם לא קיים.
"לא קיים, אתה יודע גם שכשמופיעים בזאפה אז במקום 400 מקומות מותר 277. אשאיר את הכלכלה בחוץ עכשיו כי במהות, כשבחרתי לעשות את מה שאני רוצה רציתי רק להוציא תקליטים ולשיר, לא חשבתי שזה יהיה משהו גם בבגרותי. אז תן לי רק לחזור להופיע קודם כל ואת הפרנסה והקשיים נפתור תוך כדי תנועה. כרגע, כל עוד רק מדברים על זה ולא עושים, אז לא יקרה כלום. חייבים לחזור לעבוד בזה, להתאבד על זה".

אז אני אתה יודע שכל פעם שאתה מופיע אני מבטיח לעצמי מקום, אני מסתכל על ההופעות שלך חזרת להופעות, יש חזרה להופעות קטנות בוא נאמר באופן מלא.
"אתה יודע, זה נראה יפה על לוח ההופעות שלי, בפועל מה יקרה אני לא יודע. אני אגיד לך למה אני מתכוון. אם עכשיו אני יושב במסעדה אצל חברים בתל אביב, הם אומרים לי שכל פעם כשנגיד יש 90 הזמנות לערב, ומישהו זורק שהיום נדבקו 420 בקורונה - חצי מבטלים. ברגע שמפחידים את האנשים לא בא להם לצאת להתקהל, לשבת עם מסכות, להיות בקפסולות, לבוא להופעה זה להשתחרר לשמוח, מה אני אגיד לך".

איזה עולם, איזה עולם.
"איזה עולם, אבל תשמע היות ואני לטיני אופטימי ואתה גם כמוני, שני מחורעים בראש, ועם אמונה גדולה שזה יחזור.

יחלוף ויחזור, בעזרת השם, יש אין אני מבקש מכולם קודם כל לבוא לחגוג.
"יאלה בלאגן".

ענפי התיירות והתעופה יוצאים להפגין

עובדי ענף משרדי התיירות ועובדים מענף התעופה יוצאים לרחובות. החל מיום ראשון יוקם אוהל מחאה מול משרד האוצר בירושלים וביום שלישי תתקיים הפגנה בהשתתפות אלפים  בדרישה ליצירת מתווה להחזרת הענף לפעילות.

הם דורשים להאריך לענפי התיירות והתעופה את תקופת תשלום דמי האבטלה עבור חל"ת. זאת, לנוכח ההנחייה שפורסמה אתמול על הארכת איסור כניסת זרים לישראל עד ה-1 באוגוסט.

"המשמעות היא שעד שתיירים יגיעו לארץ, יעברו עוד שבועות ארוכים ובינתיים, הזכאות לאבטלה לעשרות אלפי עובדים עומדת להסתיים", טענו במטה המאבק.

דרישה נוספת היא להאריך את תשלום מענק העידוד למעסיקים בענפי התיירות והתעופה להחזיר עובדים. "כאשר בכלל אין תיירות מחו"ל, מעסיקים לא יכולים להחזיר עובדים ומענק העידוד עומד להסתיים", הסבירו במטה, בראשו עומדים מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות טלי לאופר והיו"ר קובי קרני.

גם חברת התעופה ישראייר, המשווקת חבילות תיירות, הודיעה על הצטרפותה למחאה. בינתיים, הושג אתמול הסכם בין המדינה לעובדי רשות שדות התעופה, שימנע פיטורי מאות עובדים. על פי המתווה, העובדים יקבלו 75% מעלות שכרם. על רקע חוסר הוודאות באל על, אתמול נחתם הסכם ראשון על התייעלות בין הנהלת החברה לוועד הדיילים.