תקופת הקורונה הביאה לנו את העלייה הדרמטית ביותר בכמות מכירות האופניים בכל ההיסטוריה של החברה”, אומר בגאווה אייל ברהמס, מנכ”ל ומבעלי חברת “מצמן את מרוץ”, אחת מרשתות חנויות האופניים הגדולות בישראל. “זו תופעה כלל עולמית שאינה ייחודית רק לישראל.

באירופה ובארצות הברית החברות מדווחות על מכירות שיא ומחסנים ריקים, שזה מצד אחד בעייתי כי אין אופניים ומצד שני זו סיבה טובה, כי זה נתון שאף אחד לא צפה אותו. באירופה העלייה היא בעיקר במכירות של אופניים חשמליים שעולים כמה אלפי אירו לזוג, ובישראל זה בעיקר אופני ילדים ואופני הרים. אצלנו רוב המכירות הן של אופניים עד 3,000 שקלים”.

יותר רוכבות

והם לא היחידים. רשתות וחנויות למכירת אופניים מעידות כי חלה עלייה משמעותית ביותר ברכישה ובשימוש באופניים מאז פרוץ הקורונה. “אנחנו רואים עלייה קיצונית במכירות של האופניים שלנו בחודשי הקורונה לעומת שנה שעברה. לפי הנתונים שלנו זו עלייה של כ־50%”, מגלה דרור סופר, יבואן מותג האופניים הלונדוני “ברומפטון ג’נקשן”, שבית העסק שלו ממוקם בתל אביב. “לרוב בחודשי הקיץ אנחנו רואים ירידה במכירות כי אנשים נוסעים לחו”ל ויוצאים לחופש, והפעם, לראשונה, שמנו לב לעלייה חדה”.

הלקוחות שלכם רק מתל אביב?
“לא, מכל הארץ, מירושלים, מבאר שבע ומעוד מקומות. בכלל, העלייה במכירות האופניים של המותג היא בכל העולם, לא רק אצלנו. חברת הדגל בבריטניה מעבירה מסרים שעדיף שאנשים ירכבו על אופניים מאשר שישתמשו בתחבורה ציבורית בכדי להפחית את כמות ההדבקות".

רוכב אופניים בתקופת הקורונה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
רוכב אופניים בתקופת הקורונה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

ואכן ניתן כנראה להסביר את העלייה הבולטת במכירות האופניים והקורקינטים החשמליים בחשש משימוש בתחבורה ציבורית, למרות שמירת הנחיות “התו הסגול”, ואפילו במקרים מסוימים גם בתחבורה שיתופית. “אנשים מפחדים גם להשתמש באופניים או קורקינטים להשכרה שמפוזרים בעיר כיוון שאחרים השתמשו בהם קודם וישנה סכנת הידבקות”, מוסיף סופר באותו הקשר. “ההיגיינה בהקשר הזה היא מהותית ביותר”.

סיבה נוספת שמציין סופר קשורה לפעילות ספורטיבית: “אנשים עדיין מפחדים לנהור בהמוניהם לחדרי הכושר, אבל הם לא רוצים לוותר על אלמנט הספורט, לכן הם משלבים את רכיבת האופניים בשגרה השבועית שלהם”.

נתון נוסף שסופר מציג קושר לזהות הרוכשים: "אם בתקופה רגילה, 70% מהלקוחות שלנו הם גברים בסביבות גיל 30, אז בתקופת הקורונה אנחנו רואים יותר ויותר נשים רוכשות אופניים עד כדי עלייה בשיעור של כ־50% וזה משמעותי מאוד”.

אילן צמח, מנכ”ל חברת גלעד יבוא ושיווק אופניים ואביזרים, מספק נתון דומה לזה שציין סופר: “בתקופת הקיץ לרוב די אטי אצלנו בעסק. בשלושת החודשים האחרונים נרשם זינוק של פי שניים במכירות האופניים לעומת שנה שעברה. פתאום מצאתי את עצמי משלם ‘בוחטות’ של מע”מ בעונה זו בכמות שאני לא רגיל אליה. גם המגמה היא שהרבה יותר נשים קונות אופניים מאשר בשנה שעברה, זינוק של 70% בערך בנשים שרוכשות אופניים אצלנו, ולרוב הן קונות את המוצר עם כיסא אחד או שניים שמתחברים לאופניים בשביל להושיב עליהם את הילדים. בגלל שהיה סגר והילדים היו בבית ובגלל שיש המון מובטלים, אז האמהות, שישבו בבית במהלך התקופה הזו, רצו לצאת עם הילדים לטיול או להקפיץ אותם לבית הספר או לגנים כשחזרו לפעילות, במקום שילכו לבד ויסתכנו בהידבקות”.

אילן צמח. צילום פרטי
אילן צמח. צילום פרטי

ואילו בהקשר לעלייה בכמות מכירות אופני הילדים, ברהמס מסביר כי העניין תלוי בעיקר בסגר: “להורים לא היה מה לעשות עם הילדים אז רכשו אופניים כדי להוציא אותם לסיבוב”.

“בזמן הקורונה הרבה משפחות רצו לטייל ביחד, ובגלל שהיה אסור לצאת מהעיר היו משפחות שלמות שקנו זוגות אופניים כדי לצאת ליותר טיולים משפחתיים”, מוסיף צמח.

פקק אופניים

לצד השמחה שבעליית המכירות, צמח מציין גם בעייתיות: “בגלל שסגרו בתקופה הזו את השמיים, מבחינת יבוא אופניים מחו”ל נוצרו עיכובים וזה גרם לכך שרוב יבואני האופניים בארץ נמצאים במחסור בכמויות האופניים שהם מחזיקים. אם תחפש אופניים בשביל עצמך אתה תמצא, אבל אם נניח שחברה או חנות מזמינות אצלי 15 אופניים מאותו הדגם אז ככל הנראה שלא יהיה לי לספק. זה מחסור שצפוי להימשך בערך חודש”.
“מה שקורה זה שגם בחו”ל היכולת לקבל אופניים בזמן היא אפסית”, מתאר ברהמס. “היו דחיות אדירות של יצרני אופניים וחלקי אופניים בכל העולם. אתן לך דוגמה, יש יצרן חלקי אופניים שנמצא בסין בשם שימאנו (Shimano) שמייצר חלקים כמעט לכל האופניים בעולם. ברגע שהמפעלים שלו היו סגורים, זה לא משנה שהיו לך את כל החלקים באופניים, אם חסרים לך שני ברגים שמיוצרים רק בשימאנו אז אתה לא יכול למכור את האופניים. זה יצר פקק מאוד רציני ולכן אנחנו מקבלים לארץ את החלקים בדיליי מאוד רציני”.

המחסור במלאי תקף לא רק לגבי אופניים רגילים וחשמליים אלא גם לגבי הקורקינטים החשמליים. “כשפרצה הקורונה נאלצנו לסגור את המשרד שלנו בדיזנגוף ולתחזק את המכירות דרך האתר. זה מדהים, ראינו גידול של 20% במכירות קורקינטים חשמליים לעומת שנה שעברה, עד שאזל המלאי”, מסביר יאיר יונגר, סמנכ”ל שיווק UME, היבואנית של סגווי־ניינבוט (Segway־Ninebot) ושל הקטנועים החשמליים של NIU. “ולא רק זה, בשיחות שקיימנו עם לקוחות ולפי נתוני איגוד לשכות המסחר לחודש אפריל 2020 אתה יכול לראות שיש בתקופת הקורונה ירידה של 90% במכירות של מכוניות וצניחה של 40% בלבד במכירות אופנועים. אצלנו רשמנו עלייה של 3% במכירות האופנועים החשמליים וזו מגמה שהולכת ומתעצמת. אבל, חשוב לציין, שרוב העלייה באחוזים אצלנו היא במכירות קורקינטים חשמליים”.

יאיר יונגר. צילום יח
יאיר יונגר. צילום יח

דפוס חוזר שלא מעט מבעלי עסקי האופניים מציינים הוא תיקון האופניים. לדברי יוסי פולד, מנכ”ל חברת ר.א.י. פולד שיווק, המתקנת ומוכרת אופניים ומשווקת את מותג האופניים החשמליים אקופאן (Ecofun), ישנה עלייה דרסטית בכמות האנשים שמעדיפים לתקן את האופניים שלהם מאשר לרכוש חדשים מהסיבה כלכלית. “יש הרבה מובטלים היום ואנשים חסכניים בתקופה זו מסיבה מובנת, לכן רוב האנשים מעדיפים לתקן אופניים ישנים ששכבו אצלם במחסן או מחפשים אופניים יד שנייה ולא חדשים", הוא מסביר. "אצלנו יש ירידה בכמות מכירות האופניים החדשים לעומת שנה שעברה, אבל עלייה של 70% במספר האנשים שרוצים לקנות אופניים יד שנייה בשיטת טרייד־אין או לתקן את האופניים הישנים שלהם. אני רואה התעניינות הולכת וגוברת של אנשים באופניים וסקרי שוק שהם עושים מחנות לחנות, אבל עד שיוצאת עסקה לוקח יותר זמן כי אנשים חושבים על כל גרוש”.

יוסי פולד. צילום פרטי
יוסי פולד. צילום פרטי

שאלת השאלות, שהיבואנים ובעלי החברות למכירה ולשיווק אופניים היו שמחים לדעת את התשובה עליה, היא עד מתי יימשך השגשוג הזה. “הייתי רושם צ’ק למי שידע את זה, אבל יצרני האופניים בעולם מעריכים שהשגשוג הזה יישאר פה לפחות בשנה הקרובה, כשהקורונה מרחפת באוויר”, הוא אומר.