איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים הודיע היום (רביעי) כי החל מיום שני הקרוב יושבתו כלל השירותים החברתיים בישראל. לא יערכו חקירות ילדים, לא ינתנו צווי הגנה לילדים ונוער בסיכון, לא יתקיימו ועדות להפסקת הריון, לא ינתן מענה לפניות קשישים, לא יטופלו מקרי אלימות במשפחה, לא יערכו השמות של קטינים לפנימיות, לא יוגשו תסקירי עובדות סוציאליים לעבריינים ולעצירים שיחזרו לקהילה כפצצה מתקתקת.

מדובר בשביתה הכללית הגדולה ביותר בשירותי הרווחה שנראתה בישראל והיא תהיה גורפת  ותקיף את כל העובדים הסוציאליים בלשכות הרווחה ברשויות המקומיות, במשרדי הממשלה, הביטוח הלאומי, הרשות לשיקום האסיר, יחידות הסיוע לבתי המשפט, פנימיות, ועדות להפסקת הריון ועוד.

בכך, איום השבתת כל שירותי הרווחה בישראל קורם עור וגידים, לאחר שבתום כמעט שבועיים של סכסוך עבודה ומאבק העובדים הסוציאליים, במשרד האוצר עדיין מסרבים לפתוח במו"מ בהול בדרג גבוה על מכלול הדרישות של העובדים.

העו"סים מתריעים כי מאז תחילת משבר הקורונה החריפו מאד הן העומסים הגדולים ממילא על לשכות הרווחה והן גל האלימות כלפיהם. כל זאת כשתנאי ההעסקה של שלושה מכל ארבעה עו"סים ממשיכים להיות מחריפים, באחוזי משרה חלקיים ושכר נמוך כשהעבודה בפועל היא במשרה מלאה עם מאות תיקים לכל עובדת סוציאלית, מצב שמונע גיוס של כאלף עו"סים לאיוש תקנים בלשכות הרווחה.

הפגנת העובדים הסוציאליים (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
הפגנת העובדים הסוציאליים (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

לבד מפגישה אחת השבוע בדרג זוטר באוצר לא מייחסים בינתיים חשיבות רבה לקריסת העבודה הסוציאלית בשירות הציבורי ובאיגוד העו"סים טוענים כי "האוצר למעשה דוחף את העובדים לשביתה כללית".

ח"כ אתי עטיה (הליכוד) קראה לשר האוצר ממפלגתה, ישראל כץ, להתערב במשבר: "בעקבות נגיף הקורונה נמצאת מדינת ישראל בעיצומו של משבר כלכלי הגורם לעלייה דרמטית במספר המשפחות הזקוקות לסיוע של השירותים החברתיים, והעמקת הצרכים בקרב המשפחות אשר כבר הסתייעו בשירותים החברתיים לפני המשבר. שביתת העובדות הסוציאליות עלולה לגרום לקריסת השירותים החברתיים ולכן התערבותו האישית של השר במשבר נחוצה ודחופה, כדי לקדם פתרון ראוי לתנאי העסקתן".

לאחר פגישה שבאוצר קיימו עם נציגות העובדים, לאור שבוע וחצי של סכסוך עבודה, אמרה יו"ר איגוד העו"סים, ענבל חרמוני: "נדהמנו לגלות שהאוצר לא הניח שום הצעה על השולחן במטרה למנוע את סגירת השירותים החברתיים. הגענו עם שלל הצעות אך לצערנו האוצר בכלל לא הסכים לדון בהן. אנחנו מבקשים משר האוצר ישראל כץ להתערב במשבר" והוסיפה: "אנחנו לא מוכנים לחכות רק לאחר ההלוויה הראשונה של עובדת סוציאלית שתרצח בגלל האלימות ואחרי שהשכר שלנו יהפוך אותנו בעצמנו למקרי רווחה".

משרד הרווחה והקרן לידידות יוזמים: "קופות סיוע חירום" למשפחות וקשישים במצוקה בשל המשבר הכלכלי ב-140 הרשויות המקומיות החלשות ביותר

על רקע המשבר הכלכלי החריף משרד הרווחה והקרן לידידות הקימו "קופות סיוע חירום" ב-140 רשויות מקומיות ברחבי הארץ. מטרת הקופות היא לאפשר למחלקות הרווחה להגיש סיוע מהיר וגמיש במגוון צרכים דחופים למשפחות וקשישים הנמצאים במצוקה עקב הגבלות הקורונה. המערך יפעל ברשויות מקומיות המדורגות בסולם סוציו-אקונומי חמש ומטה, בעלות כוללת של 6 מיליון ₪, 5 מיליון מתקציב משרד הרווחה ועוד מיליון שקלים מתרומת הקרן לידידות שגם תסייע לרשויות בתפעול המיזם.

"באמצעות קופות החירום יוכלו העובדים הסוציאלים ברשויות לספק סיוע מהיר וגמיש במגוון צרכים בסיסיים כגון מזון, צרכים רפואיים , מוצרי חשמל חיוניים , ביגוד וריהוט בסיסי. גובה הסיוע יעמוד על סך של עד  2000 ₪ ליחיד ועד 4000 ₪ למשפחה והוא ינתן על פי שיקול דעתם המקצועי של עובדי הרווחה ברשות". מסבירה נשיאת הקרן לידידות, יעל אקשטייין. שר הרווחה, איציק שמולי (העבודה-כחול לבן), אומר: "משבר הקורונה הגביר את המצוקה של האוכלוסיות החלשות בישראל. התקציב שאנו מעמידים יאפשר מתן מענה מהיר ויעיל למצוקות מידיות של אוכלוסיות אלו ללא בירוקרטיה".

סקר שנערך לאחרונה על ידי מכון גאוקרטוגרפיה בעבור הקרן לידידות הצביע על היקף ההשפעה העצום של משבר הקורונה על מצבם הכלכלי של חלקים נרחבים בציבור. על פי הנתונים, חמישית מהנשאלים (21%) העידו על אובדן של מחצית מהכנסות משק הבית ולמעלה מכך, עקב המשבר, כארבעים אחוזים מהציבור (39.3%) מעידים כי נקלעו לקושי במימון הוצאות בסיסיות כגון מזון, תשלום חשבונות ושכירות.