משבר הקורונה וההסגר הממושך הביאו למשבר חברתי חריף בכלל האוכלוסייה אבל יש שנפגעים יותר. הבוקר נחשפים נתונים קשים על החמרת מצבם של בני הנוער והצעירים בסיכון בישראל בתקופה האחרונה. 

עלם, העמותה למען בני נוער וצעירים במצבי סיכון ומצוקה, מפרסמת הבוקר דוח המציג את השלכות המשבר על בני נוער אלה. הדוח - שנמסר לנשיא ראובן ריבלין ולשר הרווחה איציק שמולי - מתבסס על מידע שנאסף מ־4,800 בני נוער בסיכון, שקיבלו סיוע בעלם בתקופת הקורונה, בחודשים מרץ־מאי. 

מבין הצעירים שעלם סייעה להם בתקופת הקורונה, 251 נותרו ללא קורת גג ו־145 ברחו מהבית - עלייה של 47% לעומת שנת 2019. 232 ניסו לפגוע בעצמם. 159 נערים ונערות פיתחו הפרעות אכילה - עלייה של 50%  לעומת שנת 2019. 59 אמהות חד־הוריות שהן צעירות בסיכון גבוה פנו לסיוע ונותרו ללא יכולת אפילו לרכוש מזון לתינוקות - פי 2.5  משנת 2019 (59 לעומת 23). 

עלם סוקרת בדוח גם את התופעות המרכזיות שדווחו בידי צעירים שקיבלו סיוע מהעמותה בתקופה הזאת, בהשוואה לנתוני השנה שעברה כולה. 72% דיווחו על דיכאון, חרדה, משברים נפשיים ובדידות. 43%  דיווחו על דיכאון, חרדה ומשברים נפשיים - פי ארבעה משנת 2019. 29%  סבלו מבדידות - פי 2.25 משנת 2019, 38% השתמשו בסמים ו־23% מבני הנוער שטופלו בעמותה צרכו באלכוהול - עלייה של 13% לעומת שנת 2019. 13% סבלו מרעב ועוני. 11% מהצעירים בעמותה סבלו מאלימות בבית - 325 בני נוער מאלימות פיזית ו־160 מאלימות מינית - הקצנה מסוכנת של כמעט פי שתיים משנת 2019. בד בבד נרשמה עלייה של 40% במענה ברשת במערך הפעילות הדיגיטלי של עלם.

סיוע לנוער בסיכון. באדיבות עמותת עלם
סיוע לנוער בסיכון. באדיבות עמותת עלם

א', צעירה באחד מהמרכזים של עלם לצעירות בסיכון גבוה, עברה פגיעה מינית קשה לפני כשנה. בתקופת הקורונה היא מצאה עצמה ברחובות מפני שלא יכלה לשאת את הסגר. היא הפכה לחסרת בית, לרעבה ללחם ולפגיעה. "רציתי שתהיה לי קורונה. עדיף למות מקורונה מאשר למות ברחוב", היא מספרת. אנשי עלם שכנעו אותה לעבור בדיקת קורונה ולחזור למרכז של עלם, "אני לא אחכה שהקורונה תהרוג אותי. אני אעשה את זה לבד", אמרה לעלם במהלך משבר הקורונה נערה שמצאה עצמה ברחוב. 

בתקופת הקורונה התקיים הקשר של עלם עם הצעירים באמצעות 1,012 איתורים ברחובות, 2,835 התערבויות ברשתות החברתיות, 12,449 שיחות אישיות וקבוצתיות בזום, 572 התערבויות הומניטריות חירומיות, 485 מקרים של סיוע ותמיכה אישית וחומרית לצעירים שמצאו עצמם בעוני וקשיי הישרדות, חלוקת 1,051 סלי מזון ועוד. 

ענבל דור קרבל, מנכ"לית עלם: "על אף האתגרים שהציבה התקופה, הצוותים שלנו המשיכו לסייע לבני הנוער בלי לאבד אף אחד מהם". נאוה ברק, נשיאת עמותת עלם, הוסיפה: "בתוך כל הקושי בתקופת הקורונה, אוכלוסיות חלשות, שבשגרה נמצאות בשוליים, נדחקו עוד יותר לקצה. בני נוער רבים בסיכון סבלו בקורונה יותר מתמיד, מצוקות הלכו והחריפו, עד למצבי חירום קשים".

אפשר לתרום לבני הנוער, לצעירים ולצעירות בסיכון של עלם באתר donate.elem.org.il או באפליקציית Paybox, באפשרות "תרומה לעמותות".

הסכנה: פעילות מינית אלימה / אבנר בן שושן

במהלך הקורונה ראינו עלייה מדאיגה במקרים של מיניות מסוכנת ומסכנת. אווירה של מיניות ללא הבחנה. פחות ראינו בתקופה הזאת קשרים אינטימיים שהגיעו מתוך מחשבה או רגש, אלא יותר קשרים מיניים ואקטים שהגיעו מתוך איזושהי פריקת לחץ, הפגת חרדות ופחדים והתרסה נגד המגבלות שהסגר הביא איתו. הכל נעשה באווירה אלימה.

אישה בוכה. צילום אילוסטרציה: אינג אימג'
אישה בוכה. צילום אילוסטרציה: אינג אימג'

היו נערים שאמרו: "גם היום משעמם. מה נעשה? בוא נתקשר לזאת וזאת ושיזרמו איתנו". אף אחד לא ראה אותם ולא השגיח עליהם. היו גם קבוצות של נערים שסיפרו לנו על מין קבוצתי ללא הבחנה בין גילים וללא הסכמה. הרבה מהפעילות קרתה בזולות, ביערות ובפאתי הערים.
בשגרה, ההתמודדות שלנו עם מיניות היא בשיחות על יחסים ועל מיניות בריאה. בקורונה זה הפך להתערבות קצרת מועד, פשוט לעצור אותם. לנסות לעצור את האלימות המינית שנייה לפני שהיא מתרחשת. לצערנו, לעתים הגענו לאחר מעשה, כשאיתרנו במבנים נטושים נערים ונערות שלנו לאחר מין קבוצתי.

לפתע ההתמודדויות הרגילות של גיל ההתבגרות קפצו בעשרות אחוזים כלפי מעלה. אחד מעובדי הרחוב שלנו סיפר על משמרת שבה הוא הסתכל סביב וראה איך כולם באטרף של לפגוע בעצמם ובסביבה - נערים במיניות מסכנת, אחרים מעשנים סמים ועוד קבוצה מנסה לפרוץ לחנות. תחושה קשה. הכותב הוא מנהל מטה בתחום עבודת רחוב בעמותת עלם.