מהבוקר, וללא הגבלת זמן, יושבתו כלל השירותים החברתיים בישראל. העובדים הסוציאליים מוחים נגד העומסים בעבודה, שהתגברו מאז פרוץ משבר הקורונה, על השכר הנמוך ועל האלימות שהם חווים, אך בעיקר על התעלמות משרד האוצר מדרישותיהם לפתוח במו"מ על תנאי העסקתם. כן הם דורשים לאייש כ־1,000 תקנים ריקים בלשכות הרווחה, לגייס עובדים ולהקל את העומס של מאות התיקים של משפחות וקשישים הנזקקים לסיוע. 

כ-2,000 עובדות סוציאליות השתתפו הבוקר בהפגנה בכיכר הבימה בתל אביב, במסגרתה החלו בצעדה בדרך לקריית הממשלה בעיר.

שר העבודה והרווחה איציק שמולי אמר הבוקר: ״מחאת העובדים הסוציאליים מוצדקת מאין כמותה ואני פועל במרץ בימים האחרונים על מנת לגבש הסכמות בין הצדדים ולהביא לפתרון. מציאות שבה ילדה שנפגעה מינית או קשיש שנוצל וזקוקים לסיוע ייתקלו בדלת סגורה בלשכות הרווחה היא בלתי נסבלת. פניתי אמש לשר האוצר בבקשה לאחד כוחות, להתערב במשבר ולהביא יחד לפתרון יעיל ומהיר לסיום השביתה ולשיפור מצב העובדים הסוציאליים״.

מחאת העובדים הסוציאליים (צילום: אבשלום ששוני)
מחאת העובדים הסוציאליים (צילום: אבשלום ששוני)

"השביתה הגדולה ביותר אי פעם"

יו״ר איגוד העובדים הסוציאליים ענבל חרמוני: ״ניאלץ לפתוח בשביתה הגדולה ביותר אי פעם במערכת השירותים החברתיים בישראל. שביתה שלא רצינו בה, אך כנראה יש מי שרוצים לשבור את העובדות הסוציאליות דווקא בימי המשבר הכלכלי הקשה ביותר שידענו״. 

שמונה נשים נרצחו בידי בני זוגן מתחילת משבר הקורונה, והפניות של נשים במצוקה לסיוע עלו במאות אחוזים. מספר הדיווחים על מקרי אלימות במשפחה עלה ב־500%, מספר התלונות על אלימות כלפיי ילדים ונוער גדל ב־760%. זאת, לצד העלייה דרמטית בשיעורי האבטלה של פי 4.5 מהמצב לפני המשבר ועלייה דרמטית בתופעות של חרדה, דיכאון ומצוקה ושימוש גובר בחומרים ממכרים. 

בה בעת, רק 24 אלף עובדים סוציאליים בשירות הציבורי נושאים בנטל, ו־1,000 תקנים אינם מאוישים. כ־75% מהעובדים הסוציאליים מועסקים ב־75% משרה בממוצע, אך בפועל עובדים ב־100% משרה, בשכר ממוצע של 5,200 שקלים. 44% מהעובדים הסוציאליים שוקלים לעזוב את המקצוע ו־85% מעידים כי חסרים להם כלים ומשאבים כדי לעשות את עבודתם. 

מהבוקר ייסגרו לשכות הרווחה ולא יינתן מענה לפניות קשישים, לא יטופלו מקרי אלימות במשפחה, לא ייערכו השמות של קטינים בפנימיות, לא ייערכו חקירות ילדים, לא יינתנו צווי הגנה לילדים ונוער בסיכון, לא יתקיימו ועדות להפסקת הריון ולא יוגשו תסקירי עובדים סוציאליים לעבריינים ולעצירים.

העובדים הסוציאליים מפגינים בכיכר הבימה בת''א (צילום: אבשלום ששוני)
העובדים הסוציאליים מפגינים בכיכר הבימה בת''א (צילום: אבשלום ששוני)

רשימת העיצומים 

שירות מבחן מבוגרים, ילדים ונוער - לא יוגשו תסקירים של עובדים סוציאליים, מי שביצע עבירות ונעצר על ידי המשטרה עשוי להשתחרר או להישאר במעצר ללא סיבה מוצדקת. נערים יוחזקו במעצר ללא ליווי של איש מקצוע ומצבם עלול להידרדר. עבריינים אלימים עלולים לחזוק לקהילה ולהוות פצצה מתקתקת.

הרשות לשיקום האסיר - לא יבנו תוכניות של עובדים סוציאלים לשחרור אסירים שביקשו שחרור מוקדם ובכך יימנע שחרורם.  לא יהיה פיקוח וטיפול אחר אסירים משוחררים. 

חקירות ילדים  - לא יערכו חקירות ילדים. רק עו"ס חוקר ילדים יכול לחקור ילדים עד גיל 14. רק חוקר ילדים יכול לבדוק מול הנפגע/הפוגע (הילד) חשדות לפגיעה מינית או פיזית. ללא חקירה זו, כל אירוע עברייני שמעורבים בו ילדים מתחת לגיל 14 לא יטופל.

צווי הגנה - לא ינתן מענה של עו"ס לחוק נוער לפניות לצווי הגנה לילדים שעוברים התעללות פיזית, מינית, או הזנחה. הילדים ישארו בבית הפוגע. לא ינתנו הארכות צווים לשהייה במעונות והוסטלים. לא ינתן סיוע לקטינים במצבי סיכון.

יחידות הסיוע לבתי המשפט  - לא יתאפשר לצדדים בהליכי גירושין להגיע להסדר ראייה/משמרות בגישור או בהליך משפטי. ילדים ימשיכו להיות קלף מיקוח בידי הוריהם.

פנימיות ומוקדי חירום - לא יערכו השמות של קטינים בסיכון לפנימיות, כפרי נוער ומוקדי חירום

חוק החוסים - לא ינתן מענה לחסרי ישע ובעלי עיכוב התפתחותי, קשישים במצב סיכון שעברו התעללות.

מענה לפגיעות מיניות/אלימות במשפחה בבתי החולים - לא ינתן מענה לפגיעות מיניות שמגיעות למיון, חשד לאלימות במשפחה כלפי אישה או קטין.

טיפול בקשישים - לא ינתן מענה לפניות קשישים בנוגע לסיוע בקניית תרופות ומצרכים, טיפול רגשי בניצולי שואה, בדידות, מיצוי זכויות.

פניות משטרה - לא ינתן מענה לפניות משטרה בנוגע לאירועי אלימות של ילדים, עבריינות, שוטטות, זנות, נשים נפגעות אלימות.

פתיחת תיקים חדשים - לא ייפתחו תיקים חדשים בשירותי הרווחה.

השמות של ילדים עם צרכים מיוחדים - לא יערכו השמות, ילדים עם צרכים מיוחדים ישארו בביתם וללא מסגרת

ועדות להפסקת הריון - לא יתקיימו ועדות להפסקת הריון.