השף אייל שני שוחח היום (שישי) עם ניסים משעל ב-103FM וסיפר בכאב על הימים שעוברים עליו בתקופת ההתמודדות הישראלית עם הנגיף: "אני שורד בזכות העובדה שאני גמיש מאוד ויש לי כמה מוצרים בשוק. כל אחת מהמסעדות שלי פונה לכיוון אחר באוכלוסייה, ואני מצמצם את כוח האדם שלי למינימום, צופה באילו ימים שווה לי להיות פתוח, ועובר את זה עם הפסד נמוך מאוד. לא קיבלתי פירורים מהמדינה. כשפרצה הקורונה והתחיל הסגר הבנתי שאני לא יכול להרשות לעצמי להשאיר את המסעדות שלי פתוחות, מכיוון שכל יום המצב רק יתדרדר ולא אעמוד בזה, אפשוט את הרגל במספר ימים. לכן עשינו החלטה והחלטנו להדמים את כל המסעדות לפני כניסת הסגר". 

למה לא פנית למדינה לקבל סיוע?
"יום בנוי מזה שעכשיו יש משמרת צהריים וערב וכל משמרת כזאת עולה לך סכומים שלא ייאמנו. אני מתוך זה שהבנתי שגם אם יהיו פתרונות הם לא יהיו מהירים, הבנתי שאני צריך לתת את הפתרון המרכזי והפתרון המרכזי זה להקפיא את האורגניזם הזה, לפחות לעצור אפשרות של הפסד כי הוא בכמויות מאוד גדולות".

אבל אתה משלם לעובדים שלך נכון?
"הוצאנו בבת אחת בסביבות 1,100-1,200 עובדים לחל"ת. כולם יצאו לחל"ת זאת אומרת כולל אני. מאז לא קיבלתי מהמדינה אגורה אחת. אחרי זה הותר טייק אוואי אז התחלתי לעשות משלוחים לאט לאט ואחרי זה פתחתי והחזרתי בסביבות 600-700 אנשים מחל"ת".

מה דעתך על ניהול הממשלה את המשבר הזה?
"אני לא חושב שבכלל יש ניהול. אני חושב שראשית כל יש דרכים איך לפתור את הדבר הזה או איך להתמודד עם זה, לפתור אי אפשר. יש חיסונים, הם ייקחו זמן זאת אומרת שזה לא בא בחשבון, יש אפשרות רדיקלית מאוד של לשחרר את כולם החוצה ולהגיד בוא נחסן את העדר, המחירים יהיו נמוכים ממה שאנו חושבים, בתוך הסגרים היו מחירים איומים של אנשים שמתו מרעב ומבדידות, אתה לא יכול לדעת אם הקורונה הייתה עושה שמות יותר מאשר עשה הסגר".

כמה מותר אצלך במסעדה? אתה מכניס 20 בפנים?
"אצלי מותר להכניס 20 בפנים ו-30 בחוץ אבל בשביל זה אתה צריך מבנה שיש לו גם חוץ, אז במסעדת הדגל שלי 'הסלון' שעובדת יומיים בשבוע, יש שם רק פנים זאת אומרת שאני יכול להכיל 20 אנשים במשמרת. הסלון עובדת עם כמעט עשרה טבחים על הבר ועוד בתוך החדר שמשרת ועוד 12 אנשי צוות, 20 לא מגרד כלום בתוך הדבר הזה וגם לא מייצר שום אנרגיה במקום שהיא כל כך חשובה ואותה מיד הייתי עכשיו צריך לסגור עכשיו בסבב השני".

אתה אמרת שרוב המסעדות הרציניות והמקצועיות מוצאות את עצמן בסוף הדרך. כלומר הענף הזה הולך לקרוס?
"עכשיו שהחליטו לעשות את ההגבלות החדשות אז בעצם החליטו שלא סוגרים את המסעדות, נותנים להן כאילו לנשום טיפת חמצן אחת כל דקה, אי אפשר לחיות מזה. זאת אומרת זה המתכון למוות בטוח של מסעדה. עכשיו או שאתה בא ואומר אני סוגר אותך ומפצה אותך על נזקים יסודיים שבעקבותיהם תוכל לשוב ולפתוח או שאני פותח אותך ונותן לך להיכנס למירוץ חייך ולנסות להתקיים"

בסוף השיחה, התייחס בכאב למצבו נוכח המשבר, ואמר: "אם נשווה את מצבי הכלכלי לבריאות של בן אדם ,אני מצליח לנשום רגע אחד לפני שצריך לחבר אותי למכונת הנשמה. הסכנה היא כל כך גדולה מכיוון שהחזרתי מאות אנשים מחל"ת, היום לא אוכל להחזיר אותם שוב לחל"ת. מצד אחד לא נותנים לי להושיב אנשים ומצד שני כשמותירים ישיבה של 20 אנשים בתוך המסעדה, אומרים לאנשים בעצם שמסעדה היא אחד מהמקומות המסוכנים שיכולים להיות ושאם יש שם יותר מ-20 איש תפרוץ שם תחלואה מאוד גדולה".