הפגנות המחאה ברחבי הארץ ממשיכות להתקיים ומושכות יותר ויותר אנשים להפגין. טענות רבות הושמעו בעקבות כך, לפיהן מדובר בהפגנות שמאל שנועדו להוריד את הימין מהשלטון ובראשם את ראש הממשלה בנימין נתניהו. ארנון גרוסמן, ליכודניק מבית, ממפוני יישוב גנים בצפון השומרון במסגרת תוכנית ההתנקות ב-2006, שוחח היום (שלישי) עם בן כספית וינון מגל בתוכניתם ב-103FM על ההפגנה מול מעון ראש הממשלה בה נכח, וסיפר על המניעים שהביאו אותו להפגנה.

מגל: בן מחפש ימני שיצא להפגנות, הוא הצליח; כספית: רוצה להתנצל בשם ינון מגל בפני הרצל בן משה מאתמול; מגל: מה אתה אומר? 
"ארגיע אתכם, אני ליכודניק עם כל הסימפטומים של ליכודניק, סימפטומטי. אני ליכודניק עוד מבית הוריי, כשאני הייתי בן 19 בשירות סדיר ההורים שלי עברו למחנות גנים בצפון השומרון והתגוררו שם 20 שנה. היישוב פונה בשנת 2006, בולדוזרים מחקו לנו את הבית והיישוב".

כספית: לא רק ליכודניק, קורבן התנתקות.
"כן, יודע מה? אוהד בית"ר, מה שאתה רוצה".

כספית: אני יורד מהשידור; מגל: מה קרה לך?
"מה קרה לי? לא קרה לי כלום. אני עדיין אוהד בית"ר".

מגל: הלכת לבלפור למחאה.
"תראה, אנשים גם בתגובות בפייסבוק אמרו לי ש'ביביסטים' לא יכולים להתהפך ככה. אני לא 'ביביסט'. אני לא מבין מה זה 'ביביסט'? אני אדם שיש לו דרך, יש לו אידיאולוגיה, יש לו אמונה. לא השתניתי בכלום אבל אני לא הולך בעיניים עצומות אחרי אף אחד".

מגל: מה קרה שהלכת להפגנה?


"אמשיך ואסביר, אני לא הולך בעיניים עצומות ואני חושב שכל אלה שכן הולכים אחרי בן אדם בעיניים עצומות, תחשבו, אם האדם פתאום ישנה את הדרך שלו ויתחיל לקיים את המצע של מרצ? גם תלכו בעיניים עצומות? צריך לשפוט אדם לפי המעשים שלו קודם כל".

מגל: הוא לא הלך עם מצע של מרצ.
"בוא נדבר על זה, נשים את מרצ בצד".

מגל: למרות שתמר זנדברג פרגנה לו על חלוקת כסף.
"בדיוק זה מה שרציתי להגיד. אני חושב שהמדיניות הזאת עכשיו להכניס אנשים למצוקה כלכלית, ולא רק את האנשים, את החברות הגדולות. את אל על הולכים להלאים, אני לא זוכר שזו הייתה הדרך של הליכוד ושל בנימין נתניהו כשהוא נכנס לתפקיד שלו".

מגל: הלכת להפגין בבלפור בגלל אל על?
"ממש לא".

מגל: אז אני לא מצליח להבין, למה?
"המשבר אצלי היה ממש מההתחלה של משבר הקורונה. אני חפרתי לחברים שלי ולקרובי משפחה מההתחלה, מה הולך פה? איך יכול להיות שיש פה משבר רפואי שקשור בווירוס, אנחנו לא נלחמים באויב חיצוני, ואין פה סודות מדינה, וסך הכל העם סובל. סובלים פה ממחלה, כולם בפאניקה, ומנהיג לפי דעתי שמגיע לתפקיד שלו מתוך רצון לשרת את העם, מתוך אהבה לעם, צריך שיהיו לו יכולות לגרום, אם הוא חושב שהעם צריך להתנהג בצורה מסוימת כדי לשמור על בריאות הציבור צריכות להיות לו יכולות לעמוד מול העם ולשכנע, להסביר , לגרום לאנשים ללכת אחריו מתוך זה שהם מאמינים לו".

מגל: אבל מה בדיוק גרם לך לצאת למחאה? להתהפך?
"כל הצעדים של הטיפול בקורונה היו צעדים של חוקים נגד העם, של לשלוח משטרה, להעלות מסוקים לאוויר, להוציא גולשים מהים, לשלוח שוטרים, לתת קנסות לאנשים. כל חוק שמחוקקים פה, שהמטרה שלו לטפל בקורונה, הוא איך לכפות על אנשים דברים בכוח. סליחה אני לא מבין, כשאני רואה תהום לפניי אני קופץ? אני רוצה למות? אתה לא יכול להסביר לי שזה מסוכן ולסמוך עליי שאני אעשה את זה".

מגל: את מה?
"מה שאתה רוצה. אתה רוצה שאשאר בבית? אתה חושב שה הדבר הנכון? תסביר לי למה אתה עושה את זה, מה היעד שאתה מנסה, מה הקריטריונים שאפשר לעקוב אחריהם, לראות איך מתקרבים ליעד הזה".

מגל: אם הממשלה נופלת, למי תצביע?
"אני חושב שזו שאלה לא רלוונטית, אני חושב שיהיה פה מפץ, המפה הפוליטית הולכת להשתנות, לא יהיו אותם אנשים שיובילו את הליכוד וגם לא יהיו אותם אנשים מחוץ לליכוד".

כספית: אתה אופטימי.
"או.קיי, זה אני, אני אופטימי. מה לעשות?"

כספית: אני מקנא בך. לא עשה לך כלום הנושא המוסרי, הערכי, של כתבי האישום? התקפה על כל מוסדות שלטון החוק ללא יוצא מן הכלל, החל מזוטר החוקרים ועד היועמ"ש לממשלה, שופטים, ועוד. אלה דברים שאתה זורם איתם?
"כן. אני לא אגיד לך שזו דרכי ושלא הייתי רוצה שיהיה רה"מ שלא אוהב מתנות. חשבתי שבנימין נתניהו עושה למדינת ישראל כל כך הרבה דברים טובים, גם פנימית וגם חיצונית, מבחינת היחסים שלנו החוצה, ואיך שהוא מטפל בפנים בכלכלה בכל המשברים שהיו. כשאני הסתכלתי על האלטרנטיבות חשבתי שכל מי שיבוא במקומו, מבחינה מוסרית יהיה פחות או יותר אותו דבר, ומכל הבחינות האחרות יעשה פחות טוב".

כספית: למה פחות או יותר אותו דבר? זה מעניין, ראית מישהו שלא מסוגל להגיד מילה. כתבתי מאמר שלם על משפט של עמית סגל שהמחלוקת בין נתניהו וגנץ כי כל אחד בטוח שאם ייכנע בנושא התקציב זה אומר שנגמרה הדרך הפוליטית שלו ונתניהו מתעקש על תקציב חד שנתי כי רק ככה יוכל לא לקיים את הרוטציה. נתניהו אמר בקולו שהוא מפנה וגנץ יהיה רה"מ וזה מחוקק בחוק, גנץ נשבע אמונים. אף אחד לא מצפה ממנו לקיים הסכם או הבטחה. רבין כשנאלץ לשקר הוא הסמיק, הוא לא נהג לשקר.
"אני זוכר את מנחם בגין עליו השלום. לכן, כל מי שאומר לי 'מה אתה ליכודניק שמתהפך או בוגד', תגידו לי, אתם חושבים שזו דרכו של הליכוד? האם כך מנחם בגין היה מתנהג? מבטל את הכנסת והדמוקרטיה בצורה כזאת? אתה מתפלא למה כל כך מפריע לי הטיפול בקורונה? אני מצטער, אני אדם שעושה ספורט, שומר על אורח חיים, בריא משתדל לאכול בריא, הכנתי את הגוף שלי להתמודד עם וירוס. אני משתדל להיות בריא כי אני יודע שיש כל מיני וירוסים וחיידקים שמסתובבים בעולם. לא הכנתי את עצמי אף פעם להתמודד עם דיקטטורה, זה מפחיד אותי פי כמה מהווירוס".

מגל: איפה הדיקטטורה?
"איפה הדיקטטורה? החוקים שלא צריך את הכנסת, שהממשלה יכולה לחוקק כל מיני חוקים ולא צריכה ללכת לכנסת, כל תקנות שעת חירום, איכון השב"כ. בוא ניקח דוגמה, הרי כל המומחים עכשיו מסכימים שמספר הנשאים האמיתי הוא בערך פי 10 ממה שאבחנו, אתה אומר אני עוקב אחרי כל האזרחים במדינה?"

מגל: הרגשת נוח בהפגנה עם כל השמאלנים?
"האמת שבהתחלה לא, באתי עם בריסטולים מקופלים ועמדתי קצת והתביישתי בצד. כמו זריקה, זה כואב כמה שניות, אבל כאב לי הרבה יותר לשבת בבית ולא לעשות כלום. התגובות שקיבלתי אחר כך, של איזה תחושה זה נתן לאנשים של אחדות בעם, זה היה שווה את זה".