ס', סטודנטית לעבודה סוציאלית, חוללה סערה כשעלתה אמש על סמל המנורה שמחוץ למשכן הכנסת והתערטלה במהלך הפגנת המחאה נגד הממשלה והעומד בראשה, בנימין נתניהו. בפתח תוכניתם ב-103FM התייחסו היום (רביעי) בן כספית וינון מגל לאירוע.

מגל: "התערטלות, שלטים. חודש אב ואישה בלי חולצה על סמל המדינה?".

כספית: "לא, אבל מכיוון שזה אפילו לא מיעוט מבוטל, אני מקבל את זה בסוג של השלמה מעוצבנת. מקווה מאוד שהתופעות האלה יהיו כמה שיותר שוליות. אני  מצטט את מה שנשמע כאן לפני רגע, תת ניצב עופר משבח את המפגינים שהפגינו בצורה נאותה, 98% מהם. בסוף נשארו מיעוט, סגרו כביש, תמיד יש מתפרעים. אני הולך 45 שנה לכדורגל ותמיד, כתבתי הרבה נגד הפועל תל אביב. תמיד יש מיעוט שיזרוק אבוקות, ישיר שירי שואה, יש תמיד את המיעוט הזה. אני ראיתי את רשימת הארגונים, כנראה אין מארגן, 20 ארגונים. אם אני מארגן ההפגנה הגברת עם הציצי החשוף על המנורה היום בבוקר במאסר מובאת להארכת מעצר. אני לא אדם של סמלים קדושים, אני קודם כל קדוש. מבחינתי זה חיי אדם, אבל אני חושב שהנזק נגרם ממטומטמת אחת כזאת שבאה ובועטת בכול. מבחינתי לא בעטה בכלום זו תופעה שולית, מעצבנת, ראויה לגינוי וראויה לסטירת לחי".

מגל: "סופסוף שומע שמישהו מגנה".

כספית: "גברים שוביניסטים ישראליים זה מגניב, הנה אנחנו נראים כמו האירופים, אותי זה לא מגניב. זרקו בהפגנה הקודמת אבוקה והלילה רימון עשן, תמיד יש את המטומטם הזה. זה לא פעם ראשונה, אני כל חיי מגנה וכל אחד צריך לעשות את זה בתוך המחנה שלו".

מגל:  "דיברה אצל גולן וענת לפנינו".

כספית: "טוב שהיא הוסיפה שהיא מייצגת את עצמה. זה מזכיר לי מיצג של אנרכיסטית שמאלנית שעשתה את צרכיה על הדגל".

מגל: "איזה שפל".

כספית: "אני לא נעלב בשמו של הדגל שלי".

מגל: "אני כן, מנורה? ועוד ערב ראש חודש אב. באמת איזה בורים, באמת מי שלא מבין מה המשמעות של ריטואל של מי שמציין ראש החודש, שלושת השבועות, תשעת הימים, חורבן בית המקדש, אלפיים שנה. ברל כצנלסון יש לו סאגה על הדבר הזה על תנועת נוער שעשתה טיול בתשעה באב וזה היה ברל כצנלסון. ערב ראש חודש אב עולים על המנורה? המנורה יקרה לי. זה הסמל של ירושלים, של מדינת ישראל. אני חי את הדבר הזה. כל תשעה באב הילדים שלי בקייטנת גלישה, מהיום לא הולכים לים, מתבאסים, אבל זה תשעת הימים שאנחנו לא הולכים לים, אנחנו יהודים, זה הריטואל, זה אני נו מה אני יכול לעשות. זה מפריע לי מאוד".

כספית: "אני לא דתי והסמלים בכלל..."

מגל: "דיברתי עליי, אמרתי שאתה לא מבין איפה אני נמצא ואיך זה פוגע בי".

כספית: "ברור שאני מבין, אתה יודע מה ההבדל בינך וביני? אני לא בנפשי לשנות אותך ושתפגע מהדברים שאני נפגע, אני חי, נותן לחיות, נותן להאמין. מבחינתי בסוף ישב אדם, בנה את המנורה ותלה אותה ורוב הסיכויים שהוא היה ערבי וזה פחות מעניין אותי. אני יהודי גאה מאוד, אחרון הפטריוטים, אין לי מקומות קדושים. היהדות נמצאת אצלי בגנים ובלב לכן היא אנרכיסטית. אני פשוט כועס עליה כי היא גורמת נזק לכל המאבק שלטעמי הוא חשוב".

מגל: "אתה מציג אותי כמיסיונר, רק אמרתי כמה זה פוגע בי".

כספית: "לא אמרתי את המילה מיסיונריות". 

מגל: "שנינו מסכימים על העניין שאפשר לכבד את זה במינימום, לא להתערטל על המנורה".

כספית: "שנינו לא אוהבים את זה. אתה לא אוהב את זה מכיוון העקרונות הדתיים, אני לא אוהב את זה מכיוונים אחרים".