ההפגנה הסוערת בתל אביב: רועי פלג, שהשתתף בהפגנות, שוחח הבוקר (רביעי) על האירועים האלימים שהתרחשו במהלך המחאה, ואמר: "אני מתעורר הבוקר עם תחושות מעורבות. קודם כל נתחיל בטוב. אתמול ובשבועיים האחרונים הצטרפו הצעירים למחאה הזאת ואני מאוד מעודד מכך שצעירים מכל קשת המקצועות בארץ הצטרפו למחאה על הבית, והדבר הזה מאוד מעודד אותי גם נוכח כנופיות אלימות שהולכות ונבנות ואין לי ספק בכלל מאיפה מגיעה הרוח המגבה".

הוא הוסיף בשיחה עם 103FM: "אני מאוד מעודד מכך שגל עצום של אזרחי מדינת ישראל שוטף את הרחובות במחאה, עם קריאה מאוד ברורה שהנאשם בפלילים ילך הביתה, אז זה קודם כל". 

מגל: "טוב, אפשר להתווכח על זה אבל עזוב זה לא העניין, אני לא רואה פה גל עצום, אני רואה כמה אלפים אבל בסדר. עזוב את זה, בוא נדבר על האלימות".
כספית: "תשמע, הסיפור הבוקר זה האלימות. ראיתי חבורה שלמה שאל אנשים שחדרו לתוככם, התהפכו עליכם עם אלות, עם אלימות רצחנית, ראיתי אנשים מכוסים בדם. זה הסיפור הבוקר, אנחנו יודעים שיש מחאה ואני גם בעדה כמובן".
פלג: "הסיפור הבוקר הוא הרבה מעבר לאלימות הפיזית. בתוך יוצא מערכת הביטחון וקצין במילואים ביחידה קרבית עם הרבה מאוד ניסיון בתחום של אבטחת אישים, אני יכול להגיד לך שהדבר הוא הרבה יותר גרוע. הדבר הזה שיש בו לגיטימציה והנחיה מלמעלה להפעלת אלימות נגד אזרחים שמיישמים את זכותם היסודית להפגין".



מה זאת אומרת? מי מפעיל אותם?
"אותו אדם שנותן את הרוח הגבית הזאת כבר כמה שנים דרך פוסטים בטוויטר, דרך פייסבוק, דרך אמירות ברדיו ובטלוויזיה וכמובן שהכל יוצא מבית רה"מ, אין שום ספק לגבי הדבר הזה".

אין שום ספק שמה? שרה"מ מפעיל את האנשים האלה שאתמול הרביצו בהפגנה?
"אין שום ספק שיש רוח שמגיעה מלמעלה, איננה מגנה את האלימות הזאת ונותנת לגיטימציה לאותן כנופיות להסתובב בצורה בריונית ולהכות מפגינים".

מגל: "אבל היו גילויי אלימות גם בהפגנות".
פלג: "תן לי דוגמה קונקרטית בשטח לגילויי אלימות של מפגינים".
מגל: "יש שוטר שצריך לעבור ניתוח כי נשברה לו הרגל".
פלג: "אתה ראית את המקרה?".
כספית: "אגב המשטרה גם שיקרה בהקשר של השוטר ותיקנה אחר כך, טענו שזרקו אבנים, לא זרקו שום אבנים".
מגל: "לא זרקו אבנים, הרביצו".
כספית: "היו מעצרים אלימים, ולפעמים אתה יודע זה קורה בהפגנות גדולות".

"ינון, בתור קצין ביחידה מובחרת שהייתי לא מעט בצבא, אני יודע שהדרך לוודא שדברים לא קורים היא להיות בשטח", הוסיף פלג, "אם אתה יושב באולפן ואומר דברים שלא ראית בעיניים, לעומת בן אדם, לעומתי, שהייתי בטח ואישית דאגתי  לראות אם העניינים האלה קורים ואם הם קורים להיות הראשון שמונע אותם, אז אתה לא יכול לבוא ולהתווכח איתי על דברים שקרו בשטח בתור מי שראה" הוא אמר עוד: "בתור מי שרואה את השוטרים איך הם מזנקים כשאומרים להם פקודת פעל, ואיך הם לא עושים כלום כשאומרים להם לא לעשות כלום. השוטרים ראו, רואים הם מלווים את ההפגנות".

רועי אתה לא ראית את המכות ואתה מדבר כאילו אתה יודע. לפני שנייה ביקרת אותי שאני מדבר על דברים שאני לא רואה, ועכשיו עשית בדיוק את הדבר הזה.
"לא, ממש לא נכון. בתור מי שנמצא בהפגנות בשטח כבר תקופה מספיק ארוכה אני יודע להגיד לך על סמך מקרי עבר, בדיוק כמו שאתה נתת לי פה עכשיו דוגמאות מהעבר, אני יודע לאבחן בדיוק מתי השוטרים פועלים ומה הם רואים ומה הם לא רואים, ואני רואה את העיניים של האנשים האלה. עכשיו הנושא, הכותרת מהבוקר צריכה להיות שמתחילה להיות פה לגיטימציה מלמעלה להפעלת אלימות כנגד מפגינים במדינת ישראל, והדבר הזה צריך להיות מגונה על ידי כל בית בישראל".

תגיד מה אתה אומר על ההתערטלות על המנורה? מה דעתך?
"אתה רוצה לשאול אותי שאלות על מישהו שלקח פנייה ימינה או שמאלה? המחאה היא מחאה של כל אזרחי מדינת ישראל, יכול להיות שתהיה בחורה אחת שתחשוף את החזה ואחד את הישבן. יכול להיות אדם אחד שנוסע ימינה ואחד שנוסע שמאלה. זאת בכלל לא הסוגיה".

מפגינה מתערטלת על סמל המנורה בכנסת (צילום: אם תרצו)
מפגינה מתערטלת על סמל המנורה בכנסת (צילום: אם תרצו)


מגל: "אבל גם אני יכול להגיד לך שהחבורה הזאת לא מייצגת, היא חבורה קטנה. אי אפשר להגיד אז זאת בחורה אחת והוא בחור אחד
כספית: בסוף היד שמורמת עם אלה היא יד אחת. יש הבדל בין להראות פטמה לבין לתת מכות רצח".
פלג: "האלימות משחיתה חברה דמוקרטית, אין מקום לאלימות לא פיזית ולא מילולית בחברה מתוקנת".
מגל: "בזה אני מסכים אבל אני חושב שהאמירה הזאת תקפה לשני הצדדים".
כספית: "נכון".
פלג: "קודם כל אין פה שני צדדים. מצביעי הימין מתביישים היום במראות האלימות הקשה של כנופיות, מצביעי הימין והשמאל נמצאים היום תחת קורת גג אחת, שהנאשם בפלילים נכשל גם ברובד הכלכלי, גם בפוליטי וגם במשבר הפרטי".
מגל: "אתה טועה".
פלג: "אתה יודע איך אני יודע שאני צודק? כי אם היית רואה למחרת בבוקר מצביעי ימין או כל מיני אנשים כותבים לכאורה על מפגינים שהיו שם, מילה אחת אני לא רואה ברשתות, שקט, דממה".

פלג סיכם: "הכותרת שצריכה להיות היום במדינת ישראל זה שצריך להיות גינוי חד משמעית לאלימות בצורה הזאת, לאלימות משטרתית ולכך שיש לגיטימציה שמגיע ממקום מאוד ספציפי לדעתי, כולם צריכים לגנות את הדבר הזה".