בימי הסגר בגל הראשון של הקורונה רבים מאיתנו החליטו להשקיע את הזמן הפנוי שעמד לרשותם בגינון. לשיפור מראה החצר, המרפסת או פנים הבית, ולהפיכתם לירוקים ויפים יותר, יש לא רק משמעות אסתטית, אלא כידוע גם בריאותית ונפשית.

רובנו פקדנו אז את המשתלות הקרובות למקום מגורינו, אולם נתקלנו במחירים יקרים ובקושי להתגבר על חוסר הידע בגידול צמחים באקלים הנוכחי: טמפרטורות גבוהות ואחוזי לחות שהולכים ומאמירים. גם במשתלת חלא בטירה, הכוללת שלושה דורות של אוהבי אדמה, נתקלו בשלל שאלות מצד לקוחות, הנפוצה שבהן היא כמה ומתי להשקות.

"אין לשאלה הזו תשובה אחת", אומר יוסוף נאסר ממשתלת חלא. "כל צמח צריך כמות מים שונה, בהתאם לכלי שבו הוא נמצא, למיקום שלו בבית וכמובן לסוג הצמח. בכל מקרה, עדיף להשקות פחות מאשר יותר. עודף מים פוגע בשורש של הצמח וגורם לריקבון, שממנו הצמח לא יוכל להתאושש. לעומת זאת, אם לא משקים מספיק, אפשר תמיד לתקן והצמח יצליח להתאושש מהיובש".

משתלת חלא בטירה (צילום: אלוני מור)
משתלת חלא בטירה (צילום: אלוני מור)

כדי לדעת מתי להשקות, מציע נאסר את כלל האצבע: מכניסים אצבע לאדמה ובודקים מה מצב הרטיבות. אם האדמה רטובה או לחה, ממש לא צריך להשקות. אבל אם היא יבשה – זה הזמן להשקיה. בנוסף, לדבריו, לעציץ צריכים להיות חורי ניקוז כי בלעדיהם השורשים יירקבו, וכאמור הדבר יביא לנבילתו של הצמח. הזמן הטוב ביותר להשקות את הצמחים בחודשי הקיץ הוא בשעות המוקדמות של הבוקר, לפני שמתחמם. כך הצמח אוגר את המים, והוא ינצל אותם בהמשך היום תחת השמש הקופחת.

כמו כן, כשמתכננים גינה ביתית, יש לשים לב לחשיפת הצמחים לשמש. ישנם צמחים שדורשים חשיפה לשמש ישירה ומלאה של כמה שעות בכל יום, ואילו אחרים זקוקים לשמש חלקית, כלומר חשיפה מועטה לשמש. ישנם צמחים שמעדיפים חצי צל, ואילו חלקם זקוקים לצל מלא, כלומר ללא חשיפה ישירה לקרני השמש כלל. צמחים אחרים דורשים שמש ישירה של עד שעתיים ביום ובשאר הזמן צל. "אם הבית מואר בצורה חזקה במשך רוב שעות היום, כדאי לגדל בו צמחים רב־שנתיים עם תפרחת", אומר יוסוף. "למשל פיטניה ריחנית. בבית מוצל יחסית כדאי לגדל צמחים ללא תפרחת".

משתלת חלא בטירה (צילום: אלוני מור)
משתלת חלא בטירה (צילום: אלוני מור)

נאסר הוא דור שני במשתלה. אביו הקים אותה בתוככי העיר, ונאסר הרחיב אותה והעביר אותה לכביש הכניסה ליישוב, כדי שיהיה קל ונוח להגיע אליה. המשתלה מספקת ציוד למוסדות ולגננים מקצועיים וגם לאנשים פרטיים. צוות המקום, שבו עובדים בין היתר גם ילדיו של נאסר, דור שלישי לאוהבי האדמה, מלווה את הרוכשים ומסביר להם בפירוט ובסבלנות את כל הדרוש להם לדעת. בין העובדים במקום ישנם גם צעירים עם מוגבלויות מבית הספר של היישוב, שמגיעים בהסעה מיוחדת מדי יום לעבודה.

עיקר הגאווה של משתלת חלא הינה עצי הפרי והנוי שמוצעים למכירה במקום, וקיבלו אישור מהשירותים להגנת הצומח של משרד החקלאות. "לכל עץ אצלנו יש מספר", הוא אומר, "ויש לו תעודה שמוכיחה שאין לו מחלות". במשתלה אפשר לרכוש עץ בוגר ומניב ב־70 שקלים או לרכוש שתיל עץ קטן ב־30 שקלים. מחירי שתילים יתחילו בחמישה שקלים, ושקיות תבלינים נמכרות בשמונה שקלים. בנוסף, מציעה המשתלה עציצים וכדי חרס, אדמה, אבנים, ציוד גינון ועוד.

אם חשקה נפשכם בצמחי תבלין, הקיץ הוא העונה הטובה ביותר כדי לשתול אותם, בין אם באדנית ובין אם בגינה. בגינה הם יזדקקו למעט מים באופן יחסי, והשמש הישירה תגביר את הטעם והריח שלהם. שימו לב שצמחי תבלין נוטים להתפשט במהירות, וכדאי לשתול כל צמח בנפרד.

משתלת חלא בטירה (צילום: אלוני מור)
משתלת חלא בטירה (צילום: אלוני מור)

ריח שנישא למרחק

פיטניה ריחנית תתאים לשתילה בחצר, משום שהיא דורשת הרבה שמש ומעט השקיה, והפרחים הלבנים שלה שמגיעים לשיא תפארתם בחודשי הקיץ מפזרים ריח נפלא שנישא למרחקים. צמח פורח נוסף שמומלץ לשתילה בחודשי הקיץ הוא הווינקה – צמח פורח בשלל צבעים עם פריחה עשירה ונשפכת. הווינקה דורשת השקיה בינונית ושמש ישירה. זהו צמח עמיד שיכול להחזיק מעמד גם בתנאי שרב. צמח פופולרי נוסף שמתאים לחודשי הקיץ הוא הפטוניה. משך הפריחה שלו ארוך, והוא קל לגידול ומתאים גם לימים החמים ביותר בשנה. הוא דורש שמש ישירה לפחות ארבע שעות ביום, והשקיה ברגע שהשכבה הראשונה שלו מתייבשת.

ישנם גם צמחים רב־עונתיים שיכולים להחזיק בחודשי הקיץ, למשל האנטוריום, צמח חזק ועמיד שפורח רוב השנה ודורש השקיה מועטה ומקום מואר, אך בלי שמש ישירה. גם הגרניום הוא צמח עמיד שיכול להחזיק מעמד במשך כל חודשי השנה.