"קיים קושי בהנגשת מידע ויזואלי": משרד הבריאות השקיע בחודשים האחרונים משאבים רבים במגוון פלטפורמות שאמורות לסייע לציבור להתמודד עם נגיף הקורונה. למרות זאת, מבדיקה שערכו פעילים בתוכנית "התנועה לעיתונות ציבורית" עולה כי דווקא ציבור האנשים עם מוגבלות, שמהווים קבוצת סיכון מרכזית להידבקות במחלה, נותרו ללא מענה הסברתי בגלל אי־עמידה של המשרד בתקן הנגישות.

קבוצת הפעילים, בשיתוף עם "לינק 20", התנועה לקידום צעירים עם מוגבלות, גילו בבדיקה שערכו כי אם למשל אדם עם מוגבלות ראייה רוצה לבדוק אם הוא נחשף לחולה קורונה מאומת - הוא עשוי להיתקל בבעיה לא פשוטה.

זאת בשל העובדה כי תוצאות החיפוש של חולים מאומתים אינן מוצגות כראוי לתוכנות הקראה קולית (VoiceOver), שאותו מחייב תקן הנגישות. התקן מחייב כי יהיה טקסט חלופי או תיאור מילולי לתמונה או לגרף, על מנת שתוכנת קורא המסך שבה משתמש הגולש תפרש נכון את המשמעות של הטקסט, אחרת המידע יתפרש כג'יבריש - מה שקורה היום בפועל באתר של משרד הבריאות. מבדיקה של הפעילים עולה כי עמודי "קורונה - לוח בקרה" של משרד הבריאות, שבהם מופיעים תרשימים וטבלאות, אינם מלווים בטקסט מתאר קצר וכמעט ואינם מונגשים.

אדם עיוור (צילום: אילוסטרציה: אינג אימג')
אדם עיוור (צילום: אילוסטרציה: אינג אימג')

בעיה נוספת נעוצה בפרסומים של משרד הבריאות בפייסבוק בענייני הקורונה, שאינם נתמכים בתוכנות הקראה יעילות עבור כבדי ראייה. אחת מחברי הקבוצה שבדקו את הנושא היא אילנה בניש, שבעצמה מתמודדת עם מוגבלות ראייה. לדבריה, "יש הרבה חירשים ועיוורים שלא רואים טלוויזיה. בתור אזרחית במדינה הזו, מגיע לי לקבל את המידע הכי מהימן ונכון שיש בנוגע לנגיף, גם מבלי לראות או לשמוע חדשות".

בניש מפרטת שורת ליקויים במידע ההסברתי של משרד הבריאות המיועד לאנשים עם מוגבלויות. כך למשל סרטון הסברה על מתחם "היבדק וסע" של מד"א מונגש לשפת סימנים אומנם אבל לא ללקויי ראייה. דוגמה נוספת היא סרטון הנחיות שפורסם עבור העוברים בנמל התעופה בן גוריון, שמונגש לכבדי ראייה אבל ללא שפת הסימנים.

חירשים בכיתה  (צילום: באדיבות המכון לקידום החירש)
חירשים בכיתה (צילום: באדיבות המכון לקידום החירש)

חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות מאפשר למשרד הבריאות לקבוע עבור עצמו את התקנות להתאמות נגישות המידע, אולם מאז חקיקת החוק ב־2006 המשרד לא עשה זאת. שנתיים לאחר מכן עתרה עמותת "נגישות ישראל" בראשות יובל וגנר לבג"ץ, בדרישה כי משרד הבריאות יבצע את ההתאמות הנדרשות, אולם למרות זאת, עד היום כאמור, טרם טופלה הבעיה.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה לדברים כי "אנו מכירים בחשיבותו הרבה של הנושא ופועלים ככל שביכולתנו על מנת לספק פתרונות מהירים וטובים לכלל האוכלוסיות. קיימת מורכבות רבה בהנגשה של מידע ויזואלי, רב־ממדי וסבוך, כמו הגרפים ומפת החשיפה. אנו ממשיכים לבחון את הנושא ולפעול להנגשה נוספת ככל שניתן".