עופר אבני, פעיל 'שלום עכשיו' שהיה לצידו של אמיל גרינצווייג בהפגנה בה נרצח, שוחח הבוקר (ראשון) עם בן כספית ופרופ' אריה אלדד על הראיון שהעניק בסוף השבוע יונה אברושמי, שרצח את גרינצוויג: "בן, אני מתפלא עליך, אתה משתף פעולה עם דברי בלע והסתה של רוצח נתעב, מה אתם עושים לו? עוד מעט תעשו את זה גם לרוצח של רבין. זה הכיוון, אני זועם, אני זועם על ידיד מוסקו העיתונאי שלא אמר לנו שיעמוד מולנו הרוצח הנתעב. לא הייתי בא לריאיון הזה, ונותן לו לדבר בצורה הזאת בלי להשיב? בלי להגיב? אני נסעתי אתמול במיוחד לבלפור".

אלדד: אני לא יכול להזדהות יותר
אבני: "באו עוד עשרות אלפים, שאלתי אנשים 'לא פחדתם?' אמרו 'פחדנו ובאנו כי מה שהוא עשה זה הסתה פרועה'".
אלדד: "למה נותנים לאנשים כאלה במה? בשם התחקיר ההיסטורי?".
אבני: "אני מסכים אריה איך נותנים לרוצח כזה בשם הרייטינג המטורף שאתם נתונים בו, נוסעים לשכונת התקווה לראיין שרץ כזה, שזרק רימון לעבר הפגנה של 2,000 אנשים מול משרד ראש הממשלה".
כספית: "אני חושב שזה היה חשוב, אני חושב שזה היה נכון, אני חושב שלהתעלם מדברים רק כי קשה לשמוע אותם זה לא פתרון. אני יודע שאריה מאוד נחרד ממה שקורה ברחובות, דווקא לשמוע את זה, כי אברושמי לא לבד - אם הדעה קיימת צריך להתייחס אליה".
אבני: "המילים התפלות האלה, זה נגמר הריאיון במשפט האידיוטי 'יש בחורים צעירים שיודעים מה לעשות' ואף אחד לא הקשיב לו".
כספית: "בגלל המשפט הזה עכשיו יבואו בחורים צעירים ויעשו?".
אלדד: "הוא היה מוסד וגם יגאל עמיר"
כספית: "לא אברושמי, אנחנו צריכים לסמן תופעות, זו תופעה. אם הוא אמר את זה, יש עוד אנשים שחושבים ככה".

אבני אמר ב-103FM: "אני מסכים, אבל צריך להשיב. בגלל זה התגייסתי הבוקר לתת באבי אביו לאדם הזה שמעז לפצות את פיו, אני הייתי מחזיר אותו לכלא כי הוא לא למד שם 27 שנים כלום, הוא לא הפנים כלום". לדבריו, אדם כזה צריך לשוב לכלא כדי שלא יפצה את פיו, ולזרוק את המפתח של התא עמוק בים. "לא רוצה לשמעו אותו, אין לו מה להגיד. בעולם התחתון, עבריינים שזורקים רימון ללב קהל, הוא פסול. מי שרוצה לחסל מישהו, הוא פסול כי זה לא מקובל, אנחנו נותנים פתחון פה לאדם כזה, בשם מה? תטפל בדברים", הוסיף הפעיל, " עזוב אותי ממנו, הביבי נתניהו שקורא למפגינים אנרכיסטים, חיידקים, מפיצי מחלות, חייזרים".

אלדד: רבין קרא למתנחלים סרטן.
"הוא שולף, את הנצרה של הרימון הבא, ביבי הזה. שלא יתהדר אח"כ שזה לא יקרה, מה שהוא עושה זה ללכת בראש ההפגנה עם ארון המתים ברעננה, מה שהוא עושה היום זה המרפסת. סליחה שאני נסער, אח"כ יגיד לא דעתי כי זו דרכו של נתניהו, דרך השנאה וההסתה"

אלדד: רבין אמר על המתנחלים סרטן ולנתניהו אסור להגיד מפיצי מחלות?
אבני: "אם הייתי ילד בכיתה והייתי מפריע הייתי אומר 'כולם כאלה', זה לא שייך. אני מדבר על כאן ועכשיו. הוא לא למד כלום, ולא שכח כלום, ואני מצפה מהמנהיגים שלנו שייקחו ברקס אחורה, אחרת הרימון הבא מתגלגל, ואני שומע אותו מתגלגל".
כספית: "פה אנחנו קצת חלוקים כי אני חושב שהריאיון של מוסקו עם אברושמי מחדד את ההבנה של המצב, ומרחיק אותנו מהרימון הבא, ולא מקרב. הלוואי ואצדק. איך הייתה אתמול ההפגנה?".
אבני: "אני מגדיר את עצמי כבר כמפגין מקצועי, אני מעל גיל 65 ואני מגיל 10 מפגין. ההפגנה הראשונה נגד הממשל הצבאי, אם יש מישהו שזוכר, הלכתי עם אבא שלי יד ביד".

אתה מדבר עם שטייניץ? אומר לו שלום מאז הימים שלו ב'שלום עכשיו'?
"אני לא זוכר אותו מ'שלום עכשיו', לא זכור לי. יכול להיות שהיה בשוליים, בבתי חולים לא מצאו שאיש כזה היה בטיפול".

יובל שטייניץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יובל שטייניץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


אתה טוען שהוא לא נפצע בתקרית?
"אנחנו בדקנו בבתי חולים. אני לא טוען, תבדקו אתם. יש לכם הרבה תחקירנים, יש להם ארכיון ביום זה וזה, רשמו כל מי שנכנס - בורג, שקדי, תבדקו".

אלדד: היחיד שיכול להוציא גימלים זה אני.
אבני: "הנה דוקטור. הוא יבדוק, שיבדקו, אם נפצע – בבקשה, אקח את מילותיי בחזרה. אם היה איש שלום יש לו נקודת זכות אצלי, ומה שהוא עושה היום - מבייש את נעוריו".
אלדד: "בינתיים הוא שר בממשלה".
אבני: "אז שאשנה את דעותיי בשביל להיות שר?".