מתי כספי עומד מאז אמש (ראשון) בלב סערה לאחר שהעלה סרטון בחשבון הפייסבוק שלו, במסגרתו כינה את ראש הממשלה בנימין נתניהו "דיקטטור". זאת, על רקע מתווה פתיחת עולם התרבות והפגיעה בענף. בראיון לגולן יוכפז וענת דוידוב ברדיו 103FM הסביר כי הסיר את הפוסט לאחר שספג איומים על חייו. 

"החלטתי לעשות את זה מדאגה למשפחתי, שהם ללא שומרי ראש. קיבלתי איומים על חיי. זה תמיד בא ברמזים. אני אדם הגיוני שיודע לקרוא ומבין את מה שהוא קורא. החלטתי ביחד עם בני משפחתי להוריד את הפוסט. אני מתכוון להגיש תלונה במשטרה", אמר מתי כספי בראיון. 

נתניהו נפגש עם אמני ישראל. צילום: לע"מ

התלבטת לפני שהעלית את הפוסט הזה?
"לא, לא התלבטתי בכלל". 

למה העלת אותו?
"זה היה הקש ששבר את גב הגמל. יש עשרות אלפים כל יום בהפגנות ללא שמירת מרחק, אף אחד מהם לא חלה ולא מת. אם המדינה הייתה באמת חשובה לו, היה אפשר בלחיצת כפתור לזהות מי שייך לקבוצת הסיכון, שגם את זה לא מגלים לסיפור. אלו אנשים עם מחלות רקע שחיים עם כדורים, מערכת חיסון ירודה ביותר, מעשנים כבדים מאוד. אם היו מבקשים מהם להיסגר בבתים - הכלכלה לא הייתה נעצרת והחיים של מיליון אזרחים לא היו נהרסים. הספרייה הלאומית היא מוסד ציבורי וכל ממשלה חייבת לתמוך בה כי יש שם היסטוריה". 

למה הוא פועל ככה?
"אני יושב בבית כבר חצי שנה ללא עבודה וכמוני יש הרבה מאוד קולגות. מתוך המיליון ומשהו מובטלים רבע מיליון הם קולגות שלי מכל מקומות העבודה שקשורים לבמה. כל אלה נותרו ללא עבודה, ללא כלום, ללא פרנסה". 

זה משהו שמכוון לאנשי אמנות ותרבות? 
"גם, בוודאי. לא רק להם, מכיוון שאם זה היה מכוון רק להם, אז רק 250 אלף איש היו מובטלים, אבל יש פה מיליון ו-250 אלף. אני כואב את כאבם של כל העוסקים בתרבות שלא בדיוק מביעים את עצמם בשל פחד או חוסר יכולת". 

יש כאן יד מכוונת שמונעת פתיחה של ספריות, הופעות ותרבות?
"כן". 

כדי למנוע ביקורת?
"אין לי שמץ של מושג. יש כאן יד מכוונת, כן, לצערי כן. אני קורא לזה דיקטטורה". 

אתה משתמש בדימוי קשה מאוד של שריפת ספרים. 
"זה בא מתוך כאב, אני כואב את כאבם של חבריי ושלי. אני הצעתי שישרוף ספרים אצלו בבית, משום שאם הוא מורה לאחרים להשבית את עצמם ולזה שלא תהיה תרבות - אז שייתן דוגמה. כל צמרת המשטרה יושבת ללא מסכות בכלל, ויש הרבה תמונות, והם אמורים לתת דוגמה אישית. אז שייתן הוא דוגמה אישית גם. אם הוא כופה חוסר תרבות על כולם - אז שגם לא יצרוך תרבות". |

אנשי התרבות מפחידים אותו?
"יכול להיות. בדרך כלל אנשי רוח אומרים את שעל לבם. לאנשי עבודה פשוט אין זמן, הם עובדים כל יום. גם אנשי תרבות עובדים, אבל ההיסטוריה מלמדת שלרוב הם היו פה לשאר חלקי העם".