בשיחה שערך עם ענת דוידוב-103FM, דיבר מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר על המענקים לכל אזרח ועל התקדמותם בהעברת הכספים. "בשבוע הבא נעביר את המענקים של מי שאין בחזקתנו את חשבונות הבנק שלהם, כנראה דרך בנק הדואר. כל אחד יוכל לגשת לסניף שקרוב אליו, להזדהות ולקבל את מה שמגיע לו". לגבי 50 אלף האזרחים שלא הורשו לקבל את המענק, הסביר: "כי זה נובע מכך שאותם אזרחים היו כנראה עצמאיים ב-2018, ועד היום לא הגישו את הדוחות בגין אותה שנה". 

מה שלומך בימים אלה? עובד קשה?
"אנחנו עושים את מלאכתנו נאמנה, אני חושב שקשה – אין. יש עדנה, יש סיפוק וזה חשוב יותר".

ויש הרבה אתגרים. בוא נדבר על המענקים שמעניינים את כולם, 90 אחוז מהמענקים כבר הועברו לאזרחים...
"התכוונת לומר – מעל 93 אחוז".

יפה, תיקנת אותי ואני מקבלת את זה בשמחה. אבל עדיין, נדמה לי שחצי מיליון חשבונות בנק לא אותרו, נכון?
"כבר הרבה פחות. לפני מספר ימים עמדנו על סדר גודל של כ-800 אלף זכאים למענק שלא ידענו איך להגיע אליהם, היום אנחנו נמצאים כבר על פחות מ-600 אלף, ומחר אני מקווה שנהיה בסדר גודל של כ-400 אלף. כל יום אנחנו מקבלים עוד ועוד נתונים של הציבור שטרם העברנו לו את המענקים. בשבוע הבא נעביר את המענקים של מי שאין בחזקתנו את חשבונות הבנק שלהם, כנראה דרך בנק הדואר. כל אחד יוכל לגשת לסניף שקרוב אליו, להזדהות ולקבל את מה שמגיע לו".

אם כך, אתם יודעים מיהם האנשים שאין להם חשבונות בנק או שלא הצלחתם לאתר את חשבונות הבנק שלהם, ואתם קוראים לאותו ציבור ללכת לבנק הדואר – והכסף ימתין להם שם?
"אמת ויציב. יום יום אנחנו שולחים מסרונים לכל אחד מהזכאים שטרם נתן לנו את מספר חשבון הבנק שלו, אנחנו אפילו מרחיקים לכת ושולחים להורים או לאחים שלו, כדי שהם יסבו את תשומת ליבו לכך שאין בחזקתנו את חשבון הבנק שלו, ושראוי שייכנס לאחד מהערוצים ויזין את חשבון הבנק, כדי שנוכל להעביר לו את הכסף מיידית. אנחנו נעזרים בכל הכלים שרק אפשר להעלות על הדעת כדי להגיע לכל אחד מהתושבים ולקבל את חשבון הבנק שלו לרשותנו. ישנם תושבים שבאופן כללי, אולי מבחינת ראיית עולמם, אין להם חשבון בנק ואינם רוצים חשבון בנק, מסיבות כאלה ואחרות. הם יקבלו את הכסף באמצעות הגעה לסניף הדואר, הם יזדהו ויקבלו את המגיע להם במזומן. מבחינת הביטוח הלאומי, אנחנו נעשה הכל כדי שלא יהיה תושב אחד במדינת ישראל שלא יקבל את המענק שמגיע לו.

זה עובד יפה, אנשים מקבלים מסרונים והודעות, ממלאים את הפרטים שלהם באתר של הביטוח הלאומי ואתם מגיבים. המערכת הממוחשבת עובדת יפה. למרות זאת, אתה אומר שלא יהיה אחד שלא יקבל את הכסף – אבל אנחנו יודעים על קצת יותר מ-50 אלף בני אדם שקיבלו הודעות על כך שלא יהיו זכאים למענק, בגלל שלא הגישו דו"חות של מס הכנסה לשנת 2018. מה קורה עם הדבר הזה? האם מס הכנסה רוצה לקחת להם את הכסף?
"ההחלטה לא להעניק את המענקים למי שלא הגיש את דו"חות מס הכנסה לשנת 2018, מקובעת בחוק. זה לא שהביטוח הלאומי לא רוצה להעניק להם את המענקים – זה מה שהמחוקק קבע".

זה לא שייך לביטוח הלאומי אלא לרשות המנסים, ולכן אני שואלת איך אתה פותר את הבעיה בין רשות המנסים לבינכם?
"ההחלטה הזו היא בחקיקה של כנסת ישראל. אנחנו מטכסים עצה עם רשות המיסים בתיאום מלא ומתוך הבנת העניין, איך בכל זאת אפשר לדרבן את כל מי שהיה צריך להגיש את הדו"ח הכספי לשנת 2018 וטרם עשה זאת, ומה עליו לעשות כדי מצד אחד לעמוד בהוראות החוק כלפיו ולהגיש את הדו"ח שלא הוגש, ומצד שני לקבל את המענק שמגיע לו כמו לכל אחד מתושבי המדינה. ההחלטה שלא להעביר לרשות אותם תושבים כרגע את המענקים נקבעה בחקיקה ראשית של כנסת ישראל".

כלומר, הם יצטרכו להמתין. וזה ייקח הרבה זמן, לא?
"בחקיקה נקבע שיש להם תקופה של עד שנתיים להגיש את הדו"חות, והם בהחלט יקבלו את המענק שמגיע להם. אנחנו לא חושבים בשום פנים ואופן שצריך להמתין תקופה שכזאת, ולכן אנחנו רוצים לדרבן אותם להגיש את הדו"חות כמה שיותר מהר".

ומה עם מי שלא יכול להגיש דו"ח? יש נכים, ואנשים שלא עבדו, ואנשים שפתאום זה נפל עליהם, והם רוצים את המענק כי אין להם כסף והם צריכים אותו. הרי, אנחנו לא מדברים על אנשים שלא צריכים את הכסף.
"בהקשר הזה, אומר שני דברים: ברמת המאקרו, אנחנו בהחלט שוקלים את הנושא ויכול להיות שלגביהם יהיה איזשהו שינוי בחקיקה. מעבר לזה, אנחנו גם מתייחסים בצורה הרבה יותר רגישה לתושבים שייתכן ובשנת 2018 הם היו עצמאים, וכעת בשנת 2019-2020 חדלו מעיסוקם כעצמאים והפכו להיות שכירים, והם זקוקים לכסף הזה".

לביטוח הלאומי יש נתונים גם על שכירים וגם על עצמאים, ויש הגדרה של שכיר שהוא גם עצמאי. אז הנתונים קיימים אצלכם, ואני מניחה שברשויות המס בוודאי גם.
"נכון. אני לא רוצה להקדים את המאוחר, אנחנו שוקדים על הנושא הזה בצורה רגישה ומאוד מקצועית כדי לראות מה ניתן לעשות כמה שיותר מהר, כדי להעביר גם לאוכלוסיות האלה את המענק שהם זכאיות לקבל".

נמשיך לעקוב אחרי העניין הזה, בכל זאת מדובר ביותר מ-50 אלף איש. בוא נדבר על הפרילנסרים של ענף התרבות. האם אותם פרילנסרים שנפלו בין הכיסאות הולכים לקבל דמי אבטלה מהחודש הבא?
"את זה נדע רק אחרי שוועדת העבודה והרווחה בשבוע הבא תקיים את הדיון, ותקבל החלטה בנושא הזה. הסמכות היא של שר העבודה והרווחה ח"כ איציק שמולי, שדוחף את הנושא הזה. הוא בעד העניין הזה, ולכן אני מניח שידונו בכל ההיבטים של אותו החלטה, שבמהותה אמורה לתת את הביטחון הסוציאלי לכל הפרילנסרים שביניהם גם עובדי הבמה, וברגע שתתקבל ההחלטה – לא משנה באיזו מתכונת – הביטוח הלאומי יבצע אותה לאלתר".

השאלה היא איך זה יבוצע? כשההוראה מגיעה אליכם אני מבינה שאתם לוחצים 'שלח' וזה עובר, אבל מה יהיה בדרך – עד שאנשים יקבלו את הכספים? זה יכול להיות תהליך ארוך.
"אני לא יודע לומר לך כעת מה תהיה ההחלטה לגבי לוח הזמנים. אני כן אומר לך שמבחינת הביטוח הלאומי, מהרגע שתתקבל החלטה, הזכאים יקבלו את מה שמגיע להם עוד לפני שהם יתעוררו. אני אומר את זה בצורה ציורית – כוונתי היא שהביטוח הלאומי לא יהיה גורם שמעכב את הביצוע של אותה החלטה שתתקבל".

לסיום, האם הצעת החוק שעברה בקריאה טרומית על דחיית התקציב, ביוזמת צביקה האוזר, עוזרת לכם? איפה זה מעמיד אתכם עכשיו?
"אנחנו עובדים באופן שוטף, וכרגע הנושא של חקיקת חוק ההסדרים והחקיקה שנוגעת לחוק התקציב היא לא רלוונטית לביטוח הלאומי. באמצעים שעומדים לרשותנו ובייפוי התקציבי ממשרד האוצר, אנחנו עומדים בכל החובות כלפי תושבי מדינת ישראל, גם בשוטף וגם לגבי אותן החלטות שרלוונטיות בתקופת הקורונה, וכך נמשיך לעשות".