קשיים בפתיחת השמיים: הבוקר (שני) התכנסה הוועדה לביקורת המדינה לדיון במתווה פתיחת השמיים לנכנסים ויוצאים מישראל שנכנס לתוקף אמש. גם בוועדת הקורונה קיימו דיון מערב על פתיחת השמיים. 

המומחים שהגיעו לוועדה לביקורת המדינה העלו לדיון קשיים שונים בהם נתקלו ראשוני הטסים. מנכ"ל רשות שדות התעופה יעקב גנות עדכן כי אתמול טסו כ-5000 איש ומנכ"ל נתב"ג שמואל זכאי אף סיפר כי "רק הבוקר 21 איש לא הורשו לעלות לטיסה ליוון כי הביאו את תוצאות הבדיקה בעברית". לדבריו, "לא לכולם ברורים הכללים ואישורי הבדיקות שהם צריכים להביא", ויש צורך בהסברה טובה יותר.

דיון בוועדת ביקורת המדינה (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
דיון בוועדת ביקורת המדינה (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

עוד הוסיף מנכ"ל נתב"ג כי "מספר הישראלים שיש להם אישור כניסה ליוון עומד על-600 לשבוע בלבד. אנו עובדים כרגע על תהליך עם ממשלת יוון לפיו ישראייר תוכל להטיס 300 איש והמקבילה היוונית תקבל עוד 300. מקווים שתהיה בקרוב פריצת דרך טכנולוגית שתאפשר בדיקות קורונה מהירות לטסים".  

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, הבטיח כי "עד סוף החודש יהיה מתווה כניסת תיירים בקפסולות נשלטות ממדינות ירוקות". עוד עדכן גרוטו כי "עובדים על מתווה 'אדום אדום' - יציאה המיועדת לאנשי עסקים למדינות אדומות. הבעיה שלנו היא כעת בהגדרה מי הם אנשי עסקים אבל רוב התכנית כבר נבנתה".

גם בוועדת הקורונה קיימו דיון מערב על פתיחת השמיים. יו"ר הוועדה ח"כ יפעת שאשא ביטון שאלה "לפי איזה קריטריון נקבעו המדינות הירוקות? בצרפת המצב טוב יותר מאשר מבולגריה והיא לא ברשימה". 

"בנוסף, אם ישראלים יכולים להתנייד בלי בידוד בין המדינות, אז למה תיירים ממדינות ירוקות לא יכולים להגיע לכאן?", הוסיפה שאשא ביטון. "אני רוצה שתתייחסו לשאלה, איך ייתכן שאדם שהיה חולה לא צריך להיות בבידוד אם פגש מאומת אך חייב בידוד אם הוא מגיע ממדינה אדומה?".

הנוסעים חזרו לנתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)
הנוסעים חזרו לנתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)

כזכור, לפי המתווה לפתיחת השמיים ניתן יהיה לטוס ליוון, קרואטיה ובולגריה ולחזור מהן ללא צורך בבידוד. בנוסף אישר הקבינט, כי כניסת ישראלים מ"מדינות ירוקות" לישראל תהיה ללא חובת בידוד וללא בדיקה מקדימה. 

הטסים ליוון יחויבו בבדיקת קורונה בארץ לפני הטיסה. עם הנחיתה יידרשו לעבור בדיקה נוספת ולהמתין במלון לקבלת התשובה, עד 48 שעות לכל היותר.

הטסים לבולגריה יתבקשו לבצע בדיקת קורונה בארץ, כ-72 שעות לפני הטיסה. הם לא ידרשו לבצע בדיקה נוספת ולשהות בבידוד עם כניסתם לבולגריה.

הטסים לקרואטיה יתבקשו לבצע בדיקה בארץ כ-48 שעות לפני הטיסה ובנחיתתם לא יעברו בדיקה ולא יידרשו בבידוד.