המחאה בירושלים: עשרות מפגינים נעצרו או עוכבו אמש (שבת) במהלך המחאה מול מעון ראש הממשלה נתניהו בבלפור. עם זאת, אחד הרגעים שיזכרו יותר מהכל הוא דווקא האלימות של קצין משטרה נגד מפגינים, אירוע שתועד והופץ אמש ברחבי הרשת. אחד המפגינים.
 
בראיון לענת דוידוב ולגולן יוכפז ב־103fm אמר אחד המפגינים, אמוץ טוקטלי, כי האלימות שנראתה בסרטונים היא קצה הקרחון אל מול מה שקרה בפועל. "המשטרה חצתה אתמול רף מוסרי והגיוני והשתמשה בשיטור יתר", אמר בראיון. 

לאחר מכן שוחחו יוכפז ודיוידוב עם סגן ניצב אסי אהרוני מדוברות המשטרה. לדבריו, הטענות ייבדקו, גם בהקשר לאלימות שנקט, לכאורה, קצין המבצעים של המרחב. "השוטרים חטפו לאורך כל ההפגנה קללות ואיומים בהיקף חסר תקדים", טען, "זו לא הייתה מחאה רגילה או התנהגות רגילה מצד המפגינים".

במשטרה החלו בתחקור האירוע מאמש, כאשר הבוקר פורסמו ברשת סרטונים המפריכים, לטענת המשטרה, את הטענה לפיה הקצין הלם בפרצופם של מפגינים. באחד הסרטונים נצפה אחד המפגינים כשהוא שולח את ידו לאזור המותן של סגן ניצב ניסו גואטה, שם נמצא אקדחו. בסרטון נוסף נראה אחד המפגינים כשהוא מנסה להסיר את המסכה מפניו של גואטה, שמחזיר את המסכה לפניו והודף את המפגין עם כף ידו פתוחה. הבוקר ישנם לא מעט פורומים שבהם מחזקים את ידו של קצין המשטרה, ומציינים: "פעלת כקצין וכאיש משטרה".
 
גורמים במשטרה מציינים כי "ניסיון לתקוף שוטר המתקבל בצורה שכזו בקרב חלק מהציבור הוא תעודת עניות לחברה, שכן שוטר המבצע את תפקידו וקצין המבצע משימות לעולם לא יכול להיות מותקף על ידי אזרחים, והתגובה שלו חייבת להיות בהתאם. ניסיון להציג סרטונים חלקיים או ערוכים מהווה הסתה נגד המשטרה". 


 
יוכפז: "מה שלומך?"
טוקטלי: "היה לילה לא פשוט, ישנתי מעט מאוד, הגוף עדיין כואב ומבוהל מההתרחשויות, וגם מהאגרסיביות והאלימות הלא מידתית שחטפנו".
 
דוידוב: "מה קרה שם?"  
טוקטלי: "אנחנו קבוצה שבעצם התחילה צעדה אתמול מגשר המיתרים לעבר בלפור. היו שם 1,000 או 2,000 איש, הצעדה הייתה דומה להרבה מאוד צעדות..."
 
יוכפז: "אבל לא חוקית, לא קיבלתם אישור מהמשטרה לצעוד מגשר המיתרים לכיכר פריז?"
טוקטלי: "תפריד, יש הבדל בין אישור המשטרה לבין לא חוקית לבין מה שקרה שם. אגב, הייתה צעדה הרבה יותר גדולה, יומיים לפני זה, גם פה ברחבי תל אביב, בהקשר לאלימות ולאונס שדיברתם עליו ממש כרגע, שעברה עם 0 תקלות ו-0 עצורים, וגם להפגנה הזאת לא היו את האישורים. אנחנו חיים בתקופה שבה יש המון מחאות כי יש המון תחלואים בחברה".
 
יוכפז: "ביקשתם אישור ולא קיבלתם אישור לצעדה?"
טוקטלי: "אתה צריך לדבר עם המארגנים של הצעדה, אני לא יכול להגיד לך. אני יודע שהייתה בקשה לאישור, המשטרה אמרה שהם רוצים מסלול אחר, והמשטרה אגב ליוותה אותנו. המשטרה הייתה איתנו מנקודת הפתיחה וליוו אותנו. הם ליוו אותנו והם גם ניתבו אותנו למקומות מסוימים שהם רצו לנתב אותנו. הצעדה, להזכירך, התחילה בגשר המיתרים, והאירועים האלימים התחילו כ-3 קילומטרים לאחר מכן בסמוך מאוד לבלפור, בעלייה מרחוב בצלאל וברידה לרחוב קינג ג'ורג' בירושלים".
 
דוידוב: "למה זה התחיל?"
טוקטלי: "את זה את צריכה לשאול את השוטרים שהחליטו בנקודה מסוימת, בזמן שאנחנו ממש התקרבנו לרחוב קינג ג'ורג' ולקראת בלפור, החבירה לכיכר פריז, פשוט הופיעו 5-4 שוטרים רכובים על סוסים, נכנסו בתוך המפגינים, יחד איתם, הופיעה עוד חבורה של שוטרים ופשוט התחילו לדחוף אותנו ולדחוק אותנו לאזור, מהקצה של הרחוב שהוא כביש לאזור המדרכה, יש שם בתי קפה,  הם דחפו אותנו לתוך בתי הקפה".


 
יוכפז: "כלומר, כל הדרך מגשר המיתרים בכניסה לירושלים לכיכר פריז, שכבר קרובה מאוד לבלפור, עברה בצורה מסודרת?"
טוקטלי: "עברה בצורה מסודרת. המשטרה ביקשה במקומות מסוימים לעבור ממקום למקום, עברנו".  
 
יוכפז: "זאת אומרת לא הייתה איזו פרובוקציה מיוחדת בכניסה לבלפור? ואין שום שוני בין הצעדה מגשר המיתרים לבין ההגעה לאזור של מעון ראש הממשלה?"
טוקטלי: "שום דבר, אנחנו ממשיכים ומפגינים, כל הדרך, אותן קריאות במשך כל החודשים האחרונים שהן בדיוק נגד הנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים. ושוב פעם, בעניין האונס ותרבות האונס שאנחנו מדברים עליה, ואלה היו הקריאות שקראנו לאורך כל ההפגנה".
 
יוכפז: "את התקיפה של סגן ניצב ניסו גואטה אתה ראית?"
טוקטלי: "אני הייתי באזור שם, זה היה אזור יחסית קטן. השוטרים שם, פשוט בנקודה מסוימת, איבדו שליטה. הם איבדו שליטה על עצמם. בסופו של דבר אנחנו רצינו לצעוד אל מורד הרחוב..."
 
יוכפז: "אבל אתה ראית שם קללות כלפי השוטרים, דחיפות, משיכות של מסכות, תלישה של מדים?"
טוקטלי: "ממש לא, והפייק ניוז הזה של המשטרה לבוא ולהגיד..."
 
יוכפז: "אבל אתם 10 שבועות מפגינים, בסך הכול הייתה הידברות ביניכם לבין השוטרים..."
טוקטלי: "גם אתמול הייתה הידברות עד נקודה מסוימת".  
 
יוכפז: "היו אפילו ערבים שהסתיימו בלחיצת ידיים, איך פתאום האלימות המטורפת הזאת? מאיפה זה בא?"  
טוקטלי: "אז אני חושב שיש פה ארגון משטרה שהוא מבולבל כי אין לו מפכ"ל, כי זה דבר מאוד בעייתי, כמו שאתם יכולים להבין".
 
דוידוב: "אבל אתה אומר שהייתה הידברות עד לנקודה מסוימת, עד לאיזו נקודה?"
טוקטלי: "הייתה הידברות גם אתמול, כשהם ביקשו מאיתנו ללכת לנתיב מסוים, הלכנו. בנקודה מסוימת אתמול, פשוט הופיעו סוסים ושוטרים אלימים, אגרסיביים בצורה לא מידתית. מעבר למכות שאתם ראיתם בסרטון, יש עוד לא מעט סרטונים, ואני הייתי עד לכך. אני גם חטפתי מכות מכיוון שבאותו בית קפה היה שוטר שפשוט זרק אישה בת 70, משהו כזה, שישבה בבית הקפה, אפילו לא הפגינה".
 
דוידוב: "מה זרק? לאן זרק?"
טוקטלי: "הם דחפו, פשוט דחפו, הם דחפו את כולנו".
 
יוכפז: "אבל אתה אומר שהם מבולבלים ולא מאורגנים כי אין להם מפכ"ל, אבל זה אותו צוות, אותם מפקדים, אותם קצינים שכבר 10 שבועות עומדים שם, זה לא צוות חדש".
טוקטלי: "אני חושב שמשטרת ישראל צריכה לעשות בדק בית, כנראה שהאנשים שם לא עומדים בלחץ, כמו שאמרת שהאדון אתמול שהכה אמר שזה דרך ארץ? בן אדם שיודע לעמוד בלחצים לא מתנהג ככה".
 
דוידוב: "10 שבועות עומדים בלחץ ופתאום לא?"
טוקטלי: "א', יש לא מעט אלימות במשך 10 השבועות האלה מהמשטרה, ואנחנו מציינים את זה. אתמול נפתח איזה שהוא סכר, לא ברור, אני לא יודע, צריך לדבר על זה עם אנשי המשטרה, מה קרה אתמול שהם היו כל כך אלימים ואגרסיביים".
 
דוידוב: "אתם כבר מכירים את השוטרים, יש יחסים ביניכם לבין השוטרים..."
טוקטלי: "נכון".
 
דוידוב: "אתמול ראיתם אנשים אחרים, שוטרים אחרים, פרצופים חדשים?"
טוקטלי: "יש שוטרים אתמול שבאופן קונסטנטיבי משתמשים באלימות, כל שבוע יש סרטונים. אתמול הם פשוט חצו איזה שהוא רף מוסרי והגיוני, והשתמשו בשיטור יתר".
 
יוכפז: "מבחינת החיבוק שחלק מהציבור נותן לכם, עד כמה האירועים האלימים אתמול והמעצרים שלכם והתמונות הקשות, והדברים החמורים שאומרים עליכם במשטרה, הם איך שהוא יפגעו בחיבוק הזה שאתם מקבלים מחלק מהציבור?"
טוקטלי: "אני לא חושב ששום דבר כזה ייפגע, ההיפך, אני חושב שכל אחד מהאירועים האלה רק מדגיש את הנושא שלשמו אנחנו פה, וזה שיש פה נאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים שהשחית מערכת שלמה ונכשל בהגנה על עם ישראל. בזמן שהוא עסוק בעצמו ובהישרדות שלו מהבריחה ממשפט, הילדים שלנו חוטפים מכות בפעוטונים, נשים נאנסות, תקציבים לא עוברים, והמדינה היא בת ערובה לגחמות שלו והעם יותר תומך ויותר תומך". 
 
ראיון עם סגן ניצב אסי אהרוני: "לא מטאטאים דבר"
 
דוידוב: "היית שם אתמול?"
אהרוני: "הייתי בחלק מהמקומות, לא בכל המקומות, אבל שמעתי גם את הדברים האחרונים שנאמרו כרגע, אני יכול לומר רק דבר אחד, תראו, אנחנו משוחחים כבר מספר שבועות על ההפגנות שמתקיימות בבלפור, ואני אפילו זוכר ששאלתם אותי, אם המשטרה שינתה מדיניות, והתשובה שלי הייתה שהמשטרה שומרת על אותה מדיניות מההתחלה ועד היום. האינטרס היחיד שיש לנו באמת לאפשר את המחאות האלה בצורה לגיטימית ובטוחה, ואני חושב שגם דיברנו על זה בריאיונות קודמים על דברים שמשפיעים על הפגנה, ולצערי - אמנם שמעתי את המרואיין שלפניי שמציג את זה מנקודת מבטו שגם הוא היה במקום אחד או שניים במהלך..."
 
יוכפז: "בוא נדבר רק על האירוע של סגן ניצב גואטה. אתה רואה שוטר, קצין בכיר, מאוד מנוסה, שהוא אחד מהאנשים שאמורים לנהל את האירוע הזה, קופץ על מפגין, לפחות ככה זה נראה בווידאו, קופץ על מפגין צעיר, מרתק אותו, רודף אחריו, מצמיד אותו לקרקע, מכה אותו, איזה הסבר יש לדבר הזה? גם אם תלשו לו את המסכה וגם אם משכו לו במדים, ככה מתנהג קצין בכיר?"
אהרוני: "את האירוע כולו אני לא מכיר. אני יכול לומר לך שלפחות משיחה ראשונית, ניסו טוען שהוא הותקף על ידי אותו אדם וביצע את המעצר שם, אבל זה נושא שבהחלט ייבדק גם על ידינו וגם על ידי אחרים".
 
יוכפז: "גם אם הוא הותקף, זה נראה לך מידתי? ככה מתנהגים? ככה מתנהל קצין בכיר?"
אהרוני: "צילום של מעצר לעולם ייראה רע, כשאנחנו לא מכירים את הסיפור כולו, ולכן אני מאוד נזהר בדבריי, ואני אומר גם, זה ייבדק, ואחרי שזה ייבדק נהיה הרבה יותר חכמים כדי להכיר את התמונה המלאה".
 
דוידוב: "לאחר מכן היה עוד אירוע כששוטר השכיב מפגין על הכביש וממש חנק אותו, וגם את הצילומים האלה רואים".
אהרוני: "בתמונה הכוללת, קשה מאוד לקחת עכשיו תמונה אחת ותמונה אחרת ולנתח אותן אל מול אירוע מאוד גדול ומאוד אלים שהיה אתמול, גם מצד המפגינים. תראו, אנחנו נמצאים שם כבר למעלה מחודשיים-חודשיים וחצי, בהפגנות האלה. ביום חמישי האחרון הייתה הפגנה מהצד השני, באירוע הזה היו טענות קשות כלפי המשטרה, מדוע אפשרה מחאה במקום הזה או במקום אחר, ראינו את השיח שהתנהל סביב זה, ואני לא יודע לשים את האצבע ולהגיד, האם זה מה שגרם למפגינים להתנהגות כלפי השוטרים כפי שהתנהגו אתמול. השוטרים חוו אתמול מתחילת ההפגנה - קללות, נאצות, גידופים כלפיהם, כלפי בני משפחתם".
 
יוכפז: "משהו שלא היה בכל תשעת השבועות הקודמים?"
אהרוני: "משהו שלא היה בהיקף כזה באף אחת מההפגנות, ואני אומר, השוטרים האלה שנמצאו אתמול בהפגנה, אלה אותם השוטרים שהיו בכל ההפגנות ב-3 חודשים האחרונים".
 
דוידוב: "אתה מייחס את זה ליום חמישי, לזה שפינו את המאהל?"
אהרוני: "אני לא יודע לשים את האצבע בדיוק על מה, אבל קרה פה משהו. אני עוד לא יודע להגיד לכם מה קרה, אבל אתמול קרה דבר, וזו לא הייתה מחאה רגילה, ולא הייתה התנהגות רגילה גם מצד המפגינים. אתם זוכרים שדיברנו וגם שיבחנו את המפגינים בהפגנות האחרונות".
 
יוכפז: "מה אתה אומר על הטענה של חלק מהמפגינים, שככל שמתקרב המועד של בחירת המפכ"ל, ודורון ידיד, המפקד של מחוז ירושלים, הוא אחד המועמדים לתפקיד הזה, אז רף האלימות מצד השוטרים כלפי המפגינים עולה, ואנחנו זוכרים גם את אותה הקלטה מפורסמת של השיחה בין השר הממונה על המשטרה לבין המפקד על מחוז ירושלים, ידיד, שבה ידיד מודה שהם נוקטים ביד קשה יותר, לפחות בכל מה שקשור לחלוקת דוחות נגד המפגינים?"
אהרוני: "זה נחמד לנסות ולקשר את זה לדבר הזה, אין דבר וחצי דבר שקשור לא למינוי מפכ"ל, לא למרוץ למפכ"לות. כל השיקולים וההחלטות שמתקבלות בשטח, מקצועיות נטו, ואני יכול לומר לכם גם מאותה הקלטה שיצאה, שלקחו את הדברים וקצת עיוותו אותם, בכל ההפגנות האלה, גם בירושלים, גם מחלקים מסכות, עושים הסברה, עושים מניעה, אבל כן, עושים גם אכיפה. אנחנו לא יכולים לשכוח באיזה מצב חירום אנחנו נמצאים, אנחנו מטפלים גם בזה וגם בזה. השוטרים שנמצאים בירושלים, מטפלים לא רק בהפגנות האלה, הם נמצאים בכל האירועים. וחשוב לזכור דבר אחד פשוט, בואו נשים רגע דברים בפרופורציה לגבי אותם שוטרים שנמצאים בהפגנות האלה, בואו לא נשכח שאלה אותם השוטרים שנמצאים בכל זירת אירוע, בכל זירת פיגוע, שמגנים בגופם על כל אזרח, בין אם זה באירוע טרור או בין אם זה במחאה".
 
יוכפז: "האירוע הזה של אותה תקיפה של סגן ניצב גואטה את אותו מפגין, הוא הולך לבדיקה של מח"ש או איזו שהיא בדיקה פנימית אצלכם?"
אהרוני: "אני כרגע עוד לא יודע להגיד, אני יודע שתתבצע בדיקה, ואם יהיה צורך, זה גם יעבור למח"ש. ואנחנו לא מטאטאים שום דבר מתחת לשטיח. אם צריך, זה יגיע גם למח"ש לבדיקה".