המפכ"ל לשעבר, רוני אלשיך, התראיין היום (שבת) לחדשות 12, סיפר על כהונתו רצופת האירועים בצל חקירות נתניהו, התייחס למצבה הנוכחי של המשטרה וסיפק פרטים נוספים על ההטרדה שעברו חוקרי המשטרה בתיקי נתניהו, כפי שסיפר כבר לפני שנתיים

את דבריו פתח אלשיך בהבעת דאגתו מכך שכבר יותר משנה וחצי אין למשטרת ישראל מפכ"ל. "אני המום מהשקט", אמר. "הייתי מצפה שאנשים יבינו איזה מחיר החברה הישראלית משלמת על זה שאין מפכ"ל. זה נתפס כמין מטבע עובר לסוחר, כאילו יש ערך פוליטי לכך שאין מפכ"ל וזה נורא. כשזה קורה לאורך זמן ולאורך מערכות בחירות - זה הרסני".

נתניהו: "תיק 9000!"

אלשיך התייחס ליחס שקיבל מסביבת ראש הממשלה נתניהו לאחר שנפתחו החקירות נגדו. "קיבלתי מסרים עקיפים שבסביבת רה"מ אני מכונה בוגד", סיפר. "זה לא עשה לי יותר מדי. זה גם לא היה במחשכים, רוב המסרים היו תקשורתיים וציבוריים. אם אומרים שאנחנו תופרים תיקים או שהמלצות המשטרה הולכות לפח זה איום ונורא, לא צריך לרמוז".

רוני אלשיך  (צילום: אבשלום ששוני)
רוני אלשיך (צילום: אבשלום ששוני)

אלשיך סיפק גם פרטים חדשים על מנגנון ההטרדה שפעל כנגד החוקרים בתיקי נתניהו: "זה היה הטרדה, לא איסוף מידע מתוחכם, היה ברור שהם רוצים שנדע שהם שם", סיפר. "מתחילים לנבור מול שכנים, שואלים כל מיני שאלות ומנסים לדלות פרטים, עבירות בנייה שמישהו עשה או לא עשה לפני 10 ו-12 שנים, ילד לא צריך לשמוע בגן שאבא שלו ככה או ככה. זה לא ראוי".

לדבריו, "כשאני רואה שהמוטרדים הם אותה קבוצה שעוסקת במשימה מסוימת, ומשום מה את כולם מטרידים ומשום מה זה אותו גורם, אז ברור שמישהו סימן את אותן דמויות במטרה להטריד אותן", הדגיש. 

"הרגשתי מאוד לא בנוח מפני שאף אחד לא רוצה להאמין שזה נכון", שיתף אלשיך בתחושתו על חקירות נתניהו. "אבל בשלב מסוים אתה רואה שיש עוד אירוע ועוד אירוע ועוד אירוע, וניסית לתקוף מכל זווית אפשרית כדי להטיל ספק וכולן הופרכו ובסוף יש תשתית ראייתית, זה לא מרגיש בנוח. מה זה משנה אם זה פלילי או לא, זה נורא. הופתעתי, לא שיערתי שזו התמונה ולא אהבתי לגלות זאת, והייתי שמח לא לדעת זאת אף פעם". 

"אם לא היינו חושבים שיש סיכויי הרשעה גבוהים לא היינו קובעים שיש תשתית ראייתית. האם בית המשפט חייב לקבל זאת? לא - אבל ככה עובדת המערכת". עוד הוסיף אלשיך כי "משהו שגרם לי גוש בגרון - ביום שהבנתי שלראש הממשלה ואשתו אין כרטיסי אשראי. זה גם עלה בחקירות". 

רוני אלשיך, דוד ביתן, גלעד ארדן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
רוני אלשיך, דוד ביתן, גלעד ארדן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

על העובדה שהשר לביטחון פנים דאז בחר שלא להאריך את כהונתו כמפכ"ל בשנה נוספת כמקובל סיפר אלשיך: "הייתי שמח לעשות עוד שנה אבל לא בכל מחיר. אחרי שנה וחצי ידעתי שאם אשמור על עצמאותי אין סיכוי לשנה נוספת. אם אני שומע הדלפות ממרכז הליכוד של הקלטות של השר שלי מתנצל בפני מרכז הליכוד על חקירות רה"מ, אני מבין באיזה לחץ הוא נמצא, ושהוא מתאבד פוליטית אם הוא מאריך לי בעוד שנה".

אלשיך גם התייחס לפרסום הקלטות השיחה בין השר לביטחון פנים אמיר אוחנה לבין קצינים בכירים במשטרת ירושלים, בה נשמע השר כשהוא לוחץ על מפקד מחוז ירושלים לפעול לצמצום או לביטולן המוחלט של ההפגנות מול מעון ראש הממשלה בבלפור ומבקש "לאתגר את פסיקת בג"ץ". 

"זו תחושה איומה, בעיני שיחה לא ראויה בין שר לבין קצונה בחירה", אמר אלשיך. "אסור לשר לעשות כלום בנושא הזה. אבל ברור שקשה מאוד להדוף את הלחצים הזה בלי מפכ"ל, זה מזיק והרסני. אני וכל בכירי המשטרה בדימוס פה אחד בנושא הזה, אין אחד שחושב אחרת ממני".

בנימין נתניהו בכניסה לבית המשפט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו בכניסה לבית המשפט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

על הנאום שנשא נתניהו בפתח משפטו בבית המשפט ביקש אלשיך להדגיש כי "אני חושש לילדיי ונכדי שאירוע כזה מתרחש במדינת ישראל. לא ברור לי איך זה קרה, לגיטימי שיגיד את דעתו בכל במה אפשרית, ברחוב, בעצרת, בכנסים, אבל כשהוא בא לבית משפט הוא צריך לבוא למשפט. מבחינה דמוקרטית זה בלתי נסבל בעיני".

"אחרי אירוע כזה אני שואל את עצמי, מישהו פה התבלבל. ברור שיש פה ניסיון לייצר תמונה שכאילו כולם עומדים למשפט, לא רק נתניהו. מי שרוצה להאמין לזה יאמין לזה, לי ברור שזה מופרך וברור לי שרוב האנשים שעומדים שם לא חושבים כך. זה שיקולים פוליטיים שלהם. בעיני זה מביך למדינת ישראל".

"אני רואה את ההתקפות על הגורמים בתיקי נתניהו, זה נורא בעיניי. גורם ממלכתי שמואשם בפלילים צריך להגיד - אם הוא מאמין שהוא חף מפשע, וגם אם לא - אני חף מפשע, אוכיח את חפותי בבית המשפט ואני סומך על מערכת אכיפת הצדק".

לסיכום הריאיון אמר אלשיך כי הוא "לא שוקל פוליטיקה, אבל לא פוסל שום דבר, אני מדפדף, עובר מעולם לעולם, כרגע לא שוקל את זה בשום זווית". על הספר שהוציא בימים האחרונים אמר: "אני מקווה שרה"מ יקנה את הספר כתוצאה מהריאיון ומוכן לכתוב הקדשה".

מהליכוד נמסר בתגובה לריאיון: "אלשיך ממשיך לפזר את השקרים מופרכים שלו נגד ראש הממשלה נתניהו כדי לזכות בחסינות תקשורתית ומשפטית מול העובדה שהעביר מיליונים מכספי מדינה ללא מכרז. אלשיך זיהם את חקירות ראש הממשלה כשטפל עליו עלילת שווא כאילו ראש הממשלה שלח חוקרים פרטים נגד חוקריו. הוא אפשר לחוקרים בכירים להדיח עדים נגד משפחת נתניהו כפי שנחשף בפרוטוקולים בעניינם של משפחת נתניהו. אלשיך הבין כי הוא צריך למסור לתקשורת ולשמאל את ראשו של ראש הממשלה באמצעות שקרים ועל כן הוא לא מפסיק להפיץ את שקריו. השאלה היחידה שצריכה להישאל היא מדוע אלשיך לא נחקר עד היום?".