מזכיר קבינט הקורונה האזרחי, עו"ד מאיר רובין שוחח היום עם ענת דוידוב ב-103FM על פתיחת שנת הלימודים הקרובה ועל סגר אפשרי בחגים. "אנחנו מדברים על זה שצריך סגר מידי והסיבה היחידה שלא עושים אותו היא שמערך קטיעת ההדבקות הצה"לי עדיין לא יכול לפעול במלוא הקיבולת, וגם לא רוצים לפגוע בעסקים שרק עכשיו נפתחו, אמר והוסיף: ההמלצה שלי להורים היא להשאיר את הילדים בבית עד אחרי החגים".  

שמענו על עוד בית ספר בבת ים שלא יפתח כי המנהלת התגלתה כחולת קורונה מאומתת והייתה בישיבה עם כל המורים, וגם שמענו גם את פרופ' ברבש אומר שלא היה פותח את בתי הספר אלא בערים ירוקות. תתייחס לזה בבקשה
"בעצם נוצר כאן מצב מאוד משונה. ממשלת ישראל הציגה תנאי סף לפתיחה בטוחה של מערכות החינוך בראשון בספטמבר והוא שנגיע עד למועד הזה, והוא: שנגיע ל־400 נשאים מאומתים ליום מחוץ לאזורים האדומים. כרגע אנחנו נמצאים בסדר גודל של 1,600 נשאים מאומתים מחוץ לאזורים האדומים. זה אומר שלשיטתה של מערכת ניהול הסיכונים הרשמית המקצועית לא בטוח לפתוח כרגע את מערכת החינוך הרשמית בשום מקום בישראל. למי שמסתכל ימינה ושמאלה על מדינות אחרות, חברים יקרים אנחנו לא שם. מדינת ישראל נמצאת במצב השביעי הגרוע בעולם בקצב ההדבקה החדש למיליון נפש. לפנינו רק בחרן, פנמה, קוסטה ריקה ועוד כמה מדינות שאנחנו ממש לא רוצים להידמות אליהן". 

כלומר, לא היית פותח את מערכות החינוך עד מתי? עד איזה שלב?
"עכשיו, הייתי פותח את בתי הספר רק לילדים של אוכלוסיות חיוניות לחלוטין. זאת אומרת, רופאים, אחיות, ואנשים שבשום פנים ואופן לא יכולים להיות יותר עם הילדים בבית כי הם חייבים לצאת לעבוד. הייתי אומר להורים שאם הם חייבים לשלוח את הילדים לבית הספר - אנחנו פה. כל מי שכן יכול אנחנו מבקשים וממליצים להשאיר את הילדים בבית עד אחרי החגים. למה זה נפלא? כי הערכה כרגע היא שעם התחלואה הנוכחית לא יהיה מוצא ואנחנו נהיה חייבים לבצע סגר בחגים". 

אז מבחינתך זה אומר שאסור לשלוח ילדים לבית הספר בכלל בשום אזור? 
"נכון. אנחנו מדברים על זה שצריך סגר מידי והסיבה היחידה שלא עושים אותו היא שמערך קטיעת ההדבקות הצה"לי עדיין לא יכול לפעול במלוא הקיבולת, וגם לא רוצים לפגוע בעסקים שרק עכשיו נפתחו. אם אתה ממילא מתכוון להתחיל את הסגר בחגים ולסיים אותו מתישהו אחר כך שיש הרבה פחות הדבקה בישראל תחזיק מעמד עוד שבועיים, אל תבקש מכל ההורים שעוד יש חינוך חובה והם חייבים לשלוח את הילדים לבית הספר. תאמר להורים שהמערכת נמצאת במצב בעייתי, ושהאלוף גלנט שר החינוך עושה כל מאמץ, ושיעזרו לו אם הם יכולים להשאיר את הילדים בבית. הילדים יפסידו 12 יום, זה לא המון חוויות". 

ההמלצות של רה"מ נתניהו לשנת הלימודים

אמרו לו לא לפתוח יישובים ושכונות אדומות והוא הודיע שהוא פותח לכולם. תגיד, איזה בעיות אתה רואה במתווה שהביא הפרופ' גמזו?
"מתווה הרמזור הוא מתווה נפלא. הוא חשוב, הוא מעשי, והוא מתוכנן היטב. בסך הכל כל הדיונים שמסביב אליו הם ברמה גבוהה. הבעיה היא שהמתווה הזה מיועד לשמור על רמת תחלואה נמוכה שכבר השגת. הוא לא מיועד וגם לא מסוגל להוריד את רמת התחלואה הנוכחית. אנחנו נמצאים היום במצב כזה שבלי סגר אין לנו סיכוי לחזור לשליטה. אנחנו עומדים לאבד שליטה. אנחנו עם 458 חולים קשים בו זמנית כשרף הספיקה של המערכת הוא 800 חולים בו זמנית. זה מצב מסוכן מאוד. זה אומר שאנחנו במרחק הכפלה אחת מקריסה רשמית של משרד הבריאות. הכפלה יכולה לקרות תוך 10 ימים".

אז משרד הבריאות לא מבין את זה?
"הוא מבין את זה, אבל מתחילת המגיפה די ברור שהמשרד לא מסוגל לנהל סיכונים בצורה יעילה. הם מסוגלים להפעיל את האמצעים הנוקשים ביותר, אבל כל פעם שנדרש להפעיל שיקול דעת בין א' לב' הם קורסים תחת העומס. כשאתה לא מסוגל לנהל סיכון אתה צריך לקחת את הדבר הרחוק ביותר. ככל שהמהנדס יותר מוכשר הוא יכול לבנות את הגשר בפחות חומר ובצורה יותר אוורירית. אם אין לו מושג מה הוא עושה הוא פשוט יוצק עמודי בטון בכל מקום. זה נורא יקר, זה נורא מכוער, אבל זה יעמוד. לכן, ההמלצה שלי להורים היא להשאיר את הילדים בבית עד אחרי החגים".