היום צפויה להיכנס ליומה החמישי שביתת 2,000 עובדי כ־400 המעבדות הרפואיות הציבוריות, שנמשכת בינתיים ללא הגבלת זמן. העובדים טוענים שהם מצויים במעמסה יתרה בחודשים האחרונים, במסגרת המאמץ לקטוע את שרשראות ההדבקה בקורונה.

בעקבות השביתה, גם היום יינתנו שירותי חירום בלבד במעבדות המשרתות את בתי החולים במערך הבריאות הציבורי, ולא יינתנו שירותי מעבדה במרפאות הקהילה. בדיקות מצילות חיים יתקבלו מחדר מיון וטראומה, טיפול נמרץ, חדרי ניתוח (ניתוחי חירום בלבד) וחדר לידה; בדיקות קהילה ומרפאות בתי חולים לא יישמרו ולא יטופלו; לא ייערכו בדיקות לניתוחים אמבולטורים; יינתן שירות מלא לחולים אונקולוגים והמטואונקולוגים, ואילו בדיקות קורונה ייערכו וישוחררו, כדי לקטוע את שרשרת ההדבקות.

בתיווך משרד הבריאות חידש אתמול משרד האוצר את המו"מ עם הסתדרות עובדי המעבדות. הדיונים נמשכו כשעתיים, הפעם גם בהשתתפות מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, ובכירים נוספים מהמשרד, אולם לא חלה התקדמות. הסתדרות עובדי המעבדות דיווחה כי בכוונתה להגיש לבית המשפט דרישה לחשיפת ההסכמים שנחתמו ונחתמים עם המעבדות הפרטיות ולהפסקת האיסור המוטל עליהם כעת לעבוד במעבדות הפרטיות - בניגוד לחוק חופש העיסוק.

"האוצר, כטקטיקה, מתאמץ לפלג את עובדי המעבדות למעמדות שונים, להמשיך לשלם שכר עבדים ליותר ממחצית העובדים הוותיקים במערכת ולתגמל רק את הצעירים - מפחד שיתפטרו ויעברו לסקטור הפרטי, שבו ביקושי העבודה גבוהים", אמרה אתמול אסתר אדמון, יו"ר עובדי המעבדות. "מנתוני האוצר עולה כי 40% מהעובדים אצלנו זקוקים להשלמה לשכר המינימום. אנחנו הסקטור המקצועי הנחות והמקופח ביותר כבר שנים במערכת הבריאות. כל מי ששבתו לאחרונה, היו להם מלכתחילה תנאים עדיפים עלינו. עבודתנו היא עבודת קודש. אני מתנצלת על כך שהשביתה הזאת פוגעת בציבור ומתנצלת בפני עמיתיי במערכת הבריאות".

ממשרד האוצר נמסר: "בשבועות האחרונים מתנהל מו"מ אינטנסיבי על דרישות עובדי המעבדות, ועד עתה הושגו הסכמות בחלק מהנושאים שעל הפרק. בנושאים האחרים הוצעו הצעות מרחיקות לכת, שנענו בשלילה. צר לנו שעל אף ההסכם הקיבוצי שנחתם עם עובדי המעבדות, והתוספות המשמעותיות שניתנו על בדיקות הקורונה לשביעות רצונם של העובדים, בוחר ארגון המעבדות לנצל את המצב ולשבות בתקופה כה רגישה זאת, הן מבחינה כלכלית, הן מבחינה בריאותית. אנחנו נכונים בכל עת לשוב לשולחן המו"מ ומפצירים בארגון עובדי המעבדות להצטרף למאבק בעת הזאת ולהסיר את איומי השביתה".