בשנה שעברה באה לעולם אחת הבשורות הסביבתיות החשובות שקידם השלטון המקומי. עיריית תל אביב, ובעקבותיה ראשון לציון וערים נוספות, הודיעו על הוצאה בשלבים של הכלים החד־פעמיים ממפעל ההזנה של ילדי הצהרונים. אבל המציאות כנראה חזקה מכל חזון: היוזמה הברוכה שיצאה לדרך בקול תרועה - נתקעה.

בעידן שבו העולם טובע בזיהום פלסטיק הולך ומחמיר, הייתה זאת בשורה של ממש. אלא, שכאמור, היוזמה קרסה בחסות מגיפת הקורונה. דווקא בשתי העיריות שהחלו את המהפכה הקפיאו אותה עם תחילת שנת הלימודים, בטענה כי הנחיות משרד הבריאות בתקופת הקורונה כובלות את ידיהן.

ההמלצות של רה"מ נתניהו לשנת הלימודים (ארכיון)

לארגון אדם, טבע ודין הגיעו בשבועות האחרונים פניות של הורים רבים בטענה שאין סתירה בין ההנחיות לבין שימוש בכלי אוכל רב־פעמיים בצהרונים. במכתב ששלחה השבוע עו"ד מירב עבאדי מהארגון אל עיריית תל אביב היא הדגישה: "ככל הידוע לנו, העירייה לא השלימה את המהלך עד סוף שנת 2019 כמתוכנן, ועל כך יש להצר. גם בשנת הלימודים הזאת ימשיכו ילדי תל אביב לאכול בכלים חד־פעמיים, והמזון ימשיך להיות משונע בכלי פלסטיק".

גליה רופין, ממובילות מאבק הורי הגיל הרך בתל אביב להפסקת השימוש בכלים חד־פעמיים במוסדות החינוך, אמרה ל"מעריב": "מקור הבעיה הוא האריזה והשינוע של המזון בפלסטיק, שהוכח כמזיק לבריאות הילדים, במקום בנירוסטה. זאת התחמקות של עיריית תל אביב מטעמים כלכליים, ובכוונתנו להגיש נגדם תביעה מנהלית בנושא".

העיריות מתעקשות שהן נאלצות להקפיא את המהלך בעל כורחן. מעיריית תל אביב נמסר כי המהלך בנושא לא נפסק וכי העירייה ממשיכה לצייד את הגנים במדיחים. עם זה, הם הוסיפו: "לצערנו, המציאות שבה אנו חיים בעידן הקורונה הביאה לדחיית המכרזים למעבר לכלי נירוסטה לשינוע המזון, והוחלט להמשיך להשתמש בשלב זה בכלים חד־פעמיים, בהתאם להנחיות משרד הבריאות".

גם בעיריית ראשל"צ פנו אל משרד הבריאות בדרישה לתקן את ההוראה להשתמש בכלים חד־פעמיים לשינוע המזון, ודרישתם מגובה בעמדת המשרד להגנת הסביבה.