הטרגדיה במסיבת הטבע: בג"ץ אישר היום (שני) ביצוע נתיחה שלאחר המוות בגופתו של החייל אריאל יואב צפריר בן ה-19, שמצא את מותו ביום שישי האחרון במסיבה שנערכה סמוך לקיבוץ רוחמה שבנגב. הלווייתו תיערך היום בשעה 18:00 בבית העלמין הצבאי בקריית שאול.

בדיון בבג"ץ המשטרה התמקדה בחשיבות שהיא רואה בנתיחת הגופה על מנת לקבל אינדיקציה חד משמעית, ככל שניתן, לגבי נסיבות מותו של צפריר. היא הבהירה כי יש לכך השלכות, מעבר לקביעת סיבת המוות גם למעורבות החשודים, ומשכך היא רואה צורך נחוץ לבצע את הנתיחה. 

הרכב השופטים שמע את טיעוני המשטרה והחליט בכל זאת לבקש את הסכמת המשפחה לנתיחת הגופה. לאחר שהמשפחה ערכה התייעצות בנושא והחליטה להסכים לבקשה, הורה בג"ץ כי ניתן לבצע את הנתיחה. במכון לרפואה משפטית באבו כביר נערכים לבצע את הנתיחה בנוכחות רב מטעם הרבנות הראשית. 

אריאל צפריר (צילום: צילום מסך מתוך הפייסבוק)
אריאל צפריר (צילום: צילום מסך מתוך הפייסבוק)

השופט סולברג אמר בפסק הדין כי בהמלצת בית המשפט הוחלט לקבל את העתירה ולאפשר את הנתיחה, וציין במהלך הדיון: "נמסר לנו על כך שהתקבל חומר רפואי מבית החולים המלמד על הימצאות סמים בדמו של המנוח, ומן החומר עולה חשד כבד שהסם קידם מכת חום. מדובר בפסיקה לא פורנזית ולכן אינה מדויקת. יש צורך בנתיחה על מנת להוכיח זאת ולשלול גורמים אפשריים אחרים".

בפסק הדין קבעו השופטים כי מבחינת הפעולה הכירורגית של ניתוח הגופה - ניתן לעשות אותה עם הימנעות מקסימלית מפעולות כירורגיות אחרות. השופט הוסיף וציין כי הובטח על ידי מנהל המכון לרפואה משפטית כי יעשה את המינימום הנדרש. הניתוח יתחיל במקומות מועדים וייעצר כשתיוודע סיבת המוות. לבקשת המשפחה, הרב יעקב רוזה יהיה נוכח בנתיחה שהחלה כבר, כדי שהלוויה תתקיים עוד היום.

כזכור, מעדויות שמסרו חלק מהמעוכבים והחוגגים במסיבה, עולה כי סמוך לשעה 04:30 הגיעו מאות חוגגים למקום והחלו בצריכת סמים מסוג MD. כבר כשעתיים לאחר מכן חש המנוח ברע והחל לאבד קשר עם הסביבה. חבריו העלו אותו לרכב במטרה לאפשר לו לנוח.

לטענת גורמים במשטרה, מגרסאות שמסרו החשודים עצמם עולה כי סמוך לשעה 11:00, אחרי שנח לכאורה ברכב החל מהשעה 06:30 בבוקר, חזר המנוח למסיבה וגם אז הבינו החוגגים לרבות החשודים עצמם כי הוא חש שלא בטוב ואינו מתקשר עם הסביבה. בכל זאת הם בחרו שלא להזעיק מד"א או משטרה למקום ורק סמוך לשעה 12:58 פנו למד"א, אחרי שהצעיר כבר קרס ופרפר. הוא פונה במצב קריטי לבית החולים בסביבות השעה 13:30, שם נקבע מותו.

המשטרה עיכבה לחקירה שמונה חשודים ועצרה ארבעה ממארגני המסיבה. אחד העצורים בפרשה חשוד בעבירות של גרימה בכוונה או באדישות למותו של אדם - עבירה שהעונש בגינה הנו מאסר עולם, שיבוש מהלכי משפט וניהול עסק ללא רישיון. גורמים המעורים בפרטי החקירה מציינים כי במהלך החקירה הכחיש הצעיר כל קשר לפטירתו של צפריר וטען כי האירוע הטרגי לא התרחש כלל במסיבה, אלא בחניון למעלה, שעה שלדבריו המנוח וצעירים נוספים עלו לצרוך סמים כביכול.