ארבעה ימים לפני שהסגר על ישראל ייכנס לתוקפו, התארחה שקמה שוורצמן ממחאת "הדגלים השחורים" בתוכניתם של בן כספית ופרופ' אריה אלדד ב-103FM וסיפרה על ההחלטה של התנועה להפסיק את ההפגנה בבלפור בזמן הסגר, ולהעבירה לגשרים ולצמתים: "בתקופת החגים אנחנו חושבים שאנשים רוצים להפגין יותר קרוב לבית, ולכן את הפוקוס אנחנו מעבירים לשם". תא"ל (מיל') אסף אגמון ממחאת "אין מצב" תקף בתגובה את 'הדגלים השחורים': "המחאה הזאת צמחה מזה שכמה אנשים טובים בראשות אמיר השכל הבינו שכיכר רבין זה לא המקום של המחאות, והיא צריכה להיות בבלפור בירושלים, מול הסמל השלטוני של מעון ראש הממשלה, וזו ההצלחה של המחאה". 

ההפגנות הערב בירושלים, הדגלים השחורים

כספית: שקמה שוורצמן שלום, מחאת הדגלים השחורים. הודעתם שבזמן הסגר אתם יורדים מבלפור. אני מבין ששיירות הרכבים, הצמתים והגשרים, שם אגב אפשר להפגין תוך שמירה על הכללים – אפילו על ה-500 מטר – זה נמשך.
שוורצמן: "בוודאי שזה נמשך, ומתעצם ומתגבר ככל שניתן, מאחר ואנחנו נכנסים לסגר בגלל שיש לנו ראש ממשלה שעסוק אך ורק בעצמו, והסגר הוא עדות לכישלון המוחלט הניהולי שלו, כישלון שהוא תוצאה ישירה של העובדה שהוא מתרכז אך ורק בעצמו ולא בנו האזרחים".

פרופ' אלדד: ובכל זאת, מה שכנע אתכם לרדת מבלפור ולהתפזר בגשרים ובצמתים? כספית: לעת עתה.
שוורצמן: "בכל רגע נתון אנחנו עושים את ההיערכות שלנו בנוגע לאיפה נמצא הכוח, ואיפה אנחנו יכולים לגייס עוד אנשים למחאה הזו. אנחנו קוראים לכל האנשים לצאת ולהצטרף ולבוא ולהפגין. בתקופת החגים, אנחנו חושבים שאנשים ירצו להפגין יותר קרוב לבית ולכן את הפוקוס שלנו אנחנו מעבירים לשם".

פרופ' אלדד: השאלה אם שמעתם את הקריאות בציבור שאומרות, אם להם מותר אז אנחנו גם עושים – חתונות ובתי כנסת. או שזה לא עבר אצלכם?
שוורצמן: "אנחנו חושבים כל הזמן על הציבור הישראלי, על המצוקה שהוא נקלע אליה כתוצאה מהתנהלות כושלת של ראש ממשלה נאשם בפלילים שדואג רק לעצמו. כל רעשי הרקע שמגיעים, וההשוואות שרלוונטיות יותר ורלוונטיות פחות לכל מיני ציבורים אחרים, הן לא רלוונטיות. ההחלטה שלנו היא להמשיך את המחאה גם בתקופת החגים בכל הכוח, והכוח נמצא בציבור אצל האנשים. אנחנו רוצים שכמה שיותר יוכלו לצאת, שכמה שיותר ירגישו שזה הדבר הנכון עבורם לעשות ולאפשר את הפלטפורמה הזאת".

כספית: רגע, בואי נעשה סדר. אתם חושבים שלהגיע לבלפור ולהתקהל שם ב-10-20 אלף זה צריך להיפסק, אבל אתם בעצם אומרים, אותם אנשים שבאים לגשר או לצומת הקרוב למקום מגוריהם בשעת בין ערביים עד שקיעת השמש, מנופפים בדגלים, זה בסדר. ואולי אתם גם חושבים שכך תחסכו קצת אנטגוניזם מהציבור הרחב, שמסתכל על הקטע הזה בבלפור כמו על פריווילגיה?
שוורצמן: "בכל רגע נתון אנחנו חושבים מה נכון עבור המסרים ועבור המחאה שלנו, ועל מנת שהמחאה תישאר ממוקדת בדבר שאותו אנחנו רוצים להשיג, וזה שראש הממשלה הנאשם בפלילים יפנה את מקומו לטובת מישהו שטובת הציבור לנגד עיניו. ואנחנו שוקלים בכל רגע נתון מה נכון לעשות. זו ההחלטה שלנו כרגע, לתקופת החג, כדי לפקס את כל הכוח שלנו בגשרים, בצמתים ובכיכרות".

פרופ' אלדד: את ערה לעובדה שחבריכם למאבק נכנסים בכם חופשי?
שוורצמן: "אני חושבת שחברי למאבק הם חברי למאבק, וכל מי שמטרתו לגרום לכך שתהיה פה ממשלה של האזרחים ולמענם, ושיהיה פה ראש ממשלה שאנחנו סומכים עליו, ושקבלת ההחלטות שלו היא לא מתוך תיקיו הפליליים אלא מתוך טובת הציבור, כל מי שרואה את הדברים ככה..."

פרופ' אלדד: הצלחת להגיד את זה פעם רביעית. כספית: ככה מעבירים מסרים, מה אתה רוצה?
שוורצמן: "אני אגיד את זה גם אלפיים פעם".

פרופ' אלדד: בסוף אתה לא שומע את זה.
שוורצמן: "אני אגיד את זה גם אלפיים פעם כי זה הדבר היחיד שחשוב, אני לא מוחה בשביל שום דבר אחר. אני חושבת שגם אם יש מחלוקות על הדרך, כל מי שזה היעד הסופי שלו, מבחינתי הוא שותף".

כספית: תת אלוף (מיל') אסף אגמון, מחאת 'אין מצב', שלום. פרופ' אלדד: אין מצב שתקשיבו לקול ההמון ולא תתקהלו בבלפור?אגמון: "המחאה זה בלפור. כל מה שקורה בגשרים, בצמתים, בתל אביב, בכל המקומות, זה רק האדווה של העיקר של הגל, שנמצא בבלפור. המחאה הזאת צמחה מזה שכמה אנשים טובים, בראשות אמיר השכל, הבינו שכיכר רבין זה לא המקום של המחאות כפי שהיה עד היום, והמחאה צריכה להיות בבלפור, בירושלים, בעיר הבירה שלנו, מול הסמל השלטוני של מעון ראש הממשלה. וזאת ההצלחה של המחאה. זה מה שמביא את הצעירים לירושלים, להבין שזאת העיר הכי חשובה שיש למדינת ישראל, והסמל השלטוני, מעון ראש הממשלה, הוא המקום שמולו צריך להפגין".

כספית: אין ויכוח על מה שאתה אומר, ולכם יש זכות ראשונים, ובכלל אמיר השכל עמד עד לפני רבע שעה לבד, והכל טוב, וקרדיטים וסבבה, וכאן אני חוזר לשאלה הקלישאתית – מה אתה רוצה, ליהנות או לנצח? אני מוחה הרבה לפניכם, והשאלה היא איך אתם לא מבינים שאתם גורמים עכשיו נזק למאבק? איך אתם לא מבינים שהמוני בתים בישראל, ולא השמאל הזה שרואה את שושקה וכל כך נהנה למרות שזו דמות מבחילה שמרחיקה אנשים מהאירוע.

איך אתם לא מבינים שעכשיו הולך להיות ראש השנה ויום כיפור, ולעשות שבועיים הפסקה זה לא לוותר על המחאה, להיפך. זה לחדש מצברים, זה להגיד לעם ישראל שאנחנו כולנו ביחד אתכם בסגר, שאנחנו לא פריווילגים למרות החוק של הקורונה, ולא להיאחז בחוק כמו שנתניהו נאחז בחוק שמאפשר לו לכהן כראש ממשלה, אלא פשוט להתנהג בהיגיון ובשכל הישר?

פרופ' אלדד: ראית את הסרטון של הבחור מבני ברק שאמר שהוא נוסע להפגנה ועשה צחוק מהשוטרים המסכנים כי הם לא יכולים להגיד לו לא. כל אחד משתמש בכם כלגיטימציה לשבור סגר.
אגמון: "אנחנו ממוקדי מטרה. המטרה שלנו היא לשחרר את מדינת ישראל מביבי נתניהו, כל שאר הדברים הם בכלל לא קשורים".

כספית: אתם מרחיקים את המטרה, אתם יוצרים עוינות למחאה, אתם יוצרים הרבה מאוד אנשים שאומרים שאתם חבורה של מנותקים, במקום שנתניהו יהיה מנותק. המדינה הזאת הולכת לסגר.
אגמון: "את הנאום שאני נאמתי בצעדת מגש הכסף, אתה יודע שהוא מופץ בכל ארצות ערב, ובאירופה ובארצות הברית?"

פרופ' אלדד: למה ארצות ערב שמחות על הנאום הזה אני מבין. כספית: אבל מה זה קשור, אסף? הנאום שלך היה מצוין, הכל סבבה. שבועיים הפסקה יבטלו את הנאום שלך ויבטלו את הנאומים שיהיו אחרי?
אגמון: "אתם הזמנתם אותי בשביל להשמיע את דעתכם, או שאתם רוצים שאני אדבר?"

כספית: הזמנו אותך גם כדי להתווכח איתך קצת, זה לא נורא.
אגמון: "אני אוהב להתווכח, אבל תנו לי גם לדבר כי אתם מתווכחים לא איתי. אנחנו זוכים בלגיטימציה אדירה מכל שכבות העם. אנשים שעד היום לא יצאו להפגין, יוצאים ואומרים כי הם מבינים שהסגר הוא עוד סימפטום של ניהול כושל של משבר הקורונה. אנחנו המדינה היחידה בעולם שהולכת לסגר שני. למה? בגללנו? בגלל שיש ראש ממשלה כושל, עם ממשלה כושלת, עם ראש ממשלה חליפי כושל שלא מנהלים את המשבר הזה".

פרופ' אלדד: ולכן אתם תחמירו את הכשל?
אגמון: "אנחנו לא מחמירים את הכשל".

פרופ' אלדד: אתם מחמירים את הכשל בדבר אחד, אתם מהווים דוגמה שלילית ותירוץ לכל מי שרוצה להפר.
אגמון: "זה לא נכון. אתה רופא, אתה מבין יותר ממני. אתה ב-2006 הוצאת אתר אינטרנט שקרא למרי אזרחי, לאוהלים. אנחנו עדיין לא עושים מרי אזרחי".

כספית: הופה הופה, את זה שכחתי, תודה רבה. אני אשתמש בזה עוד הרבה. פרופ' אלדד: זה לא נכון, זה היה ב-2005.
אגמון: "2005, אתה צודק. ב-2006 הרביצו לך ופצעו אותך כמו שפצעו אותי".

פרופ' אלדד: אבל עדיין החרדים והערבים מסתמכים על זה. הם אומרים, אם להם מותר גם לנו.
אגמון: "החרדים לא אומרים את זה, החרדים אומרים דברים אחרים לגמרי, ובגלל שיש להם כוח פוליטי אז ביבי משנה את הנושא של הסגר. אף אחד לא הוכיח שההפגנות בבלפור מגבירות את התחלואה, נהפוכו. ההפגנות בבלפור יביאו בסוף את זה שנתפטר מראש הממשלה הכושל הזה, ואז יהיה מישהו אחר שיטפל בקורונה כמו שצריך".

כספית: אני חושב שאתם מרחיקים את זה.
אגמון: "אתה טועה".

כספית: יכול להיות שאני טועה, אני חושב שיש לי טיפה יותר ניסיון, אבל אולי אני טועה. לא מוציא מכלל אפשרות את האפשרות שאני טועה. ואני חושב שאתם רוצים ליהנות ופחות רוצים לנצח.
אגמון: "אנחנו באמצע מלחמה, ואנחנו עוד מעט גורמים לזה שביבי גמור. הוא ילך. הוא נסע עכשיו לארצות הברית לחתום על הסכמים שממשלה לא חתמה עליהם, שממשלה לא אישרה אותם, וכולם מסתכלים על זה".

כספית: בביקורת על ביבי אין לנו ויכוח. יש לנו ויכוח על השיטה, ועל הנראות ועל הדוגמה האישית והסולידריות, ואת הוויכוח הזה דיי מיצינו. הצעתי לך שיטה אחרת, נורא פשוטה. לכנס מסיבת עיתונאים ולהגיד, עם ישראל, אנחנו נכנסים לשלושה שבועות של חגים, אנחנו לא קוראים למרי אזרחי, אנחנו לא קוראים לאי-ציות כי אנחנו לא רוצים אנרכיה, כי אנחנו עדיין אזרחים במדינה הזו, ובניגוד לראש הממשלה שמכהן עם כתב אישום אנחנו לא נאחזים בחוק, אנחנו לוקחים הפסקה וחוזרים בפול אנרגיה מיד אחרי החגים. ותאמין לי שאתם תפתחו פה את הדלת להרבה שכבות שעדיין לא הגיעו למחאה לצערי הרב, וגם לא יגיעו כשאתה ושושקה תמשיכו לחשוב ככה. אבל מיצינו את הויכוח הזה.
אגמון: "אני לא שושקה, ומותר לכל אחד להפגין בכל דרך שהוא רוצה, בדרך יצירתית, אני מכבד כל אחד".

כספית: אתם רוצים ליהנות, תמשיכו ליהנות.
אגמון: "אנחנו לא נהנים. אני סובל. כששוברים לי את הצלעות אני לא נהנה, אולי אתה נהנה כששוברים לך צלעות".

כספית: לא אני, וגם לא אריה ששברו לו יד.
אגמון: "אני סובל ולא נהנה וזה בא על חשבון המשפחה שלי, אבל כשאתה נלחם אתה לא יכול להגיד, חבר'ה סליחה עכשיו קשה לי אני לוקח פסק זמן".

כספית: אתה כן יכול, בכל מלחמות ישראל היו גם הפוגות וגם הפסקות וגם התארגנויות. פרופ' אלדד: לפעמים צריך לאגף, לא תמיד עם הראש בקיר.

אגמון: "אנחנו לא הולכים עם הראש בקיר ואתם עוד לא מכירים את מה שאנחנו הולכים לעשות בתקופה של הסגר. אנחנו נפתיע גם אתכם וגם את ביבי, הוא יצטער על זה שעשה את הסגר השקר הזה. הוא יצטער על זה".