"הדברים לא ברורים": המאבקים הפוליטיים על רקע המאבק הלאומי להורדת התחלואה מעוררים הדים רבים בחברה הישראלית. יו"ר מפלגת "ישראל ביתנו" אביגדור ליברמן, שוחח עם בן כספית ואריה אלדד ב-103fm ומתח ביקורת חריפה על התמודדותה של הממשלה עם משבר הקורונה, והתייחס לסיכויים כי מדינת ישראל תלך לבחירות פעם נוספת בשנה הבאה.

כספית: "בוא נתחיל רגע עם הקורונה בכל זאת. ראיתי עכשיו בציוצים של ישראל ביתנו שאתה חוזר מסיור בנושא הזה".
"הייתי בסיור במשל"ט, דיברתי עם כל האנשים המצוינים שמפעילים את מרכז השליטה, שוחחתי עם רוני גמזו ועם איתמר גרוטו. לצערי הציפיות הלא טובות התממשו. שאלתי אותם מה הבעיה הכי גדולה מבחינתם, והם אמרו בצורה הכי ברורה, שהבעיה היא אובדן אמון הציבור במקבלי ההחלטות ובשיקולים שלהם".

"הבעיה השנייה היא אותן תקנות שפורסמו. גם הפרופסורים שהיו שם אמרו שאי אפשר להבין אותן. יש שם כפילויות, הדברים בלתי ברורים, ומה צריך לעשות האזרח מן השורה? מה צריך לעשות שוטר שאחראי על אכיפת התקנות? אני מציע שתנסו להקריא את כל התקנות במשך השידור שלכם, אף אחד לא יצא נורמלי".

אלדד: "זה ששוטר או חייל צריכים להפגין שיקול דעת, זה לגמרי בסדר. אבל אתה קראת גם לציבור להפגין שיקול דעת ולא לקבל את הנחיות הממשלה. אז מה אתה רוצה מהחרדים? להם יש שיקול דעת משלהם".
"בנוגע לשיקול הדעת, זה קריטי כשאתה מבין שהממשלה מקבלת החלטות לא על סמך נתונים ולא על סמך או מדע, אלא על סמך שיקולים קואליציוניים פוליטיים. ברור שהציבור פה צריך להפעיל שיקול דעת, וגם המנהיגים. שיקול הדעת הציל אותנו כמה פעמים, אני יכול לתת לכך שתי דוגמאות: כאשר אריק שרון במלחמת יום הכיפורים החליט על צליחת התעלה, שיקול דעת שהציל את מדינת ישראל ובלעדיו אולי לא היינו מדברים עכשיו בשידור. וגם רבין במלחמת המפרץ הראשונה, שאמר שכשהוא שומע אזעקה, הוא עוזב את החדרים האטומים ופשוט יורד למקלט. יש רגעים בהם אתה צריך להתייצב, בין אם זה נעים או לא נעים..."

אלדד: "אבל אתה קראת לכל אחד לעשות מה שבראש שלו"; כספית: "היהודים הם עם חכם".
"נכון, זה עם הרבה יותר חכם ממקבלי ההחלטות. כשראש הממשלה לפני טיסה שלו לארה"ב מזמין לעצמו מטוס נפרד ורק אחרי מחאה ציבורית ולחץ ציבורי מבטל את זה, ברור ששיקול הדעת נפגע. אותו דבר במקרה בו הרמטכ"ל מבטל לחודש יציאה הביתה לכל הלוחמים והחיילים בהכשרות, אבל כל תלמידי הישיבות חוזרים הביתה למשפחותיהם, אחרי שהיו במקומות בהם אנו רואים לצערי את שיעור ההדבקה הכי גבוה".

כספית: "הם עושים בדיוק מה שביקשת מהם".
ליברמן: "אם היו מפעילים את שיקול הדעת במקרה הזה, הם לא היו חוזרים הביתה לדירות צפופות של 14 עד שמונה נפשות. זה שהממשלה מאפשרת את זה, רק אומר שהשיקול פה היה פוליטי וקואליציוני. כאשר עוזרים של ראש הממשלה, למרות שקיבלו בידוד מקוצר של 5 ימים בלבד – גם זה? איזה מין התנהלות זו? ראש הממשלה וכל הפמליה קבעו לעצמם בידוד של 5 ימים, כולנו חוטפים שבועיים".

אביגדור ליברמן (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אביגדור ליברמן (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

כספית: "אתה כבר סיימת את שלך?"
"אני סיימתי את שלי - אני דווקא נהניתי מהבידוד. איך אמר יוסי שריד, אם יש אלוהים כנראה שהוא נתן לי מלמעלה עשרה ימי חופש. כבר שכחתי מתי הייתי כל כך הרבה בחופש..."

"כספית: שיחקת טניס עם עצמך בטח. תגיד, מה אתה חושב על שני דברים שקורים היום: האחד הוא ההחלטה להגביל את ההפגנות לתקופת הסגר, ואגב ראש הממשלה אמר עכשיו בצ'אט בפייסבוק שהסגר ימשך לפחות חודש אם לא יותר. ודבר שני, היית שר הביטחון עד לא מזמן, מה אתה חושב על השימוש בחיילי צה"ל שעמדו היום והגנו על הכנסת מפני מפגינים? האם זה ראוי לדעתך?"
"אני אוהב לקבל החלטות על סמך נתונים. אני שאלתי ועדיין שואל, האם יש נתונים לגבי הדבקה בהפגנות? לא קיבלתי תשובה עד עכשיו. אז לגבי אותם מפגינים, אותם מובטלים עצמאים, אותם בעלי מפעלים ומכוני כושר, אותם ספרים, אותן מסעדות שפשוט משגעים אותם, כמה מהם באמת קיבלו פיצוי? כמה מהם נהנו מהחל"תים האלה?"

"אתה מדבר עם כל אחד מאותם עצמאים קטנים, ולא יודע מי מקבל סיוע. כל אחד שאני מדבר איתו רק מספר איך מורחים אותו, איך מתישים אותו, ובסוף מגיע פיצוי מאוחר מדי ומעט מדי. אלה אנשים שבאמת אין להם כבר מה להפסיד, במיוחד בעלי עסקים קטנים שנפתחו בשנה האחרונה, שאין להם איזושהי היסטוריה עם החזרים קודמים, הם באמת נמצאים על סף הרעב. צריך להבין שהמחלה זה לא רק קורונה, אנשים נכנסים לייאוש, לדיכאון, לא הספיקו להתארגן, והיה ברור לכל בר-דעת שהסגר יימשך מעבר לחגים. זה מצד אחד, ומצד שני - לא ידעו שבצאת יום הכיפורים תהיה הצטופפות אצל הטישים של האדמו"רים? ראינו את כל התמונות האלה".

אלדד: "אז היית שולח חיילים כדי לעצור את ההתקהלויות האלה".
"החיילים צריכים לעזור למשימות ביטחון. המשטרה קורסת. אני מבין את השוטרים, הם לא יכולים להיות בכל מקום, ומה לעשות, זה לא בפעם הראשונה. בכל מדינה נורמלית כשרואים שיש עומס והאתגרים הביטחוניים כל כך גדולים, מפעילים גם את משמר הגבול וגם, אם אין ברירה, את הצבא".

כספית: "ראינו את זה גם בהתנתקות".
"גם איפה שאתה גר, אריה, ביהודה ושומרון – מפעילים לפעמים חיילים ולא משטרה כדי להבטיח את ביטחונם של האזרחים".

כספית: "טוב, אבל ביהודה ושומרון אין ריבונות למרות שנתניהו הבטיח. תשמע, עד לאחרונה חשבת שיהיו בחירות אבל בינתיים זה נדחה, ואני לא יודע אם יהיו או לא יהיו. איך אתה מסביר את זה?"
"לא, אני אמרתי שהבחירות יהיו בחודש מרץ, אם אני צריך לנחש מה יקרה. אני מסתכל על אי התפקוד של הקואליציה הזו. אתה מדבר על שיקול הדעת ואמון הציבור? אנחנו מדינה בלי תקציב של שנת 2020 ואנחנו עוד מעט מסיימים את השנה, נגיד בנק ישראל אומר שהיעדר תקציב לשנת 2021 זה גורם סיכון, אין לנו ועדת שרים לחקיקה, אין חשב כללי, אין ראש אגף תקציבים, אין פרקליט, אין שום דבר".

אביגדור ליברמן (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
אביגדור ליברמן (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

אלדד: "בסיטואציה הקשה הזו שאתה מתאר, למה בנט דוהר בסקרים ומרקיע שחקים, והמפלגה שלך מדשדשת במקום?"
"קודם כל, אתה יודע שהסקרים לא מעניינים אותי. לי יש משנה סדורה, ואני באמת פועל למען הדברים שאני מאמין בהם, וזה לא משנה מה יש בסקרים, למרות שהסקרים לגמרי לא רעים. ראיתי התייצבות על שמונה עד תשעה מנדטים, ובסקרים פנימיים של המפלגות האחרות ושלנו, לא ראיתי סקר בו אנחנו על פחות מ-2 ספרות של מנדטים. אבל עזוב, הסקרים לא משנים, זה דבר שולי, אני מבטיח לך שהתוצאות של הבחירות יהיו אחרות לגמרי, ואני מניח שגם יהיו שחקנים אחרים. שאלת לגבי בנט ומפלגת ימינה? אני לא יודע מה יקרה עם ימינה".

"האם תהיה מפלגת ימינה בבחירות? אני שמתי לב לכמה פרטים מרתקים, למשל: אני מסתכל על בצלאל סמוטריץ'. ב-26 ביולי הוא העלה הצעת חוק לשינוי חוק השבות, ומי שלא התייצב ולא דיבר ולא גיבה אותו באף מילה היה בנט. ב-16 בספטמבר, מעלה עוד פעם סמוטריץ' הצעה לוועדת חקירה פרלמנטרית בנושא ניגודי עניינים של היועמ"ש. גם שם מי שלא מגיע להצבעה זה בנט. מצד שני, אני רואה שכתב החצר הראשי יעקב ברדוגו עשה ראיון מה זה מפרגן לבנט בעיתון 'ישראל היום', ממש ראיון של יחסי ציבור".

"ברור שראיון כזה על-ידי ברדוגו ב'ישראל היום' הוא בלתי אפשרי ללא אישור מבלפור. אני רואה שבנט נמנע מלבקר את נתניהו, ונתניהו נמנע מלבקר את בנט. נתניהו מבקר את התקשורת, את ועדת הקורונה, אותי, את כולם – אבל לא את בנט. מה המסקנה שלי? א' – בנט כנראה החליט לקראת הבחירות להפריש את סמוטריץ' החוצה, ו-ב' – לדעתי הוא הולך עם נתניהו אחרי הבחירות. אין לי שום הסבר אחר לכל ההתנהלות שלו כיום בכנסת עם ימינה. ימינה הם כאילו חלק מהממשלה, חלק מהקואליציה הרבה יותר מכחול לבן למשל, ומצביעים עם הממשלה הזאת".

כספית: "אתה מאמין שבנט סגור עם נתניהו אחרי כל מה שנתניהו עשה לו? זרק אותו מתיק הביטחון, השאיר אותו מחוץ לגוש הימין. אחרי כל זה בנט ינגב את הרוק ויחבור שוב לנתניהו? אני מתקשה להאמין לזה".
"גם אנחנו בגוש הימין, אבל אנחנו אומרים שאם ימין רוצה להיות ימין, הוא חייב להשתחרר מנתניהו. אנחנו לא רצינו להיכנס, למרות כל הפיתויים והלחצים. בנט ניסה להיכנס ופשוט לא לקחו אותו ואת ימינה כולה, וגם אחרי שנתניהו פעל בצורה כמעט היסטרית כדי למנוע מאיילת שקד להיבחר לוועדה למינוי שופטים, גם אחרי זה הם ממשיכים שם... זו בעיה שלהם. אני מדגיש שאין לי שום מידע בנושא, אבל כשאני מסתכל על כל ההתנהלות, נראה שבנט מתכוון להפריש את סמורטיץ' החוצה לקראת הבחירות הבאות, וכנראה הוא ונתניהו סגורים".

אביגדור ליברמן (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
אביגדור ליברמן (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

כספית: "אז יש פה איזשהו תרגיל? לפי הסקרים, חלק מהקולות של בנט באים מהמרכז-שמאל. הוא לוקח שלושה מנדטים מכחול לבן".
"עזוב סקרים. אם אתה שואל אותי מה יקרה עם הבחירות, ברור שנתניהו ובנט מתואמים וכנראה החליטו שילכו יחד, אולי עוד לפני הבחירות, אבל כנראה שאחרי הבחירות. וכנראה שיהיו עוד שחקנים חדשים על המפה הפוליטית, כל מה שאתם רואים היום בסקרים – כתוב על קרח".

כספית: "אתה צופה עוד חיבורים, איחודים והצטרפויות? ישראל ביתנו, למשל, יכול להתחבר עם מישהו לפני הבחירות?"
"ישראל ביתנו תרוץ לבד ללא שום צל של ספק. אנחנו מפלגה עם תפיסת עולם, עם עמוד שדרה, ואנחנו נרוץ לבד. אני שומע שגם ראש עיריית ת"א ועוד כל מיני אנשים נוספים מתכוונים לרוץ, אז אני לא יודע אם המפה הפוליטית לקראת הבחירות תהיה דומה או זהה למפה הפוליטית של היום".

כספית: "ואתה עדיין אומר שבדצמבר נתניהו ירוץ לבחירות שייערכו במרץ, למרות מצבו, למרות המספרים שלו, למרות שכמו שאתה אומר – שום דבר טוב לא מאיים עליו".
"לצערי, שום דבר טוב לא מאיים עלינו, אבל ניחא. למה אין לנו תקציב של שנת 2020? הרי דחו את התאריך האחרון לדצמבר, כלומר יש אופציה לסגור תקציב לשנת 2020 שבוע לפני תום השנה. זו בדיחה. ברור שנתניהו לא מעביר את התקציב כי הוא משמר את האופציה לפרק את הקואליציה על הסעיף התקציבי, כי רק במקרה כזה הוא לא חייב להעביר את ניהול המדינה לאדון בני גנץ, ולכן הוא משמר את האופציה הזאת כדי שב-23 לדצמבר הוא יגיד שאין תקציב, הכול מתפרק, לא צריך חוק לפיזור הכנסת, הכנסת מתפזרת מעצמה והולכים לבחירות, ואז תספרו 90 יום. זה יוצא בסביבות ה-20 במרץ".