לאחר שלקוחותיה נתקלו בחסמים בכניסה לנתב"ג, הודיעה ישראייר כי תפסיק למכור כרטיסים לטיסות במהלך תקופת הסגר. היום (רביעי), עדכנה החברה כי הגישה עתירה דחופה לבג"ץ שעניינה ביטול האיסור על יציאה מישראל עם כרטיס טיסה שנרכש לאחר כניסת הסגר לתוקפו.

ישראלים בנתב"ג יום לפני הסגר קרדיט אבשלום ששוני


"היום הוגשה עתירה דחופה לבג״ץ על ידי ישראייר, שעניינה ביטול האיסור על יציאה מישראל עם כרטיס טיסה שנרכש לאחר יום 25.9.20. זמן קצר לאחר מכן ניתנה החלטת בית המשפט העליון המורה לממשלת ישראל להגיב לעתירה לגופו של עניין עד ליום 13.10.20 בשעה 10:00".

עוד הוסיפו בחברה כי "יש בכך יותר מרמז שבית המשפט העליון מצפה כי ממשלת ישראל תודיע בתגובתה שאין בכוונתה להאריך את איסור היציאה למדינות ירוקות לאחר יום 14.10.20. ישראייר מאמינה שיש  בכך בשורה לעובדיה ולכלל עובדי ענף התעופה והתיירות אשר יושבים בחל"ת בביתם ומשוועים לעבודה". 

כזכור, לפני כשבוע דחה בג"ץ את עתירתה הראשונה של החברה, שביקשה לאפשר לה למכור כרטיסי טיסה גם לאלה שרוצים לצאת לחופשה לאחר החלת הסגר בישראל. "מה שקורה היום זה שיש החלטות נטולות היגיון, ומכיוון שאין בהן היגיון, הציבור לא מציית להן", אמר מנכ"ל חברת ישראייר, אורי סירקיס בשיחה ב-103FM. 

"הטיסות הללו, אנחנו נקיים אותן, אם יהיו מלאות או לא, משום שיש לנו מחויבות. יש לנו מחויבות למי שקנה כרטיסים לפני הסגר ויש לנו מחויבות להשיב את האנשים שיצאו מהארץ. שיעור התפוסה של הטיסות הללו עומד על קצת מעל 50%, אני מדבר על טיסות למדינות ירוקות. אני מניח שאם לא הייתה מגבלה, הוא היה מטפס ל-80%, והנזק הכלכלי נאמד בשני מיליון דולר", הוסיף. 

תור בנתב''ג יום לפני הסגר (צילום: אבשלום ששוני)
תור בנתב''ג יום לפני הסגר (צילום: אבשלום ששוני)

בישארייר טענו כי מאז הגשת העתירה בשבוע שעבר נעשו כבר פעולות נוספות בהן פנייה למשרד התחבורה וליועץ המשפטי לממשלה בברשה שיבטל את האיסור על הטיסות היוצאות של הישראלים למדינות שנחשבות לירוקות. במקביל, איגוד סוכני הנסיעות וחברי הכנסת שרן השכל ואלכס קושנר פנו בבקשות דומות. חרף הפניות, האיסור על מכירת הכרטיסים הוארך כאמור. 

עוד ציינו בחברת התעופה כי הממונה על בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, התבטאה בנושא וטענה כי האיסור על טיסול נובע מסיבות של שוויון וכי ראש הממשלה נתניהו התייחס לנושא בעצמו וטען כי הוא האיסור נועד כדי לשמור על הסולידריות. לדעת החברה מאידך, אין מקום לאיסור שאין בו היגיון רפואי. כדי לתקף את דבריהם טענו כי על פי מדידות של משרד הבריאות, בנתב"ג ישנם שני חולים מאומתים על כל 100 טיסות. 

כ-5,000 ישראלים המריאו מנתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)
כ-5,000 ישראלים המריאו מנתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)

בתוך כך, ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, דרש במכתב דחוף מוועדת השרים להתמודדות עם נגיף הקורונה שיכנסו דיון שמטרתו לאשר את מתווה "מגן אילת", אשר במסגרתו הכניסה לעיר תתאפשר רק דרך כביש 90 או נמל התעופה רמון, וכי מי שאינו תושב העיר יצטרך להציג אישור כי נבדק לקורונה ויצא שלילי ב-48 שעות שלפני הגעתו. 

עוד הציע כי שדה התעופה רמון ייפתח לטיסות לואו-קוסט ישירות מחו"ל לקראת החורף וגם שם יידרשו התיירים להציג בדיקות באופן דומה. אם הקבינט לא יקיים דיון על המתווה שאמור להפוך את אילת ל"אי ירוק", הזהיר ראש העיר, העירייה תשקול לעתור לבג"ץ. 

שדה התעופה רמון שבנגב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שדה התעופה רמון שבנגב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"המשמעות הישירה של ההגבלה האוסרת על תושבי ישראל להגיע לעיר אילת היא אבטלה של כ-15 אלף משפחות המהווים כ-80% מתושבי העיר. הנזק הכלכלי והחברתי לעיר עלול להיות בלתי הפיך", מתריע הלוי ומדגיש שאילת מוגדרת על פי מתווה הרמזור שגובש על ידי הפרוייקטור פרופ' רוני גמזו, כ"עיר ירוקה", הסביר הלוי.