המשטרה נערכת בכוחות מתוגברים לקראת אירועי "הושענא רבה" ושמחה תורה במסגרת תקנות החירום, כחלק מהמאבק למניעת התפשטות נגיף הקורונה, בעיקר במוקדים שנחשבים כבעייתיים כמו שכונת מאה שערים בירושלים, בית שמש, אלעד, בני ברק ואזורים בצפון הארץ.

ל"מעריב" נודע כי המשטרה מסגלת את אותה מתכונת מההיערכות לקראת חג הסוכות, אלא שעתה מנסים למנוע את מאורעות מוצאי השבת האחרונה שהובילו לאירועים חריגים וקשים ולסרטונים שחלקם נחקרים במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש), בפרקליטות ובמקומות אחרים ומעמידים את המשטרה במשבר אמון לכאורה מול הציבור.

עימותים בין חרדים לשוטרים ועצורים בבני ברק. צילום: ישראל סנדורסקי

במשטרה מתכוונים "לשתול" בלשים וכוחות סמויים בתוך הקהילות על מנת למנוע פעילות שיהיה בה כדי להפר את תקנות החירום או להוביל להתקהלויות, וזאת תוך סיכול התארגנויות לקראת חגיגות שמחת תורה.

במשטרה מאמינים כי הציבור החרדי וכמוהו זרם החסידויות הפנימו את הסיכון בהידבקות באירועים המוניים, וכפי שנמנעו לרוב מלחגוג את שמחת בית השואבה - כך יפנימו וימנעו מלקיים חגיגות המוניות.

למרות ההיערכות והתוכניות המתגבשות בשעות האחרונות נדמה כי חרף ההצהרות לפעול ביד תקיפה כנגד מפרי התקנות ומפרי הסדר - המשטרה לא תיכנס לעימותים ישירים מול תהלוכות שילוו בספרי תורה, וזאת כל עוד אלו יתנהלו תוך שמירה והקפדה על מרחק בין המתפללים ועטיית מסיכות על הפנים. במקרה שבו יופרו התקנות המשטרה תיאלץ לפזר את ההתקהלות גם במחיר של עימות מול הציבור, מהלך שיוביל להתפרעויות, יידויי אבנים והשתלחויות בשוטרים.

בתוך כך אתמול יצא מ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, כנגד הפרסומים המשמיצים לכאורה בנוגע למפקדי ושוטרי מחוז ירושלים וציין כי "מפקדי ושוטרי משטרת ישראל בכלל ומפקדי ושוטרי מחוז ירושלים בפרט ניצבים מול אתגרים מורכבים בפעילות האכיפה של תקנות הקורונה. לצערי לאחרונה הם נאלצים להתמודד גם עם ריבוי השמצות ושיח מתלהם נגדם, שלעיתים קרובות זולג לאלימות מילולית ופיזית המופנית כלפיהם. משטרת ישראל שייכת לאזרחי ישראל כולם ופועלת למענם. המשטרה אינה גוף פוליטי! האמירות באשר לפעילות מפקדים מתוך אינטרסים זרים משוללות כל קשר למציאות". כהן התייחס בין היתר למכתב המפכ"לים והניצבים בדימוס אל השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, והוסיף כי הוא מחזק את ידי המפקדים ובוטח בהם ובשיקול הדעת המקצועי שלהם.