בכביש הגישה להתנחלות יצהר הוצב אתמול שלט שבו נכתב: "כביש זה מוביל ליישוב יצהר - הכניסה לערבים מסוכנת". פעילים ביצהר שהציבו את השלט טענו כי הפעולה נעשתה בעקבות הבהרת צה"ל כי על תושבי יצהר לאפשר כניסת ערבים לשטחם. ממשטרת ישראל נמסר כי השלט הוסר ממקומו. צבי סוכות, דובר היישוב יצהר, הגיב היום (שלישי) לדברים בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM. לשיחה הצטרף פנחס ולרשטיין, יו"ר מועצת יש"ע לשעבר, וביקר את רפיסות הממשלה, לדבריו, בנושא.

ינון מה נשמע פנחס?
פנחס: "אישית מטפס על הקירות, מה המצב?".

ינון: פנסיה?
פנחס: "בין לבין, לא יכול להתחיל דברים חדשים כי בבידוד אני מזמן עובד חצי בהתנדבות בין אם בתנועה הקיבוצית עוטף עזה או משרד רה"מ בנושא הסדרת המאחזים".

ינון: נזהר מהקורונה?
פנחס: "לא נזהר אבל לא יכול לנסוע לרמת הגולן שהייתי רוצה להתקדם איתם בכמה מהלכים".

ינון: מה איתך צבי מיצהר?
צבי: "נוף מהמם, הרבה זמן לא ביקרת".

ינון: אתה צודק.
"מאשדוד ועד חדרה".

ינון: זה ארץ ישראל, לזה התפללנו. שמתם שלט הכניסה לערבים מסוכנת בכניסה ליצהר, מה הקטע?
צבי: "קודם כל זה לא היישוב תלה את השלט, זה כמה תושבים ששמו אותו על דעת עצמם. זה היה גימיק לכל השלטים שנמצאים על יותר מארבעים אחוז משטחי יו"ש שאוסרים על יהודים להיכנס לשטח זה, שהוא בעצם ערש מולדתנו. זה שלט גזעני כי כולם יודעים שלערבים ישראלים נותנים להיכנס לכל השטחים ביו"ש ורק ליהודים אסור, אז מישהו רצה להציב מראה".

בן: למה שלא תיסע לכפר ערבי הכי עוין ותשב ותשתה קפה? הרי את השלטים שאומרים שמסוכן ליהודים תולה ממשלת ישראל והצבא.
צבי: "אני אגיד לך, זו בדיוק הנקודה. ברגע שמדינת ישראל עושה משהו גזעני זה בדיוק מה שאנחנו רוצים להראות. זה נכון, תן לי את השיקולים שלי אם להיכנס או לא, אבל לאסור בחוק?".

ינון: יש אחריות של מדינה לשמור על האזרחים.
צבי: "אז אם מדינת ישראל מקבלת את זה שמסוכן להיות יהודי אז יש מצב שגם מסוכן להיות ערבי".

ינון: פנחס אנחנו איתך. העלית פוסט כואב על השלט.
פנחס: "על השתיקה של ההנהגה, לא כל כך על אנשי יצהר, חלקם ודאי יש להם זכויות, גם בתרומות אישיות מדהימות. אבל התופעה הזאת ולהתעלם מנציג מד"א שמגיע לעשות בדיקות קורונה והוא ערבי, ולא נותנים לו להיכנס?"

בן: רופא ערבי?
"כן, כן. קשה לי מאוד. אני לא רוצה להיכנס בהיבט הדתי למה המשמעות של המחויבות שלנו לתושב הארץ, והחשש מפיגועים כמי שחי כל התקופה הזאת ביו"ש שאני מכיר אישית ועל בשרי. אבל להתעלם מהסיפור של אותו רופא שהגיע? מבקבוקי התבערה ופגיעות בחיילי צה"ל ושוטרי מג"ב? להשוות את זה להחלטה ריבונית כואבת ככל שתהיה, שוויתרה על שטחי איי ונתנה לרשות הפלסטינית? החלטה איומה ונוראה אבל מה המשמעות של ריבון? להתעלם ולהגיד שזה גימיק? זה לא גימיק".

צבי: "זה איסור גזעני, אסור ליהודים להיכנס. אין כמעט מקום כזה בעולם".

פנחס: "אני לא מתווכח, החלטת ממשלת ישראל וכנסת ישראל להסכם אוסלו איומה ככל שתהיה, אני כאדם ציוני דתי מתייחס להחלטות ריבון גם כשהן הרסו בתים בעופרה ואת אמונה סתם. מרגע שהחלטה חלוטה היא ריבונית ואתייחס אליה. להתעלם ולהגיד שאני מונע מאיש מד"א להגיע למקום, והבעיה שלי היא לא אנשי יצהר עם כל הכבוד... השתיקה הרועמת של הפוליטיקאים המתיישבים שמנסים להשוות את זה כאילו לסיפור שטחי A ו-b זה לא הטרלה, אני לא מסכים. כי אם שבוע קודם היה סיפור של אותו סטז'ר, זה לא הטרלה".

ינון: אתם לא מקבלים רופא ערבי ליישוב?; בן: יש אינספור יידויי אבנים ביצהר.
פנחס: "הבעיה שלי היא לא יצהר אלא ההנהגה ההתיישבותית ששותקת".

ינון: צבי, הטענה שלא הכנסת רופא בגלל שהוא ערבי נכונה?
צבי: "זה נכון, יצהר זה יישוב חריג, הוא קצת יותר חוצפן, יש אנשים עם המון סגנונות וגם בתוך היישוב אין הסכמות על המון דברים. אנחנו בשום אופן לא מגבים מישהו שלוקח את החוק לידיים. מבחינתנו זה לא לגיטימי. לגבי הסטז'ר, ליצהר אין סמכות חוקית למנוע ממישהו להיכנס אם הוא אזרח ישראלי, יש לנו את הרצון שלנו וערבים שאנחנו לא מכירים אותם - אנחנו מפחדים שייכנסו ליישוב בלי ליווי ובלי בדיקה".

ינון: למה לא נכנס עם ליווי? 
צבי: "שבוע לפניו נכנסו בדיקות קורונה, בטח נכנסו".

ינון: עם רופאים ערבים?
צבי: "בטח נכנסים כל הזמן דברים כאלה".

בן: האירוע התפרסם והרופא אפילו התראיין ואמר שלא נתנו לו להיכנס כשהבינו שהוא ערבי.
צבי: "אני אומר שוב, אנחנו ככלל בעינינו חיים במדינה בה השלום עדיין לא פרץ ואין לי שום דבר גזעני. ערבים זה דבר מסוכן, לכן מדינת ישראל נותנת להם פטור מצה"ל".

בן: אתה אומר 'ערבים זה דבר מסוכן' ואח"כ אומר שיש גזענות נגד יהודים? שתדע שזו אמירה מזעזעת וסופר גזענית.
צבי: "לא כל הערבים מחבלים אבל כל המחבלים ערבים, מה לעשות? אני לא מפחד שיבוא יהודי וישחט אותי בבית".

בן: ברוך גולדשטיין?
צבי: "לא פגעו ביהודים".

פנחס: "החשש והפחד קיים אבל לפעמים הוא תירוץ. ברור שצריך לחשוד אבל יש את כבדהו, 'וזכרת את הגר שהיית במצרים'. לאדם דתי אני צריך להזכיר גם בהיבט הדתי מה היחס שצריך להיות לגבי גוי בלתי מעורב. אמנם יש פה הטיה, מי שקורא את התורה יכול לדעת שגר זה גוי ו'ואהבת את הגר'. יש החלטות ברורות והשאלות המוסריות קיימות. אם יש תאונת דרכים בשבת - האם מד"איסט דתי יצא לתאונת דרכים? יש המון שאלות עקרוניות אמיתיות.

אין לי בעיה עם אנשי יצהר, אני מכיר את האנשים המאוד אידיאליסטיים שחיים שם, אבל אף אחד לא מוצא לנכון להזדעזע חוץ מפנסיונר בשם פנחס. צריך להיזהר מאוד, המערך צריך להיות ערכי, אמוני, אני לא מדבר על בעיה של פחד כן או לא, ולא רוצה להתווכח אם היה פחד או שזו מדיניות. אפילו אם זה פחד, אני מכבד את הפחד ומעריך אותו אבל מצפה לאמירה ברורה לגבי בלתי מעורבים. לא ייתכן שהם ייפגעו, אנחנו פוגעים בעצמנו באותה מידה".

ינון: תחושה מביכה מאוד הקטע הזה עם הרופא, מאוד מביך.
צבי: "נכון, אני התקשרתי אליו והסברתי לו. אני לא יודע אם הוא קיבל את זה, מלחמה זה דבר נורא".

ינון: התנצלת?
צבי: "דיברתי איתו, אם אתם רוצים תדברו איתו. הייתה שיחה ארוכה וטובה".

בן: מנהל ביה"ח בנהריה הוא ערבי ישראלי.
צבי: "אין לנו משהו נגד ערבים אבל לצערנו הגדול והלוואי ויהיה פה כבר שלום, היום ערבים זה מסוכן. ונלך לדוגמה של אתמול, אנחנו לא חיים במציאות של שלום, יש סרט רע ועד אז נעשה בדיקות ככל שזה תלוי בנו".

בן: מילא בדיקה, אבל לא לתת להיכנס לבדוק חולה קורונה?; ינון: התקשר להתנצל.
"בהחלט התנצלתי".