המשרד לשירותי דת מפקיד, למרבה האבסורד, את האחריות על קבורה אזרחית־חילונית דווקא בידי המועצות הדתיות וחברות קדישא אורתודוקסיות, שמתמחות מטבע הדברים בהענקת שירותים דתיים.

על פי בדיקה שערכה עמותת חדו"ש - לחופש דת ושיויון, שנחשפת כעת ב"מעריב", עולה כי רק לאחרונה הועברה תמיכה בגובה של שני מיליון שקל לעמותת חברה קדישא בגוש דן לצורך הקמת בית עלמין אזרחי–חלופי בבית העלמין ירקון. 

על פי תיק העמותה במשרד המשפטים, מטרת העמותה היא קבורת המת לפי השולחן ערוך. המצב דומה בעמותות חברות קדישא אחרות, אשר קיבלו רישיונות קבורה אזרחית.

קורונה בישראל - חברה קדישא. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
קורונה בישראל - חברה קדישא. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)

לנוכח הממצאים פנתה חדו"ש בשיתוף סגן ראש עיריית תל אביב־יפו ראובן לדיאנסקי ויו"ר סיעת "חי - חילונים ירוקים" בעיריית ת"א, לשר לשירותי דת יעקב אביטן (ש"ס) בדרישה לתקן מצב זה לאלתר.

"הענקת רישיון קבורה אזרחית למוסד דתי היא 'תרתי דסתרי'. מבקשי הקבורה האזרחית הם - מרביתם, בהתאם לצו מצפונם, מעוניינים להימנע משירות דתי", טוען לדיאנסקי. 

במכתבו של סמנכ"ל חדו"ש עו"ד שגיא אגמון לשר אביטן, נכתב כי "מדיניות משרד הדתות סותרת את מטרתו ורוחו של חוק הזכות לקבורה אזרחית חלופית".

עוד הוסיף כי מועצות דתיות אינן מורשות כלל, לפי הדין, לספק שירות שאינו שירות דתי יהודי ולפיכך מתן הרישיונות מנוגד לחוק.בשל המצב שנוצר, כך טוענים בעמותה, נפגעות באופן חמור זכויותיהם של החילונים שמבקשים להיקבר ללא סממנים דתיים. 

כך למשל, חלק מן הגופים האורתודוקסים אינם מאפשרים קבורה בארון. עוד נטען כי חלק מן הגופים אינו מנגיש כלל את המידע על שירותי הקבורה האזרחית שהם מספקים, ובמקרים מסוימים אף מציינים כי שירות זה מיועד רק ללא־יהודים. 

בית קברות סגולה (צילום: ויקימדיה)
בית קברות סגולה (צילום: ויקימדיה)

"הפרות חמורות אלה הן תוצאה ברורה של ניגוד עניינים מבני הנגרם מכך שהגוף שהוקם לשם הקמת שירות דתי אורתודוקסי מקבל מונופול על אספקת שירות אזרחי", מציין עו"ד אגמון במכתבו.

בשיחה עם "מעריב", מסביר מנכ"ל חדו"ש הרב עו"ד אורי רגב כי "לאחר שבמהלך כ־25 שנה - מאז חקיקת חוק הזכות לקבורה אזרחית חלופית, סיכל המשרד לשירותי דת את יישומו של החוק ומצא דרך חלופית למנוע את קידום הקבורה האזרחית בישראל. נעתור לבג"ץ אם הנושא לא יבוא על תיקונו בהקדם".

מהמשרד לשירותי דת טרם נמסרה תגובה לדברים.