בתום דיונים קדחתניים אושר היום (רביעי) בוועדת הכלכלה המתווה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב, המסדיר את פעילות ענף התעופה בזמן הסגר. המתווה שסוכם מאפשר יציאה מהארץ החל ממחר בחצות לכל מי שרכשו כרטיסי טיסה עד למועד כניסת הסגר לתוקף, כלומר, עד ה-25 לחודש ספטמבר בשעה 14:00.

נתניהו ומירי רגב בנתב"ג. צילום: איתי בן און - לע"מ

על פי המתווה הרוכשים מעבר למועד זה לא יוכלו לממש את כרטיס הטיסה שירכשו. בהגעה לשדה התעופה יש להציג אסמכתא למועד רכישת הכרטיס, כרטיס תקף למועד הטיסה ובדיקת קורונה שלילית לפי דרישות מדינת היעד. 

לפי המתווה תותר כניסת ישראלים ארצה ללא הגבלה. החוזרים ממדינה אדומה יכנסו לבידוד של 14 יום והחוזרים ממדינה ירוקה יכנסו ארצה לפי כללי הסגר.  

ברשות האוכלוסין נערכו עם שני מסלולים – ירוק ואדום. החוזרים ממדינות ירוקות יעברו במסלול הירוק ואז הם יעברו תשאול על הצהרת הבריאות שמילאו. לעומתם, הנוסעים שיגיעו ממדינות אדומות יעברו במסלול האדום.

על פי המתווה, תימשך בדיקת חום לנוסעים הנכנסים לטרמינל והם יידרשו לעטות מסיכות. בנוסף, ייאסר להעלות למטוס נוסע ללא מסיכה.

שדה התעופה רמון באילת יישאר פתוח לטיסת בוקר וטיסת ערב על מנת לאפשר לתושבי העיר שנדרשים לטיפול רפואי או שהינם עובדים חיוניים, אפשרות הגעה למרכז הארץ. 

עם זאת, התיירות מחו"ל עדיין לא תתחדש. כל אזרח זר יוכל להיכנס לארץ רק לאחר קבלת אישור משגרירות ישראל במדינה בה הוא מתגורר. בינתיים, חברת "אל על" הודיעה על הוספת יעדים לטיסות שהחלו להתחדש בהדרגה.

החברה תטוס בהדרגה החל מהשבוע הבא גם לפרנקפורט, אמסטרדם, לוס אנג'לס, מיאמי, סופיה וקייב. היעדים מצטרפים לניו יורק, לונדון, פריז ואתונה, אליהם החברה החלה לטוס לאחרונה לאחר הפסקה ממושכת.

הטיסות יתבצעו במטוסי הדרימליינר של החברה בהן יוצעו שלוש מחלקות שירות – תיירים, פרימיום ועסקים.

השרה רגב אמרה כי "המתווה שאותו הצגתי הינו מאזן ומידתי, כזה ששומר על רציפות תפקודית של ענף התעופה ועובדיו ואינו פוגע באופן ברוכשי הכרטיסים טרם הסגר. מצד שני, עיקרון הסולידריות החברתית בשעה של מאמץ לאומי קיבל משקל חשוב בקבלת ההחלטות שלי. על כולנו להיות מגויסים להורדת התחלואה במדינה".

לדבריה, "ההחלטה היא תמיד לא קלה כאשר נפגעות זכויות של אזרחים, אבל לאחר ששקלתי את מכלול השיקולים קיבלתי את ההחלטה המאוזנת שעמדה מול לחצים גדולים מאוד מהציבור וחברות התעופה. עם זאת אינני יכולה להתעלם מהצורך והמאמץ הלאומי להורדת רמת התחלואה בארץ ושמירה על בריאות העם כעיקרון מנחה. אני שמחה על כך שהמתווה המאוזן אותו הצגתי אושר על ידי כלל הגורמים הרלוונטיים.  אני רוצה להודות להודות לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר הביטחון בני גנץ, לשר הבריאות יולי אדלשטיין, לשר הפנים אריה דרעי, לשר החוץ גבי אשכנזי ולשר המשפטים אבי ניסנקורן שהיו שותפים לאישור המתווה".

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי, ביקש בדיון על הגבלות התעופה תשובות באשר לדרישת הוועדה בעניין פתיחת מתחמי המזון בנתב"ג. 

מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, ד"ר אשר שלמון, התייחס להפעלת מתחמי המזון בנתב"ג ואמר: "סיירתי בשדה עם מנהלי נתב"ג וקבענו מתווה ליישום הנוהל של מנכ"ל משרד הבריאות ואפשר להתקדם מבחינתנו. קיימתי דיון מסודר בשדה עם מנהלי השדה וקבענו איך זה יתבצע. מבחינתנו יש מתווה מוסכם לפתיחת מתחמי המזון. מפעילי השדה יגישו לנו אישור בכתב להפעלת מתחמי הסעדה ואנחנו נאשר".

שלמון הוסיף כי יאושר לפתוח 45 שולחנות. סמנכ"ל המסחר של רשות שדות התעופה, יורם שפירא, אמר כי הדבר מקובל על רשות שדות התעופה.

בתוך כך, לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל הגישה נייר עמדה לשדולת התיירות בראשות הח"כיות קטי שטרית וקרן ברק, ובו קריאה לאישור מתווה לכניסת תיירים.

"אם יש בכוונת הממשלה להציל את כלכלות הפריפריה עליה לאשר לאלתר את המתווה לחידוש תנועת התיירות ממדינות ירוקות, שהצענו ואשר אושר על ידי גורמי המקצוע במשרד הבריאות, כפוף למועד אישור כניסת תיירים. ארגון תיירות לישראל לוקח כמה חודשים. תנו לנו לעבוד עכשיו כדי שבתחילת 2021 יגיעו לכאן תיירים", ציינו בלשכה.

במשרד התיירות התריעו, כי מתחילת השנה ההפסד המצטבר של המשק בעקבות הפסקת התיירות הנכנסת עומד על כ-12.1 מיליארד שקלים.

"מדובר בענף כלכלי מפואר, משמעותי ביותר לכלכלת ישראל ובין הנפגעים העיקריים של משבר הקורונה, ופתיחתו מהווה חלק מפתרון בעיית האבטלה, המתח הנפשי, הכלכלה והמשבר", ציינה שרת התיירות אורית פרקש הכהן שנכנסה השבוע לתפקידה והוסיפה: "באתי לעבוד ללא ימי חסד. נעשה כל מה שאפשר כדי לאפשר חזרה מהירה, יעילה ואיכותית במגבלות הנגיף שנכנס לחיינו".