שני מקרי הרצח המזעזעים שאירעו אתמול, בהם נעצרו שני גברים בחשד שרצחו את בנות זוגן, הם החוליה האחרונה בשרשרת חמורה של אירועי רצח ואלימות נגד נשים. עופר איסקוב, אחיה של שירה שכמעט ונרצחה לפני מספר שבועות לעיניי בנה הפעוט על ידי בעלה אביעד משה, התראיין בנושא בתכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ברדיו 103FM, והדגיש: "אנחנו כמדינה חייבים לעשות מעשה, להשתנות ולהקצות עוד עובדים סוציאליים".

גולן: שלום עופר, מה מצבה של שירה?
"שירה לאחר המקרה אתמול לקחה את המקרה מאוד קשה והתחילה להתכנס לתוך עצמה. לא מוציאה מילה עד עכשיו מהפה, אני בדרך אליה עכשיו. חשבנו שהמקרים האלה יפסיקו לפחות יתמעטו באופן משמעותי, אנחנו רואים שהמדינה לא עושה שום דבר, כלום בשביל הנשים האלה שחיות וצריכות את העזרה ולא יודעים למי לפנות. אנחנו יודעים שיש מצוקת מקום גם במקלטים, יש אישה במצוקה, לאן היא פונה? לאן היא הולכת? היא לקחה את זה מאוד קשה ואני לא יודע, מנסים לדבר איתה עם פסיכולוגים".

זירת האירוע במצפה רמון (צילום: דוברות המשטרה)

ענת: מאושפזת?
"כן, יש לה עוד הרבה חודשים להיות שם".

גולן: מי סיפר לה על המקרה?
"אני, העדפתי שזה יבוא ממני מאשר שתשמע מאחד האנשים. הפסיכולוגים אומרים שהיא לא מעכלת את הדבר, זה שהיא זוכרת, אבל לא שם מבחינת טיפול".

גולן: היא פגשה את הבן?
"הפגשנו ביניהם לפני יומיים. היה מפגש קר מבחינתו, הוא לא זיהה אותה, לא התקרב אליה, היה מאוד עצוב מבחינתה. היא התחילה לבכות כמו כל אמא שאוהבת את הבן שלה. מפגש קר וכואב. בהתחלה הוא לא רצה להתקרב אליה, הוא לא זיהה אותה".

גולן: מה שלומו?
"הוא בסדר, עכשיו עם האחות, מנסה להכניס אותו למסגרת חינוכית כזו או אחרת אבל ברגע שהוא לא רואה אחד מאיתנו הוא מתחיל לאבד את זה ולצרוח. הוא מבין, הוא בוכה מתוך שינה, הוא מחפש איפה אבא ואמא שלו? והוא רואה את אמא שלו ולא מזהה אותה. היא מנסה לקרוא לו והוא לא מזהה שום דבר".

גולן: כשאתה רואה את הרשימה של הנשים שנרצחו על ידי בן זוגן, כלפי מי האצבע המאשימה? הגברים, המדינה, החברה?
"הכול יחד, אין צל של ספק. אנחנו כמדינה חייבים לבוא ולעשות מעשה, לבוא לשנות את עצמנו, כל אחד ואחד מאיתנו. להגיד אנחנו גם צריכים להירגע, המדינה צריכה לתת עוד עובדים סוציאליים, אנחנו, לא יודע, חשבתי שהצלחנו להוריד את זה ופתאום שתי נשים נרצחות ביום, מקרים מזעזעים שאחת נרצחה על פי מה שקראתי על ידי מכות פטיש, זה החזיר את שירה אחורה למכות שהיא קיבלה עם המערוך".

ענת: למדינה לא אכפת בעצם.
"אני לא יודע במה הם מתעסקים? בקורונה? היא תיגמר, היא לא הייתה עד לפני שנה, אבל הרצח של הנשים היו, והמדינה, זה פשוט מזעזע".

ענת: 17 נרצחו רק מתחילת הקורונה, יש קשר בין הלחץ בבית, אנשים המפוטרים מעבודתם, חוסר מעש, אנשים שמרגישים כלואים.
"נכון, אין צל של ספק שהקורונה נותנת את התוצאה גם בחיי המשפחה, החיים נעשים יותר לחוצים מבחינת שכר, המדינה לא מקצה משאבים לדבר הזה, היא צריכה להקצות פסיכיאטרים ופסיכולוגיים שיטפלו בגברים".

זירת האירוע במצפה רמון (צילום: דוברות המשטרה)
זירת האירוע במצפה רמון (צילום: דוברות המשטרה)

גולן: הבן של הנרצחת בבאר שבע קרא לגברים 'במהלך הלחץ שאתם נתונים בו כלכלית ובריאותית תטפלו לעצמכם תפנו לסיוע ,תדברו, זה יכול לעזור'.
"גם פה המדינה צריכה לבוא ולהגיד - לאן ללכת לסיוע? לאן לבוא ולפנות? הפרסום של זה הוא כל כך חלש, אני צריך סיוע, אתה יודע לאן לפנות? לאן להתקשר? אני לא יודע לאן, אני לא חושב שגוגל יודע לאן".

גולן: הרופאים נותנים בבית החולים טווח לשיקום של שירה? מתי תוכל לחזור לחייה?
"יש לנו עוד כמה חודשים טובים, מדברים על כמה חודשים טובים. היא עדיין לא מעכלת את זה מבחינה נפשית, היא עוד לא שם בשביל לעכל את זה. מצב מאוד קשה, היא לא מעכלת את זה בכלל".

הפגנות נגד רצח נשים בכל הארץ

בעקבות שני מקרי הרצח המחרידים שאירעו אתמול, ייערכו מחר בערב הפגנות במוקדים בכל רחבי הארץ במחאה על התנהלות הממשלה שמפקירה נשים למותן תחת הכותרת "לא שותקות על שני רוצחי נשים ביום".   מחאה נוספת צפויה להיערך מול הכנסת בשעות הבוקר, בה יוצגו 100 שלטים עם שמות 100 נשים שנרצחו בחמש השנים האחרונות. "נדרוש מחברי הכנסת להסתכל לנו בעיניים ולהסביר לנו מה הם עושים מחר בבוקר, מה הם עושים כדי להאבק באלימות, כי למנוע את הרצח הבא. למה נשים ממשיכות להרצח בישראל שנת 2020 והאדמה לא רועדת. תסתכלו לנו בעיניים - דם אחיותנו על הידיים שלכם".

"מגיפת האלימות המגדרית גובה מאיתנו קורבנות כבר שנים, ועכשיו בתקופת הקורונה הרציחות ומקרי האלימות מגיעים לשיא חדש", נמסר מהמארגנות. "ידענו את זה, התרענו מפני זה, ואנחנו חוזרות ומוחות כבר שנים- איפה הממשלה? למה היא לא מתערבת בנושא? למה היא מפקירה אותנו למות?".

ההפגנה במצפה רמון (צילום: דרור ישראל)
ההפגנה במצפה רמון (צילום: דרור ישראל)

"מצב החירום התמידי הזה מכריח אותנו לפעול. בואו נמשיך לזעוק ולהלחם למען תקציבים גבוהים יותר עבור ארגונים ומוסדות שמספקים מקלט, מענה ועזרה עבור נשים וילדות שחוות אלימות ומרגישות לא בטוחות בביתן. זה לא יכול לקרות יותר. זה לא ייתכן שנשים נרצחות רק בגלל היותן נשים. בואו נמשיך להלחם למען שוויון מגדרי ונגד אלימות כלפי נשים".

מוקדי הפגנות ברחבי הארץ:
נהריה - הצומת הראשית (צומת הגעתון/ארנה) 
באר יעקב - קניון באר יעקב, רחוב שא נס 17 
אשדוד - כיכר אילן רמון השפיץ
ירושלים - גשר המיתרים
תל אביב - כיכר הבימה 
באר שבע - מרכז המורים 
כרמיאל - בקניון החדש (הפירמידה) בכרמיאל 
נתניה - צומת פולג 
סביון - צומת סביון 
קרית אונו - בגשר שמחבר בין קריית אונו לפתח תקוה (מעל כביש מכבית 471)
רחובות - מול המשטרה 
נס ציונה - הצומת מול בנק הפועלים 
קרית שמונה- בתחנת הדלק בכניסה לעיר בצומת הביג