"זה הזוי שלא נותנים לפתוח דוכנים באוויר הפתוח", טענו היום (שלישי) סוחרים בשווקים, שהגיעו לכנס מחאה בשוק הכרמל בתל אביב, בדרישה לאפשר להם לפתוח לאלתר את הדוכנים.

במפגש השתתפה גם ח"כ מיכל שיר (ליכוד)  שהודיעה על תמיכתה במאבקם של הסוחרים. "באתי לפגוש ולשמוע את הסוחרים בשווקים, להיות להם לפה כשהם נמצאים במצוקה קשה בעקבות הגבלות ללא היגיון שהשוק הפתוח – סגור, ואילו הסופר הסגור והצפוף -  פתוח", היא ציינה. בנוסף, היא הודיעה כי בכוונתה לפעול מול משרדי ראש הממשלה והבריאות לפתיחת השווקים. "המצב האבסורד הזה כבר הביא לקריסת סוחרים והוא חייב להיפסק מהר".

סגירת שוק הכרמל, צילום: אבשלום ששוני

יו"ר ועד סוחרי שוק הכרמל, רפי מזרחי, אמר: "נותנים רק לחנויות לפתוח, אבל אנשים בקושי מגיעים לשוק בגלל שהדוכנים סגורים. מה הבעיה לתת לדוכן לפתוח באוויר הפתוח?". הוא הוסיף כי "אנשים מרוסקים. לא נותנים להם להתפרנס וגם בעלי דוכנים, שהם בדרך כלל מבוגרים שהשכירות היא הפנסיה שלהם, נותרו ללא הכנסה. בעלי דוכנים היו חיים על שכירות של 4,000-3,000 שקלים בחודש וגם את זה לקחו להם".

מזרחי סיפר שעוד לפני הסגר, התנועה בשוק הכרמל, שנחשב בעבר לאחד מהשווקים התוססים ביותר בארץ, ירדה דרמטית. "אין תיירות לארץ ובמהלך השבוע הגיעו מעט מאוד לקוחות. רק ביום שישי הגיעו יותר מבקרים לשוק וזה היה מעט מידי. עכשיו לאנשים בין בכלל פרנסה", לטענתו, אין כל פיצוי מהמדינה לסוחרים וחלקם אף הגיעו לפת לחם.

מזרחי הזהיר שאם לא יאפשרו לפתוח את הדוכנים בשווקים, סוחרים יפתחו גם ללא אישור. "לאנשים אין מה להפסיד. כמו שנותנים לקנות במרכולים ובחנויות המזון, שיאפשרו גם לאנשים בשוק להתפרנס. גם ככה יהיה קשה אחרי הקורונה להחזיר את האנשים לשוק, כי בינתיים הם כבר מתרגלים לקנות במרכולים", הוא אמר.

מחאת הסוחרים בשוק הכרמל (צילום: אבשלום שושני)
מחאת הסוחרים בשוק הכרמל (צילום: אבשלום שושני)

יו"ר ועד סוחרי שוק מחנה יהודה בירושלים, טלי פרידמן, אמרה שמתנהלים מגעים עם לשכת ראש הממשלה, בניסיון להגיע להבנות. "אני מקווה שהשכל הישר ינצח וייפסק המצב ההזוי של המשך סגירת הדוכנים", היא ציינה.

גם בשוק מחנה יהודה ניתן לפתוח רק את החנויות. "עדיף שייפתחו גם הדוכנים. הם באוויר הפתוח וככה ימנעו מאנשים להצטופף בתוך חנויות", היא הסבירה – "לקראת תום הסגר הראשון גיבשנו ביחד עם ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, מתווה שהתקבל על ידי משרד הבריאות ושמרנו על כל ההנחיות. עכשיו לא נותנים לנו בכלל לפתוח את הדוכנים".

פרידמן שיתפה שהסוחרים מבקשים לפתוח את השווקים על פי המתווה שגובש בסגר הראשון. "יש מחסומים בכניסות לשווקים וגם מודדים חום ובתוך השווקים נשמר מרחק בין הבסטות שבאוויר הפתוח. מצד אחד מבקשים ממתפללים לצאת מבית הכנסת ולהתפלל באוויר הפתוח, אבל לא נותנים לפתוח דוכנים באוויר הפתוח. מה ההיגיון?". 

מחאת הסוחרים בשוק הכרמל והשוק שומם (צילום: אבשלום שושני)
מחאת הסוחרים בשוק הכרמל והשוק שומם (צילום: אבשלום שושני)

היא טענה עוד כי התחושה היא שחלק ממקבלי ההחלטות מנותקים מהמציאות. "אם הדוכנים יישארו סגורים עד ה-15 בנובמבר, כפי שנקבע במתווה היציאה מהסגר, מדברים כאן על גזר דין מוות כלכלי לחלק מבעלי העסקים, שלא יוכלו לשרוד עוד. גם ככה נגרמו להם הפסדים כבדים ורובם או שלא קיבלו פיצוי כספי או שקיבלו 800-700 שקל בחודש, שזה לעג לרש".

פרידמן מאמינה שהשווקים ייפתחו בהקדם, אך התריעה, כי אם לא תהיה ברירה – תצא קריאה לבעלי עסקים לפתוח את הבאסטות. "אסור להשאיר את השווקים מאחור. זה טוב לציבור וחשוב לפרנסה של אלפי משפחות. אם המצב לא ישתנה – בחודש מרץ לקראת הבחירות לכנסת שכנראה יוקדמו, לפוליטיקאים לא יהיו שווקים שהם יוכלו להגיע אליהם".