מותו של יהודה בארקן, השחקן המיתולוגי שהלך לעולמו אמש בגיל 75 לאחר מאבק בנגיף הקורונה, הרעיש את הציבור הישראלי, ורבים הגיבו על מותו, מנשיא המדינה ובכירי הפוליטיקאים ועד לאמנים מובילים. 

נשיא המדינה, רובי ריבלין, ספד לבארקן: "יהודה בארקן שהלך מאיתנו אתמול היה באר של שמחה. שחקן ענק ועתיר גוונים, שהיה גם ענק רוח ושפע מנדיבותו אל כל אדם. אנחנו נשוב אל הנכסים שהותיר לתרבות הישראלית שוב ושוב, ונזכור אותו באהבה רבה וחיוך. תנחומיי העמוקים למשפחתו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד: "בשם כל אזרחי ישראל ויחד עם רעייתי שרה אני מבקש להביע תנחומים מעומק הלב למשפחתו של האיש שכולנו אהבנו יהודה בארקן ז"ל. יהודה אהב את העם ואת המדינה אהבה גדולה ושימח דורות שלמים של ישראלים בארץ ובעולם עם יכולות המשחק והקולנוע הכל כך מיוחדים ומלאי הכישרון שלו. הוא יחסר לכולנו מאוד. נמשיך לנצור את יצירותיו ואת נכסי התרבות שהשאיר אחריו. עוד רבות ילומד ויסופר על איש התרבות פורץ הדרך הזה. יהי זיכרו ברוך".

שר הביטחון בני גנץ מסר: "הערב אנו נפרדים בצער מיהודה בארקן, מהשחקנים והבמאים הגדולים ביותר שהיו לנו. לכל ישראלי יש זיכרון מיהודה. אין ספור סרטים, קריירה ארוכה ויצירות קולנועיות שיהיו חלק מאיתנו לעד. יהודה, יצירותיך ימשיכו ללוות אותנו שנים קדימה. תנחומיי העמוקים למשפחה, כולנו איתכם בכאבכם. שלא תדעו עוד צער".

שנת 2011 יהודה ברקן  (צילום: אמיר מאירי)
שנת 2011 יהודה ברקן (צילום: אמיר מאירי)

שר התרבות והספורט חילי טרופר, כתב: "עם צאת השבת נודע לי על מותו של השחקן, הבמאי והיוצר יהודה בארקן. יהודה היה מהשחקנים הגדולים והמוכשרים שידעה ישראל. הדמויות אותן גילם והסרטים אותם ביים וכתב יישארו לנצח שזורים בתרבות הקולנוע הישראלית. בכישרון רב הצליח בארקן להכניס רגעי הומור ושמחה לכל בית ישראלי במהלך שנים ארוכות. תנחומיי הכנים לרעייתו, ילדיו ומשפחתו, יהי זכרו ברוך".

שר הדיגיטל הלאומי, דודי אמסלם: "הצטערתי מאוד לשמוע עם צאת השבת על פטירתו בטרם עת של השחקן המופלא, יהודה בארקן ז"ל. יהודה היה אחד השחקנים הנדירים במדינה, הן בקולנוע והן בטלוויזיה, ולזכותו כמה מהיצירות היפות והזכורות בציבוריות הישראלית.
אישיות למופת, נעים הליכות ואהוב על הבריות, נכס צאן ברזל. יהי זכרו ברוך".

יהודה ברקן בסדרה פלפלים צהובים  (צילום: צחי צלניקר)
יהודה ברקן בסדרה פלפלים צהובים (צילום: צחי צלניקר)

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, כתבה: "המילים לא תוכלנה להביע את העצב העמוק, שאני חשה יחד עם רבים מהעם בישראל. יהודה, זוכה פרס מפעל חיים מטעם האקדמיה לקולנוע, היה ויישאר אחד מכוכבי הקולנוע והטלוויזיה המוכשרים ביותר שלנו, סמל למדורת השבט, לחגיגות של קולנוע ישראלי, שתסריטיהן זכורים לכל כך הרבה בעל פה". 

"יהודה היה "אבא גנוב" לא רק לבנות ובני משפחתו הקרובה. הוא במידה רבה מאוד היה גם מעין אבי הקומדיה וההומור הישראלי,  שהיווה השראה לאנשי הקולנוע לדורותיהם ולקהל הישראלי, שנהר לצפות בסרטיו. יהודה יחסר לנו בחיוכו שובה הלב, בכישרונו וביכולתו האדירה לדבר אל העם, לחבר אותו ולגרום לו הנאה. מחלת הקורונה, לצערנו, לקחה את יהודה מעמנו, אך הדמויות שגילם, ישארו עמנו לעד. יהי זכרו ברוך".

הסרט אהבה בשלייקס עם יהודה ברקן (צילום: רפי דלויה, באדיבות יונייטד קינג)
הסרט אהבה בשלייקס עם יהודה ברקן (צילום: רפי דלויה, באדיבות יונייטד קינג)

"ממעצבי הישראליות"

סגן שר הבריאות, יואב קיש, מסר: "נפרדים מאגדת תרבות ישראלית. כמו רבים מעם ישראל גם אני גדלתי על סרטיו של יהודה ברקן שהלך לעולמו במהלך השבת לאחר מאבק במחלת הקורונה. אבידה גדולה. משתתף באבלם הכבד של המשפחה. יהי זכרו ברוך".

ח"כ ניר ברקת כתב: "יחד עם דורות רבים שגדלו על יצירותיו, אני עצוב וכואב על לכתו יהודה בארקן ז״ל. יהודה היה שחקן אדיר ובמאי מוכשר, שעיצב את עולם התרבות והקולנוע הישראלי. יצירות המופת שהותיר יישארו כזיכרון וילמדו עוד שנים רבות. יהי זכרו ברוך".

ח"כ יואל רזבוזוב: "היום נפרד מאיתנו אדם ענק. אמן, יוצר ושחקן שהיה כולו לב ורגש. בתור עולה חדש נחשפתי לישראליות דרך הסרטים שלו. צחקנו איתו, בכינו איתו, והיום לצערי אנחנו נפרדים ממנו בפעם האחרונה. יהודה בארקן היקר. יהי זכרו ברוך".

ח״כ אורלי פרומן כתבה: ''בצער רב אנחנו נפרדים מיהודה בארקן, מגדולי הבמאים ושחקני הקולנוע והטלוויזיה הישראלית, זוכה פרס מפעל חיים מטעם האקדמיה לקולנוע. כשרונו ופועלו חצו גילאים ואוכלוסיות. מאז שנות השבעים העניק לאזרחי ישראל מסורת של הומור וצחוק. רגעים מרגשים ובלתי נשכחים בסרטים וסדרות הצליחו להטמיע אצל רבים מאיתנו ציטוטים שמלווים אותנו עד לימים אלו.

בארקן עבד מתוך תשוקה ואהבה אמיתית לקולנוע וליצירה הישראלית. באחד הראיונות האחרונים לתקשורת ציין שיש מושג שנקרא 'זכות הסירוב'. הוא הסביר שלעולם לא לקח תפקיד שלא התחבר אליו, שלא הרגיש אליו תשוקה. הוא העניק לנו אינספור רגעים שלעולם לא נשכח, שנצרבו בזיכרון הישראלי. יהודה בארקן ז"ל, כאמן, היה ללא ספק ממעצבי הישראליות. יהי זכרו ברוך". 

יהודה ברקן וניצה שאול בסרט אהבה בשלייקס (צילום: רפי דלויה)
יהודה ברקן וניצה שאול בסרט אהבה בשלייקס (צילום: רפי דלויה)

ניצה שאול: "יהודה השובב והיפהפה היה משאת נפשן של כל הנשים בארץ"

השחקנית ניצה שאול, שכיכבה לצד בארקן בשלל סרטים, ספדה לו בראיון בערוץ רשת 13: "יום עצוב, הלב נשבר. התחלנו בכץ וקרסו והמשכנו בחגיגה בסנוקר, ובשניהם הייתי עם יהודה השובב והיפהפה ויהודה שהיה משאת נפשן של כל הנשים בארץ. ממש לפני שנה וחצי עשינו סרט שנקרא אהבה בשלייקעס, ושם פגשתי יהודה אחר לגמרי. יהודה עם עומק, ששינה את דרכו וניהלנו המון שיחות נפש. אדם מאמין נאור שפתוח בדרכו. הוא פשוט הוביל אותי בכל כך הרבה אנושיות וחכמה".

"המונח סרטי בורקס הומצא על הסט של חגיגה בסנוקר. בועז דוידסון הבמאי דיבר על סרטי ספגטי באיטליה וחשבנו מה אוהבים בארץ - כך זה נטמע. יהודה אמר, לא מאמינה שאני מדברת עליו בזמן עבר, יהודה אמר שזה מדהים שהשם סרטי בורקס בא מאהבה. לאחרונה הוא התחיל לומר שהמצב לא טוב ולא משתפר ונכנסה בי דאגה נוראית - והבוקר הוא עזב אותנו. הוא יכול היה לשמח עוד כל כך הרבה אנשים, איזו אבדה של איש עם נשמה גדולה. איש עם מסר".