חצי יובל לרצח ששינה את פני המדינה: מדינת ישראל תציין היום (חמישי), בשורה של אירועים וטקסי זיכרון, את יום השנה ה־25 לרצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל בידי יגאל עמיר. אירועי יום הזיכרון ייפתחו בשעה 10:00 במשכן הנשיא בטקס האזכרה הממלכתי "נר יצחק", בהשתתפות בני משפחת רבין. הטקס יועבר בשידור חי בעמודי הרשתות החברתיות של נשיא המדינה.

תחילה יוקרן סרטון “אבני דרך בחייו של רבין”, ואחר כך ידליק הנשיא ראובן ריבלין את “נר יצחק” ויישא דברים לזכרו של ראש הממשלה ושר הביטחון, ולאחריו תדבר דליה רבין, בתם של יצחק ולאה רבין ז”ל.

בתום הטקס, בשעה 11:00, תעלה משפחת רבין להר הרצל לקברו של ראש הממשלה בהר הרצל. בשל הנחיות משרד הבריאות, בצל מגיפת הקורונה, הטקס יהיה מצומצם, במעמד בני המשפחה בלבד. בשעה 13:00 תתקיים במשכן הכנסת ישיבה מיוחדת של מליאת הכנסת לציון יום השנה ה־25 לרצח רבין. בישיבה, שתיערך במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין, ינאמו יו"ר הכנסת יריב לוין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, ראש הממשלה החליפי בני גנץ והשר עמיר פרץ כנציג מפלגת העבודה.

בשעה 18:00 יתקיים טקס חנוכת האנדרטה המשופצת בכיכר רבין רבין בתל אביב, ולאחריה מרכז יצחק רבין יחתום את יום הזיכרון הממלכתי במיצג נרות זיכרון ענק, שבו ידליקו אלפי בני נוער במקום הרצח, בזמן שקיעת השמש, 25 אלף נרות נשמה.

איתן הבר בהלוויתו של יצחק רבין ז''ל (צילום: פלאש 90)
איתן הבר בהלוויתו של יצחק רבין ז''ל (צילום: פלאש 90)

לרגל האירוע בכיכר גייסה עיריית תל אביב־יפו את "נוער הנרות" המקורי, על מנת שיוכלו לשתף את הזיכרון שלהם מאותה תקופה כבני נוער.
בעזרת סרטים מיוחדים שהופקו לפרויקט ושימוש בצילומים אישיים מהתקופה, המתנדבים יספרו את סיפורם האישי ויסבירו על השבר שיצר הרצח והשלכותיו על הדמוקרטיה ועל החברה הישראלית. יום הזיכרון יינעל בעצרת וירטואלית של תנועות הנוער, במקום עצרת תנועות הנוער שמתקיימת כל שנה. מוקדם יותר הם יקיימו מעגלי שיח ברחבי הארץ.

סקר מעריב: 42% מאמינים ברצח פוליטי נוסף

סקר מיוחד שנערך אתמול עבור "מעריב", לקראת יום השנה ה־25 לרצח רבין ז”ל, מעלה כי רוב הציבור חושש מפני רצח פוליטי נוסף במדינת ישראל.

אולי בהשראת האלימות המילולית והפיזית המתלווה להפגנות ולשיח ברשתות החברתיות, סבורים 42% מהמשיבים בסקר שישנה היתכנות לרצח פוליטי נוסף. מתוכם, 10% בטוחים שכן ו־32% סבורים שכנראה שכן. לעומתם, 35% סבורים שלא ייתכן רצח פוליטי נוסף. מתוכם 11% בטוחים שרצח כזה לא יתרחש ו־24% סבורים שכנראה שלא יתרחש רצח כזה.

ניתוח ממצאי הסקר מצביע על כך שככל שעולה גיל המשיבים, כך הם יותר סבורים שיש סיכויים לרצח פוליטי נוסף במדינה. 49% מגילאי 60 ומעלה סבורים שכן, לעומת 37% מהצעירים עד גיל 29.

מבין החוששים מפני רצח פוליטי נוסף, 48% הם חילונים, לעומת 42% המגדירים עצמם מסורתים ו־27% דתיים. לעומת זאת, מתוך קבוצת האוכלוסייה שסבורה שלא יתרחש רצח פוליטי נוסף, בולט השיעור הגבוה של דתיים – 52% לעומת 34% מסורתיים ו־29% חילונים.

על פי השיוך הפוליטי מתברר כי החשש מפני רצח פוליטי נוסף הוא בעיקר בקרב מצביעי מרכז־שמאל. 62% מהם חוששים מרצח כזה, לעומת 38% בקרב מי שהזדהה כמצביע ימין.

לעומתם, בקרב מי שאינו חושש מפני רצח נוסף, יש רוב ברור לימין – 45% לעומת 21% בקרב מי שהזדהה כמצביע מרכז־שמאל. 

הסקר נערך עבור עיתון "מעריב" על ידי מנחם לזר, מנהל פאנלס פוליטיקס. השתתפו בו 541 חברים בפאנל המשיבים של Panel4All לביצוע מחקרים על גבי האינטרנט (פנייה להשתתף בסקר נשלחה ל־3,002 חברים בפאנל). הסקר בוצע על גבי מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל מגיל 18 ומעלה, יהודים וערבים כאחד. הסקר נערך ב־28 באוקטובר 2020. טעות הדגימה המרבית בו היא 4.4%.